دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 18328

عمل جراحی کاتاراکت (آب مروارید) یکی از بی‌خطرترین و موثرترین اعمال جراحی چشم است

کاتاراکت (آب مروارید) به معنای تار شدن عدسی چشم‌، بخشی شفاف از چشم که مانند لنز دوربین به متمرکز شدن نور کمک می‌کند. کاتاراکت باعث محو شدن و اعوجاج تصاویر می‌شوند.

 اغلب کاتاراکت‌ها مربوط به سن هستند. بیش از نیمی از افراد تا سن 80 سالگی کاتاراکت گرفته‌اند یا آن را جراحی کرده‌اند.

علل دیگر کاتاراکت شامل دیابت، جراحت چشمی، پرتوهای رادیواکتیو و جراحی برای سایر مشکلات چشمی‌می‌شود.

کاتاراکت بتدریج بدتر می‌شود. عدسی شفاف به تدریج به رنگ زرد/قهوه‌ای در می‌آید، و سایه‌ای قهوره‌ای به دید اضافه می‌کند. اگر این تغییررنگ عدس خیلی پیشرفت کند ممکن است فرد نتواند آبی و قرمز را تشخیص دهد.

شایع‌ترین علامت کاتاراکت: محوشدن تصاویر، اشکال در دید رنگ‌ها، مگس‌پران، اشکال در دید شبانه، دوبینی، و تغییر مکرر شماره چشم.

البته هر یک از این علائم ممکن است به بیماری‌های دیگر چشمی هم مربوط باشند، و باید برای بررسی به دکتر مراجعه کنید.

عمل جراحی کاتاراکت مانند هر جراحی دیگری خطر عفونت و خونریزی دارد.عفونت وخیم ممکن است بینایی را کاهش دهد. عمل کاتاراکت اندکی خطر "جداشدگی شبکیه"، یک عارضه وخیم که نیاز به درمان اورژانس برای جلوگیری از نقصان دائمی بینایی دارد، را می‌افزاید.

شبکیه بخش حساس به نور چشم است که از طریق عصب بینایی به به مغز متصل است.
این عمل معمول کمتر از نیم‌ساعت به طول می‌انجامد و تقریبا بی‌درد است. پس از عمل،  ممکن است بالشتکی روی چشم گذاشته شود. اغلب افراد پس از عمل جراحی کاتاراکت در همان روز می‌توانند به خانه بروند. در اغلب موارد ترمیم در طول هشت هفته کامل خواهد شد.

اما چه کار می‌شود کرد تا از کاتاراکت جلوگیری کرد؟ به چشم زدن عینک آفتابی و به سر گذاشتن کلاه لبه‌دارد، برای جلوگیری از واردشدن پرتوهای ماورای بنفش به چشم ممکن است به تاخیر کاتاراکت کمک کند.

پژوهشگران همچنین معتقدند که تغذیه خوب نیز می‌تواند از خطر کاتاراکت مربوط به سن جلوگیری کند. آنها خوردن سبزی‌های برگ‌دار سبز، میوه و سایر غذاهای حاوی آنتی‌اکسیدان توصیه می‌کنند.

 اگر 60 سال یا بیشتر دارید،‌ باید دست کم یک بار در هر دو سال معاینه کامل چشمی انجام دهید. متخصص چشم می‌تواند علاوه بر کاتاراکت، نشانه‌های تحلیل لکه زرد چشم ناشی از سن (دژنراسیون ماکولا)، گلوکوم (آب سیاه)، و سایر اختلالات بینایی را بررسی کند.

درمان زودرس بسیاری از این بیماری‌ها می‌تواند بینایی شما را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha