یک گزارش معتبر حاکیست که اگر جهان امروز دست به کار نشود تا سال 2050 هر سه ثانیه یک نفر در اثر آلودگی به سوپرباکتری‌ها خواهد مرد.

سلامت نیوز:یک گزارش معتبر حاکیست که اگر جهان امروز دست به کار نشود تا سال 2050 هر سه ثانیه یک نفر در اثر آلودگی به سوپرباکتری‌ها خواهد مرد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، گزارش "بررسی مقاومت داروهای ضدباکتریایی" همچنین برنامه‌ای را برای جلوگیری از "سقوط مجدد جهان پزشکی به قرون تاریک" که نیازمند صرف میلیاردها دلار سرمایه گذاری است، تشریح می کند.

این گزارش همچنین خواستار انقلابی در نحوه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و کمپینی در سطح وسیع برای آموزش عمومی می شود. گزارش فوق عمدتا با استقبال روبرو شده اما یک گروه توصیه‌های آن را ناکافی دانسته است.

به گزارش بی‌بی‌سی، مبارزه با عفونت‌هایی که در برابر داروها مقاومت نشان می‌دهند نبردی است که جهان به سرعت در حال باختن آن است و از آن به عنوان تهدیدی بزرگ یاد شده است.

مشکل این است که بشر با سرعت کافی آنتی‌بیوتیک‌های تازه تولید نمی کند و آنهایی را که در اختیار دارد تلف می کند. از زمان شروع این بررسی در اواسط سال 2014 بیش از یک میلیون نفر در اثر چنین عفونت هایی مرده اند.

در این فاصله پزشکان باکتری هایی کشف کرده اند که می توانند در برابر آخرین راه چاره موجود - آنتی بیوتیک "کولیستین" - مقاومت کنند. در نتیجه این نگرانی مطرح شده که جهان در آستانه "عصر ورود به عصر بعد از آنتی‌بیوتیک‌ها" باشد.

گزارش تازه می گوید که وضعیت از این بدتر خواهد شد به طوری که پیش بینی می شود تا سال 2050 سالانه 10 میلیون نفر در اثر عفونت‌های مقاوم بمیرند و هزینه مالی آن برای اقتصادها تا نیمه قرن به 100 تریلیون (100 هزار میلیارد) دلار خواهد رسید.

توصیه‌های این گزارش برای پیشگیری از تهدیدهای آینده به شرح زیر است:

- یک کمپین فوری و گسترده برای افزایش آگاهی عمومی چون بیشتر مردم از خطرات آن بی خبرند

- ایجاد یک صندوق نوآوری جهانی به ارزش دو میلیارد دلار برای تحقیقات اولیه

- بهبود دسترسی به آب غیرآلوده، بهداشت بهتر و بیمارستان های تمیزتر برای جلوگیری از گسترش‌عفونت‌ها

- کاهش مصرف گسترده و غیرلازم آنتی بیوتیک در صنعت کشاورزی - دامداری از جمله ممنوعیت مصرف آن دسته از داروهایی که برای سلامت انسان اهمیت حیاتی دارند

- بهبود سیستم نظارت بر گسترش مقاومت در برابر دارو

- پرداخت یک میلیارد دلار به شرکت ها به خاطر کشف هر یک آنتی بیوتیک تازه

- مشوق های مالی برای ایجاد آزمایش های جدید برای جلوگیری از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها زمانی که موثر نیستند

- ترغیب استفاده از واکسن و داروهای جایگزین

"لرد جیم اونیل" اقتصاددانی که هدایت این بررسی جهانی را به عهده داشته گفت:‌"باید در سراسر جهان به شیوه های مختلف این آگاهی را ایجاد کنیم که چرا حیاتی است دیگر آنتی‌بیوتیک‌ها را مثل آب نبات مصرف نکنیم. اگر این مشکل را حل نکنیم وارد قرون تاریک خواهیم شد، و شاهد مرگ خیلی ها خواهیم بود. ما توصیه های دشواری آماده کرده ایم که لازمه اجرایش آن است که همه به خود سختی بدهند، زیرا اگر چنین نکنیم قادر به حل این مشکل نخواهیم بود.

بنابر این گزارش، از دهه 1980 تاکنون هیچ گروه جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌ها ساخته نشده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha