دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 18331

هیچ كدام از حاجیان مبتلا به آنفلوانزای نوع آ نیستند و من به یاد نمی‌آورم در سال‌های گذشته از نظر سلامتی حجاج تاكنون وضعیتی مشابه امسال وجود داشته باشد.

دكتر محمدتقی حلی‌ساز، رئیس مركز پزشكی حج اعلام كرد:

 هیچ كدام از حاجیان مبتلا به آنفلوانزای نوع آ نیستند و من به یاد نمی‌آورم در سال‌های گذشته از نظر سلامتی حجاج تاكنون وضعیتی مشابه امسال وجود داشته باشد.

وی گفت: شرایط حجاج ایرانی از نظر سلامتی استثنایی است و با توجه به شرایطی كه از قبل پیش‌بینی می‌شد این موضوع چیزی شبیه یك معجزه است.

هفته گذشته این خبر در حالی منتشر شد كه چند روز بعد از آن معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت از تشدید اقدامات كنترلی آنفلوانزای نوع آ در فرودگاه‌های كشور خبر داد.

دكتر محمود نبوی اظهار داشت: پایگاه‌های بهداشت مراقبت مرزی در فرودگاه‌های كشور به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند.

وی با تاكید بر به كارگیری حداكثر ظرفیت و توان نیروهای بهداشتی و درمانی در سطح كشور برای كنترل بیماری آنفلوانزای نوع آگفت: در حال حاضر پایگاه‌های بهداشت مراقبت مرزی در فرودگاه‌های كشور به‌صورت شبانه‌روزی مشغول فعالیت هستند.

معاون مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت به بازگشت حجاج از مراسم معنوی حج تمتع به كشور اشاره كرد و افزود: حدود 65 هزار حاجی از طریق 17 فرودگاه وارد كشور می‌شوند كه دستورالعمل لازم در ارتباط با كنترل و شناسایی حاجیان بیمار و مشكوك به آنفلوانزا به تمامی این فرودگاه‌ها ارسال شده است.

حالا شاید این سؤال پیش بیاید كه اگر قرار است هیچ بیماری در بین حاجیان امسال بنا به گفته رئیس مركز پزشكی حج نداشته باشیم پس لزوم این همه اقدامات كنترلی در مرزها و فرودگاه‌های كشور چیست؟

البته در این میان متخصصان عفونی این ادعا را كاملا بی‌پایه و اساس می‌دانند و معتقدند در مورد شیوع آنفلوانزای نوع آ در بین حاجیان امسال به‌هیچ‌وجه نمی‌توان حكم كلی داد؛

به‌طوری‌كه دكتر مسعود مردانی، عضو كمیته كشوری آنفلوانزا و متخصص بیماری‌های عفونی در این‌باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: امسال گرچه در انتخاب حجاج غربالگری صورت گرفت به‌طوری كه افراد در معرض خطر شامل افراد بالای 65 سال، زنان باردار و كودكان و بیماران قلبی – عروقی  به حج فرستاده نشدند، ولی ادعای اینكه بگوییم هیچ كدام از حاجیان مبتلا به آنفلوانزای نوع آ نیستند كاملا كذب است.

چون اگرچه متوسط بروز بیماری در حاجیان امسال نسبت به سال‌های گذشته كمتر است ولی این‌طور هم نیست كه بگوییم میزان بروز این بیماری در این دسته كاملا صفر است.

وی به آمارهای غلط گزارش شده در این میان نیز اشاره می‌كند و توضیح می‌دهد: علاوه بر این، ادعای غلط دیگری نیز شنیده شده و آن این است كه در تاریخ 9 آذر ماه كشور عربستان اعلام كرد كه 73 مورد حاجی مبتلا به آنفلوانزای نوع آ شده‌‌اند و 5 مورد از آنها فوت كرده‌اند. از این 5 مورد هم 4 نفر سابقه بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

و این آمار از نظر ما با سیل میلیونی حجاج امسال به هیچ وجه نمی‌تواند حقیقت داشته باشد. چون در حج ارتباط حاجیان بسیار تنگاتنگ است و علاوه بر آن آمار مبتلایان فقط از طریق موارد آزمایش شده اعلام می‌شود و این در حالی است كه خیلی از موارد مشكوك مورد نمونه‌گیری قرار نمی‌گیرد و در نتیجه شناسایی هم نمی‌شود.

آماده‌باش 2 بیمارستان در تهران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: بهداشت فرودگاه مهرآباد تحت پوشش این دانشگاه است و در حال حاضر 2 بیمارستان شهدای یافت‌آباد و حضرت رسول(ص) برای پذیرش حاجیان بد‌حال مبتلا به آنفلوانزای نوع آ آماده باش هستند.

به گزارش فارس، فخرالسادات امامی اظهار داشت: در حیطه دانشگاه علوم پزشكی تهران 187 مورد ابتلا به آنفلوانزای نوع آ را شاهد بودیم و این تعداد از2 هزار و 900 مورد پیگیری مشخص شدند.

وی با بیان اینكه 10 مورد فوتی در حیطه این دانشگاه رخ داده است، خاطرنشان كرد: در زمینه پیشگیری از ابتلا به این عارضه و آموزش پزشكان و پرستاران، دانشگاه علوم پزشكی ایران پیشقدم بوده است و در ارتباط با آموزش الكترونیكی درباره آنفلوانزای نوع آ ،2 هزار و 700 نفر ثبت نام كرده‌اند كه 2 هزار و 400 نفر در جلسات آن شركت كرده و هزار و 900 نفر قبول شدند.

امامی ادامه داد: بیش از 500 هزار نفر را تاكنون تحت پوشش آموزش آنفلوانزای نوع آ قرار داده‌ایم كه این افراد از مسئولان بهداشتی و درمانی تا آحاد مختلف مردم بودند.

امامی با بیان اینكه فرودگاه مهرآباد تحت پوشش این دانشگاه است، گفت: برای 40هزار رفت و 30 هزار برگشت خطوط هواپیمایی این فرودگاه پمفلت‌های‌ آموزشی تكثیر و توزیع شد. وی گفت: در این مدت به 14 هزار نفر كه عموماً افراد در معرض خطر بودند واكسن آنفلوانزای فصلی تزریق شد و بیش از 11 هزار داروی درمان آنفلوانزای نوع آتجویز شد.

وی درخصوص بازگشت حجاج از سفر حج گفت: حاجیان تا یك هفته دید و بازدیدها و ولیمه‌ خود را به تاخیر بیندازند. وی خاطرنشان كرد: در حال حاضر 2 بیمارستان شهدای یافت آباد و حضرت رسول(ص) در آمادگی كامل برای پذیرش افراد بد‌حال مبتلا به آنفلوانزای نوع آ در بازگشت حجاج هستند كه این دو بیمارستان ویژه حجاج است ولی همه بیمارستان‌های تحت پوشش این دانشگاه طبق دستورالعمل كشوری موظف هستند كه 10 درصد تخت‌های خود را به‌صورت شناور در اختیار مبتلایان به آنفلوانزای نوع آ قرار دهند.

غربالگری تمام حجاج ضرورت ندارد

عضو كمیته كشوری آنفلوانزا كه از طرف وزارت بهداشت به عربستان اعزام شده گفت: حجاج ایرانی در سلامت هستند. شیوع آنفلوانزا در بین آنان صحت ندارد و لازم نیست وزارت بهداشت طرح غربالگری آنفلوانزا را برای تمام حجاج اجرا كند.

حسین حاتمی، عضو كمیته كشوری آنفلوانزا و رئیس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: با توجه به اینكه بسیاری از موارد اولیه آنفلوانزای جدید در فصل تابستان و اوایل پاییز سال‌جاری از طریق كسانی كه از سفر حج عمره به كشورهای اسلامی و ازجمله به جمهوری اسلامی بازگشته بودند ایجاد شده بود و بیم آن می‌رفت كه در حج تمتع نیز چنین اتفاقی تكرار شود یا بیماری باعث تهدید سلامت زائران ایرانی شود،

معاونت سلامت وزارت بهداشت تصمیم گرفت علاوه بر تمهیداتی كه سازمان حج و زیارت كشور در نظر گرفته بود یك گروه علمی - اجرایی از استان‌های پرمخاطره كشور شامل 2 نفر از اعضای كمیته كشوری آنفلوانزا و 3 نفر از اعضای هیأت ممتحنه تخصصی و فوق‌تخصصی بیماری‌های عفونی، 2 نفر از معاونان بهداشتی دانشگاه‌ها و كارشناسان خبره بهداشت محیط را با برنامه‌ریزی‌های بهداشتی - درمانی لازم به عربستان اعزام كند.

عضو كمیته كشوری آنفلوانزا افزود: ما به‌عنوان اعضای گروه اعزامی وزارت بهداشت در همان روزهای اول ورود به مدینه متوجه شدیم موج همه‌گیری آنفلوانزا كه ماه‌ها قبل در كشور عربستان آغاز شده و باعث انتشار بیماری به سایر كشورهای اسلامی شده بود در عربستان فروكش كرده و این كشور را پشت سر گذاشته است و لذا این موضوع را با مسئولان پزشكی حج و زیارت جمهوری اسلامی در عربستان و برخی از مسئولان وزارت بهداشت در جمهوری اسلامی در میان گذاشتیم و این نوید را دادیم كه انتظار نمی‌رود حجاج ایرانی با مخاطره‌ای مواجه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha