سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 183118

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور، تشدید فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه را خواستار شد.

تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی؛ چهارشنبه

سلامت نیوز:وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در کشور، تشدید فعالیت‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در این زمینه را خواستار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن هاشمی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، بیماری‌های غیر واگیر را عامل 75 درصد مرگ ومیر در کشور خواند و گفت: طی دوسال گذشته تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا زیرساخت مناسب جهت کاهش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را در کشور فراهم کنیم. اقدام در جهت این بیماری‌ها کار سختی است به همین دلیل مردم باید خود پای کار آیند و همه ارکان دولت و تمام قوا باید در این زمینه همکاری داشته باشند.

وزیر بهداشت به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد که شوراهای سلامت در استان‌ها را در عالی‌ترین سطح برگزار کنند و گفت: به همین منظور با وزیر کشور نیز صحبت خواهم کرد تا استانداران و بخش‌های مربوطه استانداری نیز حضور فعالی در این شوراها داشته باشند. اگر این کار را جدی بگیرید مطمئن باشید که استانداران و مردم نیز با شما همکاری خواهند کرد.

وی به عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و با تاکید بر لزوم اصلاح تغذیه و به ویژه تحرک فیزیکی ادامه داد: اگر میان مردم حضور پیدا کنیم و مردم بدانند که میان حرف و عمل ما فاصله نیست، خود مردم نیز پای کار خواهند آمد. برهمین اساس است که خود من نیز ورزش روزانه را جدی گرفتم. خوب است که روسای دانشگاه‌ها معاونان و مسئولان بهدشات و درمان در برنامه‌های راهپیمایی مردم شرکت یابند و آنها را به مباحث سلامتی تشویق کنند.

وزیر بهداشت در ادامه صحبت‌هایش به بحث آسیب‌های اجتماعی و توصیه‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری در این باره اشاره کرد و گفت: در کمتر از یک سال گذشته حدود سه جلسه مفصل خدمت مقام معظم رهبری بوده‌ایم. ایشان حساسیت زیادی نسبت به مبحث آسیب‌های اجتماعی دارند و معتقدند که کم کاری، کم توجهی و در برخی موارد بی‌توجهی ما شرایطی را ایجاد کرده که برای مردم و کشور نگران کننده است. به دنبال جلساتی که خدمت مقام معظم رهبری داشته‌ایم، سازمانی برای مسائل اجتماعی کشور تصویب شد که دبیرخانه آن در وزارت کشور قرار دارد.

وی افزود: وزارت بهداشت از جمله وزارتخانه‌هایی است که رابطه تنگاتنگی با مباحث اجتماعی دارد چرا که کم کاری وزارت بهداشت در حوزه درمان و سلامت می‌تواند به آسیب اجتماعی مبدل شود و از طرف دیگر آسیب‌های اجتماعی بار بیماری‌هایی نظیر ایدز، اعصاب و روان و ... را زیادتر می‌کند. در آخرین جلسه‌ای که با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان از دو وزارت خانه کشور و بهداشت تقدیر کردند و در مقابل از برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها نیز گلایه داشتند.

وزیر بهداشت افزود: درخواست مقام معظم رهبری در حوزه مسائل اجتماعی، اقدامی ویژه است و البته کاری که ریشه‌ای و مبنایی باشد.

همچنین همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در این چنین کارها، اخلاص بیشتری وجود دارد و شائبه‌ای از ریا و خودنمایی نیست. البته وزارت بهداشت در بحث حاشیه نشینی اقدامات ویژه‌ای را انجام داده‌اند اما این اقدامات باید به سمت ارتقای خدمات پیش رود.

هاشمی به معضل اعتیاد اشاره کرد و افزود: مردم در زمینه اعتیاد خیلی گرفتارند و اگر بتوانیم در این حوزه کاری اساسی انجام دهیم بی‌تردید خوشحالی مردم را خواهیم داشت. از طرف دیگر آمار طلاق در کشور واقعا خجالت آور است و چنین مسائلی در شأن و تراز جمهوری اسلامی ایران نیست.

درخواست وزیر بهداشت از بیمه‌ها برای زندان‌ها

وی در ادامه صحبت‌هایش مباحث بهداشتی درمانی در زندان‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت: بهداشت محیط وزارت بهداشت می‌تواند در زندان‌ها کاری اساسی انجام دهد. زندانها گرفتار مشکلات عدیده‌ای هستند. اگر بیمه‌ها پایه کار آیند، ما می‌توانیم در زندان‌ها نیز پزشک بگذاریم و سیستمی مانند پزشک خانواده راه اندازیم این در حالیست که وقتی فردی وارد زندان می‌شود، دفترچه بیمه‌اش از اعتبار ساقط می‌شود. این در حالی است که حق بیمه از سوی بیمه‌ها دریافت می‌شود. به همین دلیل تا جایی که می‌توانید به زندان‌ها بپردازید.

وزیر بهداشت افزود: در جهت پرداختن بیش از پیش به آسیب‌ها و مسائل اجتماعی، از نظر ساختاری در وزارتخانه، معاونت اجتماعی را ایجاد کردیم. استان‌ها هم موظف شدند تا ستادی را در این زمینه ایجاد کنند. در مجموع دانشگاه‌ها باید در حوزه آسیب‌های اجتماعی و اقدام در جهت کاهش آن فعال باشند. هر شش ماه یکبار نیز باید گزارش اقداماتمان را به مقام معظم رهبری ارائه دهیم.

هاشمی افزود: متاسفانه وزارت بهداشت قربانی آسیب‌های اجتماعی می‌شود چرا که بیشترین بار آسیب‌های اجتماعی بر دوش وزارت بهداشت است این در حالیست که کمترین اثر را در ایجاد آنها دارد. طی دو سال و نیم گذشته با کاهش مخارج درمانی مردم و همچنین افزایش دسترسی آنها به خدمات سلامت کمک کردیم تا شاخص فقر به دلیل درمان کاهش یابد. هرچقدر بتوانیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی حرکت کنیم به پایداری ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی کمک کرده‌ایم.

تعیین تکلیف تعرفه‌های درمان چهارشنبه

وزیر بهداشت همچنین در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ایسنا درباره تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال 95 گفت: بنابر آن است که تعرفه‌های پزشکی امسال چهارشنبه نهایی شود و امیدواریم که دولت نیز هرچه سریعتر تعرفه‌ها را تصویب کند.

وی همچنین درباره تبلیغات در فضای مجازی نیز گفت: تنها راه مقابله با تبلیغات مخرب در فضای مجازی، توانمند کردن مردم است. بسیاری از این تبلیغات را با اقدامات سلبی نمی‌توان پیشگیری کرد. بلکه باید مردم در این زمینه آگاهی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ناصرخسروی مجازی گفت: ناصر خسرو مجازی در همه دنیا هست تنها با افزایش دسترسی به خدمات و توانمند کردن مردم است که می‌توان در مقابله با این موضوع وارد شد. جامعه باید توانمند شود و با آگاهی که پیدا می‌کند، خود انتخاب کننده باشد.

در حق مدیر سابق بیمه مرکزی ظلم شد

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره بدهی بیمه‌ها به مجموعه وزارت بهداشت و فیش‌های چند میلیونی حقوقی از سوی مدیر سابق بیمه مرکزی گفت: از این موضوع گلایه دارم. چرا که در حق مدیر بیمه مرکزی ظلم شد. ایشان 50 سال در کشور زحمت کشیده و حقش این نبود. وی همه معوقات و پرداخت‌ها را در یک فیش آورده بود کاری که ممکن است بسیاری از مدیران در چند فیش انجام دهند. در هر حال ایشان از مدیران سالم کشور بودند.

بدهی بی‌سابقه بیمه‌ها به مجموعه وزارت بهداشت

وزیر بهداشت در پایان صحبت‌هایش در مورد بدهی بیمه‌ها به مجموعه وزارت بهداشت نیز گفت: بیمه‌ها نزدیک به 11 ماه است که در پرداخت‌هایشان تاخیر دارند و این بی‌سابقه است جلساتی را با دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جهت پیدا کردن راهکاری در این زمینه برگزار کرده‌ایم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha