چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 183212

سخنگوی دولت گفت تجمیع بیمه‌ها را در برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد.

حواله تجمیع بیمه‌ها به برنامه ششم

سلامت نیوز: سخنگوی دولت گفت تجمیع بیمه‌ها را در برنامه ششم عملیاتی خواهیم کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، نوبخت در جمع خبرنگاران با بیان اینكه نظر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كاملا روشن و واضح است افزود: سازمان مدیریت جلساتی را با روسای 2وزارتخانه گذاشت و نظرات تكمیلی آنان از سوی سازمان اعلام شد. براساس این جمع‌بندی‌ها از طریق برنامه ششم این قانون را عملیاتی خواهیم كرد.

ســخنگوی دولت 2هفته پیش گفــته بود: ســازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هنوز درمورد تجمیع بیمه‌ها و منابع درمان به جمع‌بندی نرســیده است. به‌گفته نوبخت ســازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ماموریتی پیدا كرده و فعلا در حال مذاكره و توافق میان این 2وزارتخانه برای اجرای قانون هستیم تا در یك فرصت قانونی اگر نیاز به اصلاح قانون باشد لایحه آن را تهیه كنیم. نوبخــت این را هم گفــت كه هنوز بــا 2وزارتخانه بهداشــت و رفاه به جمع‌بندی نهایی برای اجرای قانون تجمیع بیمه نرســیده‌ایم. سال گذشته اختلاف 2وزیر بهداشت و رفاه بر سر اجرای قانون تجمیع بیمه‌ها و سیاست كلی مدیریت منابــع درمان از طریق بیمه‌ها پــای رئیس‌جمهور را برای وساطت به این ماجرا باز كرد و در نهایت با دستور روحانی ســازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از چند‌ماه پیش مامور حل اختلاف این 2وزارتخانه برای اجرای قانــون تجمیع بیمه‌ها شــد. یكی از مواد قانون برنامه پنجم توسعه، ماده38 است كه تجمیع بیمه‌های درمانی را الزامی كرده اســت. با وجود اینكه زمان اجرای قانون برنامه پنجم پایان یافته اما دولت بیمه‌ها را تجمیع نكرده است و حالا كه قانون برنامه پنجم برای یك سال دیگر تمدید شده است دولت همچنان ملزم به تجمیع بیمه‌هاست.

اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر عملیاتی شدن تجمیع بیمه‌ها در برنامه ششم در حالی بیان شد كه دولت لایحه پیشنهادی احكام مورد نیاز برای برنامه ششم را سال گذشته تقدیم مجلس كرده است و از 2هفته پیش تا‌كنون اتفاق جدیدی در این زمینه نیفتاده است.

 وزیر بهداشت هم پیش از این در اظهاراتی مبهم گفته بود امیدواریم در برنامه ششم توسعه تصمیم درســتی درباره تجمیع بیمه‌های درمانی گرفته شود ولی همانجا گفته بود: البته موضوع تجمیع در برنامه ششم وارد شده اما متأسفانه اتفاقاتی هم در این زمینه در پشت پرده می‌افتد كه امیدواریم به نتیجه نرســد و آنچه به نفع مردم است، اتفاق افتد. هاشــمی با بیان اینكه امیدواریم تصمیمی تحت‌تأثیر لابی‌های نادرست گرفته نشود، گفت مشكلی كه در این زمینه وجود دارد، این است كه زمانی كه دولت نظرش را به مجلس اعلام می‌كند، مجددا اقداماتی انجام می‌شود كه زیبنده نیســت.

داوود دانش‌جعفری، رئیس كمیســــیون نظــــارت دبیرخانه مجمع تشــخیص مصلحت نظام می‌گوید متأسفانه سیاســت‌های كلی سلامت در برنامه پیشنهادی دولت لحاظ نشده اســت. دانش‌جعفری كه عضــــو مجمع تشــــخیص مصلحت نظام هم هست این بی‌توجهــــی به سیاســــت كلــــی را نتیجه اختلافات وزارت بهداشت و رفاه می‌داند و می‌افزایــد كمیســیون نظــارت مجمع تشخیص در این‌باره تصمیم‌گیری خواهد كرد و درصورت عدم‌رعایت سیاست كلی نظام برای مدیریت منابع درمان از طریق بیمه‌ها، برنامه ششم را رد خواهد كرد.

    ریشه گرفتاری سازمان مدیریت است

شاهین محمدصادقی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس: تجمیــع كــردن بیمه‌ها تكلیــف قانونی دولت اســت و براســاس مــاده22 قانــون برنامــه پنجم توســعه، باید بیمه‌ها را تجمیع كند. اگر دولت مخالف آن است، باید قانون جدید بیاورد و بگوید مخالف است اما تا زمانی كه این قانون جاری است، دولت باید به آن تن بدهد، این در حالی است كه تجمیع بیمه‌ها در سیاســت‌های ابلاغی رهبری هم آمده است. متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خود را كنار كشیده اســت، ریشــه گرفتاری هم در اینجاست.

    دولت اراده‌ای برای اجرای قانون ندارد

رسول خضری، عضو كمیسیون بهداشت مجلس: یكی از پایه‌های نظام بیمه ســلامت بحث تجمیع بیمه‌هاست كه متأسفانه طی برنامه پنجم توسعه نتوانست شكل اجرایی به خود بگیرد. وزارت رفــاه اجتماعی به‌دلیل سیاســت‌های متفاوت صندوق‌های بیمه‌ای بــا تجمیع بیمه‌ها موافق نیســت. تجمیع نشــدن بیمه‌ها هم بدهی بیمه‌ها به مراكز درمانی را دچار مشــكل كرده و هم به طرح تحول ســلامت آســیب می‌زند لذا اگر سیاســت یكپارچه‌ای را به‌صورت مدون در برنامه ششــم دنبــال نكنیم،

هیــچ وحدت رویه‌ای در حوزه بیمه‌ها اعمال نمی‌شود و لذا بیشترین آسیب را خواهیم دید. متأسفانه نبود وحدت رویه منجر به این شد كه قانون جامع پوشش بیمه همگانی مصوب سال72 بعد از حدود 20سال یعنی در سال93 اجرایی شود. این نشــان می‌دهد كه در كشور فقط قوانین نوشته می‌شود اما دولت هیچ اراده‌ای برای اجرا ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha