رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در مورد موج سنگین آنفلوآنزای نوع آ در زمستان، هشدار داد

 دکتر محمد مهدی گویا در رابطه با موج سوم این بیماری به دنبال بازگشت حجاج بیت‌الله الحرام به كشور، گفت: احتمال اینكه حجاج پس از بازگشت به كشور به آنفلوآنزای آ مبتلا شوند وجود دارد، اما این ابتلا موج سنگین بیماری را ایجاد نمی‌كند.

به گزارش ابسنا دکتر گویا با بیان این كه ایران موج سنگین اول آنفلوآنزای نوع A را پشت سر گذاشته است، گفت: این بیماری شش تا هفت موج خواهد داشت.

موج اول این بیماری به بازگشت حجاج حج عمره مربوط می‌شد كه خیلی سنگین نبود. موج سنگین دوم بیماری  همزمان با بازگشایی مدارس در كشور بود.

از آنجا كه موارد ابتلا به این بیماری در زمان حج تمتع در عربستان كم بوده، بازگشت حجاج به كشور نباید موج سنگین این بیماری را به دنبال داشته باشد. اما فصل زمستان، كشور را با یك موج سنگین دیگر این بیماری مواجه می‌كند.

وی بروز آنفلوآنزای نوع A در مردان و زنان كشور را یكسان عنوان كرد و در رابطه با پراكندگی جغرافیایی این بیماری در كشور گفت: آنفلوآنزای نوع A در سراسر كشور مشاهده می‌شود اما در برخی مناطق بیشتر و در برخی مناطق كمتر.

به عنوان مثال در ابتدای امر بروز این بیماری در استان‌هایی مانند قم، سیستان و بلوچستان ، مازندران، گلستان و زنجان بیشتر از دیگر مناطق مشاهده می‌شد. در مجموع در ابتدا بروز آنفلوآنزای A در نیمه شرقی كشور بیشتر از دیگر مناطق بود اما اكنون این بیماری در استان‌هایی نظیر اصفهان و خوزستان بیشتر فعال است.

دكتر گویا در رابطه با آخرین شمار دانش‌آموزان فوت شده به دلیل بیماری آنفلوآنزای A گفت: آمار وزارت بهداشت در رابطه با آنفلوآنزای ّA آمار سنی است. اما بر اساس آمار ارایه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش تاكنون 15 دانش‌آموز كشور بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پایان بر گزارش دهی مستمر ایران از موارد ابتلا و فوت ناشی از آنفلوآنزای نوع A به سازمان جهانی بهداشت تاكید كرد و گفت: این در حالی است كه دیگر كشورهای منطقه گزارش دهی منظمی ندارند. به عنوان مثال عربستان سعودی از دهم شهریور ماه موارد این بیماری را گزارش نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha