عضو انجمن دندانپزشکان ایران، با اشاره به واردات 80 درصد از مواد و تجهیزات دندانپزشکی مود نیاز داخل از کشورهای مختلف و به صرفه نبودن تولید آن برای تولید کننده داخلی، بهبود این شرایط را پس از برجام، زمان‌بر خواند.

سلامت نیوز:عضو انجمن دندانپزشکان ایران، با اشاره به واردات 80 درصد از مواد و تجهیزات دندانپزشکی مود نیاز داخل از کشورهای مختلف و به صرفه نبودن تولید آن برای تولید کننده داخلی، بهبود این شرایط را پس از برجام، زمان‌بر خواند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مصطفی فاطمی ، درباره وضعیت فعلی بازار تجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی گفت: حدود 80 درصد از بازار مواد و تجهیزات دندانپزشکی در ایران بویژه در حوزه مواد و تجهیزاتی که تکنولوژی بالایی دارند، وارداتی است. کشور فقط در زمینه تولید آمالگام، برخی مواد قالب‌گیری یا بسته‌بندی و تولید CKD فعال است. مثل هر بازار دیگری هم ممکن است اقلام بی‌کیفیت وارد شوند.

وی افزود: بیشتر واردات ایران از شرکت‌های اروپایی، آسیای شرقی، آمریکایی کانادایی و .. صورت می‌گیرد. اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو بر این بازار نظارت خوبی دارد و اقلام وارداتی، بعد از انجام تست‌های مختلف، هولوگرام می‌خورند که مشخص می‌کند وارداتی هستند، قاچاق نیستند و از کیفیت آن اطمینان حاصل شده است.

فاطمی با بیان اینکه به صورت اولیه دانش فنی بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته در کشور به صورت اولیه وجود دارد، ادامه داد: ممکن است تولید در بازار دندانپزشکی داخلی از لحاظ اقتصادی، برای تولید کننده به صرفه نباشد که دلیل اصلی آن تحریم است. به عنوان مثال شما ماده‌ای تولید می‌کنید اما مصرف بازار داخلی به اندازه‌ای نیست که بخواهید دوباره سرمایه گذاری کنید. بنابراین اگر بتوان این جنس را به سایر کشورها صادر کرد، توجیه اقتصادی پیدا می‌کند ولی به واسطه تحریم‌ها در واردات مواد اولیه و صادرات مواد تولید شده، مشکل داشته‌ایم.

عضو انجمن دندانپزشکان ایران در ادامه گفت: امیدواریم به واسطه رفع تحریم‌ها، هم تکنولوژی تجهیزات دندانپزشکی را وارد کنیم و هم بتوانیم محصول تولید شده را با ارزش افزوده مناسب صادر کنیم.

وی همچنین به زمان‌بر بودن بهبود وضعیت تولید تجهیزات دندانپزشکی بعد از اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: شاید بتوان گردش مالی سالیانه بازارتجهیزات و مواد مصرفی دندانپزشکی را 1000 میلیارد تومان تصور کرد که رقم بالایی نیست، در نتیجه نمی‌توان سرمایه‌گذاران را برای ورود به این عرصه ترغیب کرد. مثلا برای تولید آمالگام، هزینه سرمایه‌گذاری بسیار بالاست و صرفه اقتصادی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha