ویروس H1N1 همچنان در حال گسترش است. در جامعه با افراد زیادی مواجه می‌شوید که به ‌این بیماری مبتلا هستند، هر چند همیشه نمی‌توان فرد آلوده به‌این ویروس را به‌راحتی تشخیص داد.

ویروس آنفلوانزای خوکی یک روز قبل از جدی شدن بیماری از طریق آب دهان یا عطسه منتقل می‌شود و ۲۴ ساعت بعد ‌از بین رفتن علائم و تب، بیمار قادر به ‌انتشار ویروس است. بنابراین اگر بیمار هستید تا بهبود پیدا کردن علائم بهتر است در منزل بمانید. اگر در منطقه شما این بیماری شیوع پیدا کرده است بهتر است رفت و آمد خود را به‌حداقل برسانید اما اگر راه‌های مراقبت را بدانید، با انجام کارهای بسیار ساده بدون اینکه خانه‌نشین شوید می‌توانید خطر ابتلا به ‌این ویروس را کاهش دهید. در این مطلب به ‌رعایت چند نکته در محل‌های عمومی برای کاهش خطر ابتلای این بیماری می‌پردازیم.
۱) حمل‌و‌نقل عمومی: حتما شما افراد بیماری را در اتوبوس، مترو و تاکسی مشاهده کرده‌اید که بدون رعایت حال دیگران عطسه و سرفه می‌کنند. برای پیشگیری همیشه دستمال کاغذی همراه خود داشته باشید. در صورت سرفه و عطسه برای جلوگیری از آلوده شدن، دستمال کاغذی را برای مدتی محکم جلوی دهان و بینی خود بگیرید و از خود بیمار بخواهید دهان خود را بپوشاند. حبس کردن نفس موثر نیست زیرا نگه داشتن نفس برای چند ثانیه باعث می‌شود بعد از آن نفس عمیقی بکشید. برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا باید سه نکته را رعایت کنید. بهداشت دست را رعایت کنید،تماس کمتر دست با صورت ، حفظ فاصله مناسب از فرد بیمار
۲) محل کار: وجود مکان جدا در محل کار، از شما در مقابل بیماری همکاران محفاظت می‌کند اما سوالی که پیش می‌آید این است که اصلا چرا باید یک فرد مریض سر کار خود حضور پیدا کند. اگر فردی بیمار است از کارفرما بخواهید تا او را به ‌مرخصی بفرستد تا بقیه مبتلا نشوند اما اگر حضور کارمندان بیمار ضروری است، سعی کنید ناهار خود را جدای از او میل کنید. از دستشویی‌هایی که مراجعه کننده کمتری دارد استفاده کنید تا خطر ابتلا را کاهش دهید.
۳) اماکن خرید: طبق گزارش کارشناسان این ویروس قادر است بین دو تا هشت ساعت روی سطوح زنده بماند. بنابراین دستگیره‌های چرخ‌های دستی که با دست افراد زیاد در تماس است می‌تواند به‌عنوان منبع عمده ویروس محسوب شود. بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به ‌این ویروس دست نزدن به‌صورت خود و فرزندان هنگام خرید است و به‌محض رسیدن به‌منزل دست‌های خود را بشویید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha