نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سدسازی در مکان‌های نامناسب اکوسیستم تالاب‌ها را با خطر مواجه کرده، بر لزوم تغییر شیوه حفاظت از تالاب‌ها و اختصاص حقابه آنها تاکید کرد.

سلامت نیوز:نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه سدسازی در مکان‌های نامناسب اکوسیستم تالاب‌ها را با خطر مواجه کرده، بر لزوم تغییر شیوه حفاظت از تالاب‌ها و اختصاص حقابه آنها تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،فرج الله عارفی در واکنش به تهیه پیش‌نویس سند نگرش مسئولانه به تالاب ها از سوی سازمان محیط زیست، گفت: این پیش نویس باید در قالب لایحه جامع و کامل به مجلس ارائه شود و حاوی راهکارهای اصولی و علمی باشد تا مجلس بتواند با استفاده از ظرفیت خود، پختگی کامل را در آن ایجاد کرده که بتوان به صورت جامع و اصولی در راستای احیای و حفاظت از تالاب‌های کشور گام برداریم.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی،  با بیان اینکه سند نگرش مسوولانه به تالاب ها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست باید ضمانت اجرایی داشته باشد، تصریح کرد: البته این ضمانت باید به گونه ای باشد که اگر هر شهروندی اقدام به طرح شکایت به دستگاه قضا کند دستگاه قضا به این شکایت ها رسیدگی و احقاق حق نماید.

وی وضعیت تالاب‌های کشور را بسیار نگران کننده خواند وگفت: البته عملکرد ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع تاثیر زیادی داشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، خشکی تالاب‌های کشور را نتیجه عملکرد ضعیف دولتمردان  و سیاستگذاران خواند ویادآور شد: متاسفانه بی‌توجهی و سهل‌انگاری  تمامی دولت‌ها و سیاست های ناموفق آنها در برهه‌های زمانی مختلف منجر به خشکی اکثر تالاب های کشور شده است.

عارفی با تاکید بر اینکه روند حفاظت از تالاب‌ها باید تغییر کند، تصریح کرد: اگر در پی نجات و احیای تالاب‌ها هستیم باید با ارائه راهکارهای اصولی و علمی و برنامه‌ریزی منجسم و منظم در راستای احیای تالاب‌ها تلاش کنیم تا روند فعلی معکوس شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم، با بیان اینکه برداشت بی رویه آب و سدسازی در مکان های نامناسب اکوسیستم تالاب ها را با خطر مواجه کرده، خشکی تالاب ها را نتیجه بی توجهی به برنامه ریزی توسعه ای و عملی، عمل به قانون و سیاست گذاری اصولی دانست و افزود: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون هیچ گونه گونه تلاشی برای احیای تالاب ها نداشته است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، بر لزوم رعایت قواعد سدسازی در کشور تاکید کرد وافزود: هرچند سدسازی‌ها  باید در قالب مطالعات جامع زیست محیطی، برنامه جامع و پروسه بلندمدت صورت گیرد ولی متاسفانه  به این موارد توجهی نشده و با سد سازی غیراصولی مبادی ورودی آب به تالاب ها بسته شده که همین امر منجر به خشکی اکثر تالاب های کشور شده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نهم، مدیریت منابع آبی و تامین حقابه را برای جلوگیری از خشکی تالاب‌ها موثر دانست و  ادامه داد: تغییر کاربری و دخالت‌های بشر در اکوسیستم تالاب‌ها مانند انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر و برداشت بی‌رویه آب از سوی برخی کشاورزان موجب خشکی تالاب‌ها شده به طوری که برای کشت 20 هزار هکتار زمین کشاورزی در پی برداشت‌های غیراصولی از آب، 200 هزار هکتار زمین را تخریب و نابود می‌کنند بنابراین بهتر است دولت به این مهم توجه داشته باشد و با تامین حقابه کشاورزان و رها سازی آب سدها به سوی تالاب ها از خشکی تالاب ها و دریاچه ها جلوگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، راهکارهای مدیریتی برای مقابله با وقوع پدیده خشکسالی را مدیریت منابع آبی برای تامین نیازهای بشر و کاهش خسارت ناشی از برداشت های بی رویه دانست وگفت: البته با توجه به خشکسالی های پیاپی و افزایش سطح زیر کشت و تولیدات کشاورزی در آینده همچنان شاهد فشار زیادی بر این مخازن و کاهش سطح آب های زیرزمینی خواهیم بود که بیش از پیش تالاب های کشور را نیز در معرض نابودی قرار خواهند داد.

 مسعود باقرزاده کریمی، معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست طی روزهای اخیر از تهیه پیش نویس سند نگرش مسئولانه به تالاب‌ها خبرداد و افزود: این پیش نویس به مجلس ارائه خواهد شد.

وی ادامه داد: تهیه و تدوین این سند با جمع بندی نظرات نمایندگان دستگاه‌های دولتی مسئول در این حوزه، سازمان‌های مردم نهاد، متخصصان دانشگاهی و جامعه محلی صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha