هزینه‌های بالای خدمات درمانی ناباروری از جمله مشکلات مهمی است که در رابطه با سیاست‌های افزایش جمعیت وجود دارد که بخش مهمی از این هزینه‌ها به دلیل ضرورت استفاده از داروهای تخصصی که بخش عمده‌ای از این دارو‌ها وارداتی هستند.

خودکشی از عوامل افزایش شاخص شتاب مرگ در جوانان

سلامت نیوز: هزینه‌های بالای خدمات درمانی ناباروری از جمله مشکلات مهمی است که در رابطه با سیاست‌های افزایش جمعیت وجود دارد که بخش مهمی از این هزینه‌ها به دلیل ضرورت استفاده از داروهای تخصصی که بخش عمده‌ای از این دارو‌ها وارداتی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمد اسلامی؛ معاونت فنی دفتر سلامت جمعیت و رئیس اداره باروری وزارت بهداشت در نشست خبری همایش ملی روز جمعیت با اشاره به ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری اظهار کرد: همیشه در تغییر مسائل فرهنگی سکونی وجود دارد که برای این سکون همواره مدت زمانی را قائل می‌شویم اما درخصوص سیاست‌های جمعیتی در سال‌های گذشته قدم‌های موثری برداشته شده و نمی‌توان انتظار داشت در طول ۲ سال رویکردها در حوزه باروری را که طی ۲۰ سال در کشور ما اتفاق افتاده تغییر داد و برای این کار زمان لازم است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نهادهایی که در رابطه با سیاست‌های جمعیتی ضعیف عمل کردند گفت: تقسیم وظایف در این خصوص انجام شده است و برخی دستگاه‌ها کار خود را آغاز کرده‌اند و فعالیت‌هایی در وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارشاد صورت گرفته است اما شدت و ضعف فعالیت دستگاه‌های مختلف متفاوت است و ما در این خصوص اطلاعی نداریم.

رئیس اداره باروری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال ایلنا در رابطه با بالا بودن هزینه‌های درمان ناباروری اظهار کرد: هزینه‌های بالای خدمات درمانی ناباروری از جمله مشکلات مهمی است که در رابطه با سیاست‌های افزایش جمعیت وجود دارد که بخش مهمی از این هزینه‌ها به دلیل ضرورت استفاده از داروهای تخصصی که بخش عمده‌ای از این دارو‌ها وارداتی هستند.

وی ادامه داد: استاندارد کردن خدمات نیز موجب افزایش هزینه‌های خدمات درمان ناباروری می‌شود و به همین دلایل درمان ناباروری در کشور به طوری که باید اتفاق نیفتاده‌ است.

وی افزود: در سال‌های اخیر وزارت بهداشت بخشی از خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش بیمه قرار داده است و پوشش بیمه‌ها برای داروهای ناباروری افزایش پیدا کرده است.

اسلامی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر ۳ میلیون زوج نابارور در کشور داریم و برای اینکه این تعداد افزایش پیدا نکنند؛ معاونت بهداشت دفتر سلامت خانواده در اداره باروری مرکزی تشکیل داده که در این مرکز فعالیت‌های مهمی انجام می‌شود.

در ادامه این نشست دکتر گلاره اردلان؛ رئیس اداره سلامت و جوانان وزارت بهداشت اظهار کرد: اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت در سال ۹۲ با توجه به نیازهای گروه سنی جوان، بحث فضاهای مجازی و فرهنگ جدیدی که به گروه سنی جوان انتقال پیدا می‌کند و همچنین روند رو به رشد رفتارهای مخاطره‌آمیز تشکیل شد.

وی افزود: ترویج و تسهیل ازدواج جوانان و کاهش رفتارهای مخاطره‌آمیز و پیشگیری از مرگ بخصوص در جوانان از فعالیت‌های اداره سلامت جوانان است.

اردلان ادامه داد: تاکنون بسته‌های خدمتی برای سلامت جوانان وجود نداشت که طی دو سال گذشته در حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی باتوجه به بار بیماری‌ها این بسته خدمتی تدوین شده و در طرح تحول سلامت ادغام شده است که تاثیرات مثبتی را نیز دربر داشته است.

وی با اشاره به افزایش سن ازدواج در جوانان اظهار کرد: سن ازدواج از ۱۸ سال به ۲۴ سال در دختران و از ۲۴ سال به ۲۷ تا ۳۰ سال در پسران افزایش پیدا کرده است که این مسئله افزایش فرزندآوری را به دنبال خواهد داشت.

۳۰ درصد از علل مرگ را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهد

مدیر اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به افزایش روند شاخص شتاب مرگ اظهار کرد: روند مرگ در جوانان درخصوص حوادث ترافیکی از سال ۷۵ تا ۹۳ روند رو به رشد داشته است و بعد از آن کمی کمتر شده ولی متوقف نشده است.

وی افزود: ۳۰ درصد از علل مرگ را حوادث ترافیکی تشکیل می‌دهد که گروه عمده آن مربوط به جوانان و بالاخص آقایان می‌باشد.

وی در ادامه از علل دیگر افزایش شاخص شتاب مرگ به خودکشی، سوءمصرف مواد و بیماری‌های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت برنامه‌هایی را در این زمینه برای کاهش ریسک‌فاکتور‌ها و کاهش این روند تدوین کرده است.

در ادامه نشست خبری همایش ملی روز جمعیت رفیعی‌فرد؛ سرپرست دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت اظهار کرد: وزارت بهداشت از سال قبل برنامه‌هایی را در راستای ابلاغ سیاست‌های جمعیتی آغاز کرده است که امسال نیز این برنامه در ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همایش ملی روز جمعیت با محورهای ازدواج سالم، مدیریت خانواده، روش‌های سالم فرزندآوری، سبک زندگی سالم برگزار می‌شود و حضور در این همایش برای عموم مردم آزاد است.

وی افزود: بسته‌های آموزشی و مشاوره‌های حضوری از دیگر برنامه‌های همایش روز ملی جمعیت است که مردم از این طریق با اصول سبک زندگی سالم از قبیل فرزندآوری و ازدواج سالم آشنا شوند.

رفیعی‌فرد ادامه داد: در راستای سیاست‌های جمعیتی فعالیت‌های آموزشی و ترویج رفتارهای سالم از قبیل سن مناسب برای ازدواج و فرزندآوری و همچنین حرکت از تک فرزند به سمت چند فرزندی به مردم آموزش داده می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های کلی جمعیت شامل مسائلی است که اگر مردم با آن آشنا شوند اتفاقات خوبی را در کشور شاهد خواهیم بود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha