چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸
کد خبر: 183240

کارشناس گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از پیامدهای مخرب تک فرزندی و کاهش باروری ؛ پایین آمدن متوسط ضریب هوشی جامعه است.

کاهش ضریب هوشی جامعه پیامد تک فرزندی

سلامت نیوز:کارشناس گروه بهداشت خانواده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: یکی از پیامدهای مخرب تک فرزندی و کاهش باروری ؛ پایین آمدن متوسط ضریب هوشی جامعه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، حکیمه وحدتیان افزود: در صورت ادامه تک ‌فرزندی که بیشتر در میان زوج های نخبه و برجسته جامعه رواج دارد باعث می شود تا سهم مادران تحصیل ‌کرده از جمعیت آینده در مقایسه با مادران کم تحصیلات بسیار کمتر شود که همین امر سبب کاهش ضریب هوشی جامعه می شود.


وحدتیان، افسردگی، انزوا و ضعف در برقراری ارتباط با همسالان را از معایب تک‌فرزندی برای فرزند دانست وادامه داد: تک ‌فرزندی می‌تواند باعث کاهش قدرت تحمل ناملایمات، مخالفت‌ها، ارتباطات کلامی و حاکمیت رسانه‌های تصویری شود.


این کارشناس بهداشتی ضمن هشدار به اینکه تک ‌فرزندی سبب آسیب به والدین نیز می‌شود ادامه داد: احساس نیاز و وابستگی شدید به تنها فرزند، اضطراب، دلواپسی ناخواسته و مداوم نسبت به وضعیت فرزند، اشتغال ذهنی نسبت به جزئی‌ترین مشکل فرزند، تنهایی و محرومیت زودهنگام از کمک و همراهی فرزند در صورت غیبت او ازجمله آسیب‌های تک‌ فرزندی برای والدین است.


وی افزود: فرزند آوری می‌تواند عاملی در کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سرطان، کاهش فشارخون وعملکرد بهتر مغز و بهبود حافظه مادران باشد.
وحدتیان بیان کرد: مطالعات انجام‌شده و اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1390 نشان‌دهنده کاهش میزان باروری کلی در کشور است که در صورت تداوم روند کنونی باروری، رشد جمعیت کشور در حدود سال 1415-1420 صفر خواهد شد.


این کارشناس بهداشتی درباره وضعیت استان بوشهر در زمینه باروی گفت: بر اساس آخرین مطالعات انجام‌شده و اطلاعات حاصل از سرشماری عمومی نفوس و مسکن، میزان باروری کلی در استان بوشهر 2 و 6 صدم فرزند به ازای هر زن است که نزدیک به حد جایگزینی است که ارتقا این شاخص و کم کردن فاصله آن در بین مناطق مختلف استان از اهداف دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است.


وی اظهار داشت: انجام مشاوره در مراکز بهداشتی درمانی برای فرزند آوری، رایگان شدن زایمان طبیعی، برگزاری کلاسهای آمادگی زایمان در زمینه رواج زایمان طبیعی و افزایش فرزند آوری، توزیع کتاب ازدواج و روابط عاطفی و دیگر مواد آموزشی ازجمله برنامه‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای افزایش جمعیت است.
باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک خانم در طی دوران باروری خود به دنیا می‌آورد.


30 اردیبهشت‌ماه مصادف با سالگرد ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری است که به مدت یک هفته بانام هفته جمعیت آغاز خواهد شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha