قرار است حیاط مدارس به مكان‌های تجاری تبدیل شود.

راهكار جدید آموزش و پرورش برای جبران كسر بودجه؛ حیاط مدارس مغازه می شود

سلامت نیوز: قرار است حیاط مدارس به مكان‌های تجاری تبدیل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه روزان، قرار است حیاط مدارس به مكان‌های تجاری تبدیل شود! طرحی كه احتمالا قرار است نوع جدیدی از خصوصی‌سازی را در مدرسه‌ها پیاده‌سازی كند. همین طرح هاست كه نظام آموزش و پرورش ایران را به یكی از عجیب‌ترین نظام‌های آموزشی دنیا تبدیل كرده است. این نظام در عین حال كه با تمام توان به سمت خصوصی سازی حر كت می‌كند، همزمان بخش بزرگی از آن خیریه محور است. از آن طرف مدارس غیرانتفاعی و غیردولتی هم با پول‌های كلانی كه از دانش‌آموزان می‌گیرند، خدمات آموزشی ارائه می‌دهند. خود وزارت آموزش و پرورش هم هر سال كاسه چه كنم دست گرفته و از بودجه كم‌اش می‌نالد و مدعی است كه با این بودجه فقط می‌تواند حقوق كارمندانش را بدهد.


در حالی كه 30 درصد مدارس ایران به دست خیرین ساخته می‌شود؛ سال هاست كه برنامه‌های توسعه به دنبال افزایش سهم مشاركت مردمی در تهیه مخارج مدرسه است. از سال 1368 كه اولین مدارس غیرانتفاعی بعد از انقلاب در ایران گشایش یافت، پای خصوصی سازی هم رسما به آموزش و پرورش باز شد. از آن سال تا امروز تنها 10 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام كردند. بعد از شكست این طرح، آموزش و پرورش به دنبال هیات امنایی كردن مدارس رفت. مدارسی كه با هدف ارتقای سطح آموزشی ایجاد شد. اگرچه بارها گفته شده كه این مدارس نباید شهریه بگیرند،‌ اما عملا به نوعی مدارس غیرانتفاعی با شهریه كمتر تبدیل شدند.


روز گذشته دو خبر از آموزش و پرورش منتشر شد كه بی پرده تر از همیشه از بی پولی این وزارتخانه خبر می‌دهد؛ گرچه خیرین تا به حال بر اساس كمك‌های انساندوستانه مدرسه می‌ساختند از این به بعد این كمك‌ها در قالب خاصی خواهد بود. امضای سند مشاركت موسسات خیریه در آمورش و پرورش راهی بود كه این وزارتخانه برای تامین مالی بخشی از نیازهایش به آن متوسل شده است. در این سند نحوه مشاركت و سرمایه‌گذاری موسسات بزرگ خیریه و افراد خیر مشخص شده است. آموزش و و پرورش در این سند قول داده به خیرین كمك كند تا قوانین دست و پاگیر سرمایه‌گذاری در آمزو ش و پرورش و مدرسه سازی را از پیش پای آنها بردارد.


فروش و تجاری سازی حیاط مدارس هم خبر دیگری بود كه بیش از پیش كاسه چه كنم در دست این وزارتخانه را به معرض دید عموم مردم گذاشت. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش،‌ در مصاحبه با خبرگزاری فارس، در توجیه این طرح گفته است: "ممكن است مدرسه‌ای حیاط بزرگی داشته باشد كه بتوان 4 مغازه از گوشه مدرسه به سمت بیرون ساخته و منافعش را خرج مدرسه كرد. این موضوع پیشنهادی است كه حتی مجلس به ما اجازه آن را داده است اما در حال مطالعه هستیم." وی از این طرح به عنوان راهی برای افزایش بهره وری در آموزش و پرورش یاد كرده است.


در حالی وزارت آموزش و پرورش به دنبال كسب درآمد از حیاط مدارس است كه امروز سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در مدارس كشور حدود 5 مترمربع است. به گفته رئیس سازمان نوسازی مدارس، ‌این سرانه در مدارس دولتی از این هم كمتر است و فاصله زیادی با سرانه استاندارد دارد. امروز آموزش و پرورش برای رهایی از مشكلات مالی به فكر فروش حیاط مدارس است و به دنبال این تا مدارس بیشتری هیات امنایی و پولی شوند و به دنبال خرید خدمت آموزشی است. معلوم نیست فردا به فكر فروش كجای آموزش و پرورش و مدارس می‌افتد تا كسر بودجه‌اش را جبران كند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha