سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶

با توجه به اینكه بانك مركزی نرخ تورم سال گذشته را 11درصد اعلام كرده و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز وعده افزایش بیشتر از نرخ تورم داده، افزایش حقوق 12درصدی و احتساب افزایش150هزار تومانی كمك هزینه‌های جنبی كه معاون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام كرده، حقوق 60درصد از 2میلیون و 700 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی درنهایت 947هزار تومان خواهد شد. این مبلغ كمتر از آن چیزی است كه پیش‌تر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور براساس افزایش پلكانی، یك میلیون و 50هزار تومان اعلام كرده بود.

قصه حقوق، بازنشستگان را پیر کرد

سلامت نیوز: با توجه به اینكه بانك مركزی نرخ تورم سال گذشته را 11درصد اعلام كرده و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز وعده افزایش بیشتر از نرخ تورم داده، افزایش حقوق 12درصدی و احتساب افزایش150هزار تومانی كمك هزینه‌های جنبی كه معاون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام كرده، حقوق 60درصد از 2میلیون و 700 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی درنهایت 947هزار تومان خواهد شد. این مبلغ كمتر از آن چیزی است كه پیش‌تر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور براساس افزایش پلكانی، یك میلیون و 50هزار تومان اعلام كرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، پس از انتشار گزارش «بازنشستگان منتظر فیش‌های جدید حقوق»، بسیاری از بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در تماس با همشهری به یک نکته مهم اشاره کردند؛ تعداد زیادی از آنها حداقل‌بگیر هستند و دولت باید در این‌باره چاره‌اندیشی کند.

این در حالی است كه مركز پژوهش‌های مجلس بهمن94 اعلام كرده كه حقوق زیر 2میلیون و 300هزار تومان یعنی خط فقر. آنها خواستار همسان‌سازی حقوق و رفع تبعیض بین خود و بازنشستگان كشوری هستند و اینكه حقوق زیر یك میلیون تومان نباشد. آنها در همه این گلایه‌ها همیشه اشاره‌ای به حقوق‌های چندده‌میلیون تومانی در برخی دستگاه‌ها و همسان‌سازی‌نشدن حقوق بازنشستگان دارند.

    60درصد حداقل‌بگیرند

محمد اسماعیل سعیدی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس تایید می‌كند كه 60درصد بازنشستگان حداقل حقوق را دریافت می‌كنند. حداقل حقوق در سال گذشته 712هزار تومان بود، البته همه این60درصد حداقل حقوق را دریافت نمی‌كنند بلكه حقوق‌شان بین 150هزار تومان تا 712هزار تومان است. اواخر سال94 مسئولان تصمیم‌ساز درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهارنظر‌هایی داشتند، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از «افزایش حقوق پلكانی» سخن گفت و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز بر افزایش بیش از نرخ تورم اعلامی از سوی بانك مركزی تاكید كرد. با توجه به اینكه بانك مركزی نرخ تورم سال گذشته را 11درصد اعلام كرده و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز وعده افزایش بیشتر از نرخ تورم داده، افزایش حقوق 12درصدی و احتساب افزایش150هزار تومانی كمك هزینه‌های جنبی كه معاون مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام كرده، حقوق 60درصد از 2میلیون و 700 هزار بازنشسته تأمین اجتماعی درنهایت 947هزار تومان خواهد شد. این مبلغ كمتر از آن چیزی است كه پیش‌تر رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور براساس افزایش پلكانی، یك میلیون و 50هزار تومان اعلام كرده بود.

    اجحاف در حق بازنشستگان

سال94، میزان حقوق بازنشستگان 15درصد افزایش یافت؛ این در حالی است كه بازنشستگان تامین اجتماعی در چند سال اخیر همواره به میزان افزایش حقوق انتقاد دارند، آنها معتقدند كه میزان افزایش حقوق آنها با سایر بازنشستگان یكسان نبوده و در حق آنها اجحاف شده ‌است.

    كاهش 67درصدی قدرت خرید

محمداسماعیل سعیدی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس با اسفبار خواندن وضعیت بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، گفت: «حقوق60درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی زیر یك میلیون تومان است. او با اشاره به كاهش میانگین 67درصدی قدرت خرید بازنشستگان تامین اجتماعی طی سال‌های 92 تا 95 توضیح داد: اگر این روند ادامه یابد، نه‌تنها وضعیت بازنشستگان بهتر نخواهد شد بلكه از این هم بدتر می‌شود.»

    نظرات برخی بازنشستگان

08...5570-021 چرا قبل از اینكه میزان افزایش حقوق اعلام شود، میزان افزایش كمك هزینه‌های جنبی را می‌گویند. آقای زدا، بیشتر به فكر بازنشستگان باشید، شاید حقوق شما هم چندده‌میلیون تومان است و به فكر ما نیستید.
با 57سال سن شرمنده خانواده هستم ولی دعا می‌كنم شما هیچ وقت شرمنده خانواده نشوید.
54...0912578: واقعا بازنشستگان با حقوق 500هزار تومان چطوری زندگی كنند؟
77...0912290: می‌گویند بودجه برای افزایش حقوق حداقل‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی نداریم، علتش حقوق‌های 80میلیونی است.
05...0935724: با 600هزار تومان حقوق و 2فرزند دانشجو شرمنده خانواده شده‌ام، آنهایی كه حقوق 80میلیون تومانی دریافت می‌كنند مگر چه گلی به سر این كشور زده‌اند؟
21...667-021: رئیس‌جمهور محترم سال94 اعلام كرد كه حقوق بازنشستگان یك میلیون و 500هزار تومان خواهدشد، این وعده كی عملی می‌شود؟
11...667-021: حقوق بازنشستگی من یك میلیون و 600هزار تومان است، ولی تا نیمه‌ماه هم كفاف نمی‌كند.

    وعده پرداخت بموقع حقوق اردیبهشت بازنشستگان نیروهای مسلح

پس از آنكه روز گذشته انتشار خبر عدم‌تامین اعتبار پرداخت حقوق اردیبهشت‌ماه بازنشستگان نیروهای مسلح بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی و رسانه‌های ارتباط جمعی داشت و موجب انتقادات بازنشستگان نیروهای مسلح شد، سازمان تامین اجتماعی نیروی‌های مسلح وعده داد این مشكل پیگیری و حقوق اردیبهشت‌ماه این افراد نیز بموقع پرداخت شود.


خبرگزاری ایسنا به نقل از این سازمان نوشت: «سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در حدود 2سال گذشته و طبق میثاق و پیمان خود با بازنشستگان، سعی نموده تا حقوق مشتركین خود را با وجود تمام ناملایمات و مشكلات، قبل از پایان هرماه به حساب ایشان واریز نماید.امید است اعتبار حقوق اردیبهشت‌ماه سال‌جاری نیز كمافی‌السابق و با كمك و مساعدت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور تامین و دغدغه‌های بازنشستگان نیروهای مسلح كه حافظان كیان و امنیت ملی كشور در دوران دفاع‌مقدس محسوب می‌شوند در اسرع وقت برطرف شود. طبق آخرین اطلاعات واصله مسئولان ذیربط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قول مساعدت جهت حل مشكل را داده‌اند لذا مراتب درحال اطلاع‌رسانی به بازنشستگان محترم نیروهای مسلح است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha