وضعیت سلامت طی سال‌های گذشته گرفتار برخی سوء مدیریت‌هایی قرار گرفته است که به‌جای پیشگیری از بیماری‌ها دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی و افزایش مراکز پاراکلینیکی است که این موضوع با بیمار شدن افراد هم رابطه مستقیم دارد.

سلامت نیوز: وضعیت سلامت طی سال‌های گذشته گرفتار برخی سوء مدیریت‌هایی قرار گرفته است که به‌جای پیشگیری از بیماری‌ها دنبال افزایش تخت‌های بیمارستانی و افزایش مراکز پاراکلینیکی است که این موضوع با بیمار شدن افراد هم رابطه مستقیم دارد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم, روش غذا خوردن ما در پنجاه سال اخیر نسبت به ده‌هزار سال گذشته تغییرات زیادی کرده اما تصاویری که برای فروش غذا استفاده می‌شود, هنوز همان تصاویر کشاورزی در روستا است, وقتی به فروشگاه می‌روید هنوز تصاویر کشاورزها را می‌بینید، خروس در لانه پشت سیم‌های توری، خانه کشاورز و چمن‌های سبز همه اینها تصویری از زندگی روستایی به ما می‌دهد.

امروزه در طول سال گوجه‌فرنگی وجود دارد, در نصف جهان گوجه‌فرنگی کشت و به‌صورت خام چیده می‌شود و بعد با گاز اتیلن رسیده می‌شود. گرچه به‌نظر گوجه‌فرنگی می‌آیند و فکر می‌کنید که گوجه‌فرنگی هستند ولی در واقع یک جور تصور از گوجه‌فرنگی است.

صنعت غذا نمی‌خواهد افراد حقیقت را در مورد چیزی که می‌خورند، بدانند

یک نکته انحرافی واضح وجود دارد, بین شهروندان و جایی که غذای ما از آنجا می‌آید, یک ناگفته هایی است، "صنعت غذا نمی‌خواهد افراد حقیقت را در مورد چیزی که می‌خورند، بدانند, چون اگر بدانند ممکن است دیگر نخورند".

توانمندکردن و آموزش‌دادن به افراد از بروز بیماری و بسیاری از مشکلات می‌کاهد

از کل بودجه وزارت بهداشت تقریباً 60 درصد آن خرج درمان می‌شود، البته ممکن است که از این بودجه خرج هزینه‌های پرسنلی و ... شود. 30 درصد کل بودجه‌های وزارت بهداشت فقط خرج هزینه‌های دارویی می‌شود. اگر بپرسید "چقدر هزینه می‌کنید تا مردم توانمند شوند تا  مردم آموزش ببینند؟" پاسخی دریافت نمی‌کنید چرا که بودجه‌ای بابت این قضیه در فصول بودجه لحاظ نشده است, چون کسی به این موضوع اعتقاد قلبی ندارد که توانمند کردن و آموزش دادن به افراد از بروز بیماری و بسیاری از مشکلات می‌کاهد.

کسی جواب نمی‌دهد: "چرا مردم به این سرعت دیابتی می‌شوند؟" چرا آن‌قدر مردم چاق هستند؟" 50 درصد مردم ایران وزن بالای چاقی دارند, چرا؟" فقط نزدیک 17 درصد جوان‌های ما فعالیت بدنی مناسب دارند, چرا؟ در کشوری که وفور نعمت سبزیجات و مرکبات را داریم, بیشتر از 80 درصد ایرانی‌ها مقدار مناسب مصرف سبزیجات و میوه‌جات را طی روز ندارند.

مصرف نان در کشور ما خیلی بالا است که مشکل بزرگی است

مصرف نان در کشورما خیلی بالا است و این نانها اغلب چون سبوس ندارد و اینکه فقط آرد سفید است به‌نوعی در کبد استحاله و یک تغییراتی می‌شود که طبق پژوهش‌های علمی دنیا این مواد سمی تولید می‌شود که آرام آرام سلول‌های کبدی را نابود می‌کند و جای آن سلول‌های چربی می‌نشیند.

سلامت مردم تحت تأثیر عوامل مختلفی است، این عوامل محیطی و ارثی است و یک سری از عوامل مربوط به عوامل خدمات بهداشتی درمانی است، مواد غذایی که در اختیار مردم توسط وزارت کشاورزی یا هرجایی به دست مردم می‌رسد همه سمومی دارد که می‌تواند سلامت مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

دولت خودش وظیفه و مسئولیت سلامت را به‌عهده بگیرد

زمانی شما می‌توانید بگویید که برای سلامت مردم یک اقدام مؤثر صورت گرفته که دولت خودش وظیفه و مسئولیت سلامت را به‌عهده بگیرد و فکر نکند وزارت بهداشت به‌تنهایی می‌تواند نقش صددرصدی برای سلامت مردم داشته باشد.

جامعه ایرانی "بیمارده" است

وزارت بهداشت طی سال ممکن است چندین بیمارستان را افتتاح کند؟ تجهیزات خیلی پیشرفته وارد کشور می‌کنیم؟ داروهای گران‌قیمت را وارد کشور می‌کنیم؟ نیروی فوق‌تخصصی و متخصص تربیت می‌کنیم؟ با وجود این، هیچ‌وقت شما نمی‌بینید که مطب پزشک‌ها از قبل خلوت‌تر شده باشد, افراد دائماً می بینند که پزشکان ما همچنان بیماران بیشتری دارند، چرا؟ به‌خاطر اینکه جامعه بیمارده است، یعنی این جامعه به‌سمت بیمار شدن حرکت می‌کند و ما جلوی آن عواملی را که باعث بیماری می‌شود, نمی‌گیریم.

واقعاً ما الآن در ایران جمعیت پزشک به بیمارمان جمعیت کاملاً استانداردی است اما دیده می‌شود که تعداد بیماران آن‌قدر زیاد است که پزشک وقت نمی‌گذارد برای اینکه به بیمارش آموزش بدهد ولی اگر مسئولان نظام سلامت به‌گونه‌ای عمل کنند که آموزش‌های درست را به بیمار ارائه دهیم، تعداد بیمارانی که به پزشک مراجعه می‌کنند کمتر می‌شود، اما تشخیصش درست و به‌موقع‌تر می‌شود؛ دارو و درمان و توانبخشی همه اینها موجب رضایت پزشک می‌شود و هم رضایت بیماران را به‌دنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha