چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 183255

ما برای بسیاری از انتخاب‌های خود در زندگی، وقت زیادی را صرف می‌کنیم. برای تعمیر اتوموبیل خود یا صافکاری ماشین، به دنبال یک تعمیرکار یا صافکار ماهر می‌گردیم. برای نقاشی منزل خود به دنبال استاد نقاش ماهر می‌رویم و حتی برای یک اصلاح ساده مو به سراغ آرایشگر یا سلمانی معتمد خود می‌رویم. اما در مورد دندانپزشکی چه طور؟ آیا باید در مورد انتخاب دندانپزشک خود هم سختگیری به خرج دهیم؟

دندانپزشک خود را چگونه انتخاب کنیم؟

سلامت نیوز-*دکتر علی مرسلی: ما برای بسیاری از انتخاب‌های خود در زندگی، وقت زیادی را صرف می‌کنیم. برای تعمیر اتوموبیل خود یا صافکاری ماشین، به دنبال یک تعمیرکار یا صافکار ماهر می‌گردیم. برای نقاشی منزل خود به دنبال استاد نقاش ماهر می‌رویم و حتی برای یک اصلاح ساده مو به سراغ آرایشگر یا سلمانی معتمد خود می‌رویم. اما در مورد دندانپزشکی چه طور؟ آیا باید در مورد انتخاب دندانپزشک خود هم سختگیری به خرج دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دندانه، برخی از خانواده‌ها در کشور ما، به دندانپزشک ثابتی مراجعه می‌کنند. این دندانپزشک به نوعی دندانپزشک خانوادگی به شمار می‌رود. در کشورهای پیشرفته البته نقش و حضور دندانپزشک خانوادگی پر رنگ‌تر است.

همه افراد در هر سنی به معاینات دوره‌ای دندانپزشکی نیاز دارند. مراجعه به یک دندانپزشک ثابت (که بالطبع به کار او اعتماد داریم) باعث می‌شود که با داشتن مدارک قابل استناد و بررسی‌های قابل مقایسه، کنترل بیشتر و بهتری روی سلامت دهان و دندان خود داشته باشیم. از این رو انتخاب دندانپزشکی که به طور صرف روی درمان مشکل شما متمرکز نشود و در مورد راهکارهای افزایش بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از مشکلات آینده برای شما راهکار ارائه دهد از اهمیت بالایی برخوردار است.

آیا برای خدمات دندان‌پزشکی خود به متخصص رشته‌های دندانپزشکی مراجعه کنیم؟
اگر چه امروزه دندانپزشکی دانشی تخصصی شده است و تخصص‌های مختلف دندانپزشکی جای خود را میان مردم باز کرده‌اند، اما پاسخ این سوال که آیا همه افراد به خدمات تخصصی دندانپزشکی نیاز دارند، به وضوح «خیر» می‌باشد.
همانطور که ما برای یک درد قفسه سینه ساده، نباید مستقیم به سراغ متخصص قلب برویم (اصولا باید به پزشک عمومی مراجعه کنیم)، مراجعه مستقیم به تخصص‌های دندانپزشکی هم بی‌مورد است. همکاران دندانپزشک عمومی بعد از تشخیص مشکل شما، در صورت نیاز به انجام خدمات تخصصی شما را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.
در دندانپزشکی تخصص‌های مختلفی مانند جراحی فک و صورت، لثه، ترمیم و زیبایی، عصب کشی، تشخیص بیماری‌های دهان و دندان، پاتولوژی بیماریهای دهان و دندان، پروتزهای دندانی، اطفال و … وجود دارند، ولی مراجعه به این تخصص‌ها در گرو احساس نیاز به ارجاع از طرف دندانپزشکان عمومی است. حقیقت این است که در اکثر موارد بدون نیاز به کار تخصصی هم کار شما با کیفیت بسیار عالی قابل انجام می‌باشد. البته منظور ما از دندانپزشک، کسی است که تحصیلات دانشگاهی در زمینه دندانپزشکی دارد و این حیطه شامل دندان سازان نمی‌شود.

دندانپزشک خود را از کجا پیدا کنیم؟
تبلیغات متاسفانه یا خوشبختانه در جهان امروز در همه زمینه‌ها حتی بهداشت و درمان جای خود را باز کرده است و نقش مهمی را ایفا می‌کند. بسیاری از مراجعین دندانپزشکی با استفاده از این تبلیغات جذب مطب‌ها و مراکز درمانی می‌شوند. اما کماکان عده زیادی هم به تجربه دوستان، فامیل و اطرافیان استناد می‌کنند. قیمت خدمات دندانپزشکی هم البته برای بیشتر مراجعین مهم است. البته هیچ کدام از این فاکتور‌ها نمی‌تواند به خودی خود، معیار انتخاب دندانپزشک شما باشد.
تبلیغات ممکن است گول زننده باشند. تجربه دوستان یا آشنایان بسیار مهم است اما به تنهایی قابل استناد نیست (گاهی مراجعین ارزیابی درستی از نتیجه درمان خود در کوتاه مدت ممکن است نداشته باشند). قیمت هم قابل استناد نیست! وقتی پول بیشتری در دندانپرشکی می‌دهید، الزاما آش بیشتری نمی‌خورید! کیفیت درمان شما ممکن است به هزینه‌ای که می‌پردازید ربطی نداشته باشد. شما ممکن است در یک درمانگاه دولتی یا وابسته به بیمه از درمانی به مراتب با کیفیت‌تر از یک مطب بالاشهر دریافت کنید یا برعکس. بنابراین هیچ کدام از عواملی که ذکر شد به تنهایی نمی‌توانند فاکتور انتخاب دندانپزشک شما باشند.

امروزه اطلاعات عمومی مراجعین دندانپزشکی در مورد درمان‌های دندانپزشکی بسیار بالا رفته است. دسترسی به اینترنت و اطلاعات انتقالی از رسانه‌های جمعی باعث می‌شود، مراجعین دندانپزشکی با آگاهی بیشتری به دندانپزشکان مراجعه کنند. همین امر باعث می‌شود خود این مراجعین هم بتوانند بر اساس این اطلاعات، بتوانند در مورد انتخاب دندانپزشک، دقت مضاعفی به خرج دهند. در این میان ارتباطی که شما با شخصیت دندانپزشکتان برقرار می‌کنید، تاثیری که از او می‌گیرید و حس اعتمادی که از منش و کار او به شما دست می‌دهد، بسیار مهم است! اصطلاحا باید بگوییم که با شخصیت و برخورد دندانپزشک خود باید حال کنید! و الا اعتمادتان به دندانپزشکتان جلب نخواهد شد و درمان‌ها چندان که باید و شاید به دلتان نمی‌نشیند!

جنسیت دندانپزشک ممکن است برای برخی افراد مهم باشد. میزان توجهی که دندانپزشک به شما و مشکلاتتان نشان می‌دهد و میزان زمانی که برای درمان شما و ارائه توضیحات در مورد درمان شما ارائه می‌دهد، ممکن است برای هر یک از مراجعان دندانپزشکی مهم باشد و معیار انتخاب دندانپزشکشان به شمار برود. استفاده از تجهیزات به روز و مسلط بودن بر دانش روز دندانپزشکی هم برای برخی از مراجعین دندانپزشکی اهمیت دارد ولی نباید گول تبلیغات و مانور‌ها بر محور نام‌های تجاری را خورد!

دندانپزشک خود را الکی عوض نکنیم!
نیاز به معاینات دوره‌ای دندانپزشکی برای همه افراد در هر سنی وجود دارد. انجام دقیق این معاینات مستلزم داشتن پرونده‌ای است که امکان مقایسه شرایط مختلف دهانی و دندانی شما را مهیا کند. پس به جز شرایطی که چاره‌ای نداشته باشید، سعی کنید بدون دلیل دندانپزشک خود را که به کارش اعتماد دارید، عوض نکنید. همانطور که دوست ندارید تجربه آرایشگر دیگری غیر از آرایشگر خودتان را روی سرتان بیازمایید! در شرایطی که به هر علتی مجبوریم به سراغ یک دندانپزشک جدید، برویم (مانند عوض شدن شهر، نارضایتی از درمان‌های قبلی یا عدم دسترسی به دندانپزشک قبلی و …) با تحویل گرفتن کپی، رونوشت یا خلاصه پرونده و ضمایم آن، می‌توانید معاینات یا درمان خود را با دندانپزشک دیگری از سر بگیرید.

* دندان‌پزشک/متخصص درمان ریشه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha