تنها با انتخاب مواد غذایی سالم و ریزمغذی‌های مناسب می‌توان احتمال ابتلا به سرطان را به طور چشمگیری كاهش داد ؛ برای این كار لازم است عوامل مختلف رژیم غذایی را كه به عنوان تحریك كننده سرطان هستند شناخت و از آنها پرهیز كرد.

طبق برآورد موسسه تحقیقات بین‌المللی سرطان، حداقل 35 درصد از تمام سرطان‌ها و بیش از نیمی از سرطان‌های دستگاه گوارش با نوع تغذیه ارتباط دارند.

مواد غذایی محرك سرطان مانند چربی‌های اكسید شده روغن كه به دفعات برای سرخ كردن استفاده شده، مواد غذایی كهنه ، نوشیدنی ‌ها و غذاهای خیلی داغ ، چاقی و اضافه ‌وزن از عوامل بسیار مهم در بروز سرطان هستند.

از مواد غذایی مهاركننده سرطان می‌توان مواد غذایی غنی از فیبر ، كلسیم، ویتامین دی و ای و سی و آ و ب 12، سبزی و میوه‌های تازه، ماهی و اسید چرب امگا 3 و مقادیر كافی آب در روز را نام برد.

از مواد غذایی غنی از فیبر می‌توان گندم كامل (سبوس‌دار)، حبوبات و آجیل را عنوان كرد.

سبزی و میوه‌ها بویژه سبزی‌های سبز تیره، نارنجی یا متمایل به زرد، چغندر، هویج، مارچوبه، پیاز، سیر و زردچوبه غنی از فیبر و انواع ویتامین‌ها هستند.

بعلاوه استفاده بیشتر از میوه و سبزی‌های تازه حداقل 5 وعده در روز به طوری كه شما سیر شوید در عدم مصرف غذای ناسالم كمك می‌كند.

برای تامین نیاز روزانه كلسیم و ویتامین D از شیر و فرآورده‌های لبنی كم‌چرب استفاده كنید.

برای استفاده از فواید غلات به جای نان سفید ، تافتون و لواش از نان‌هایی مانند سنگك و نان سبوس‌دار استفاده كنید.

نوشیدن روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب به جای نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌ های شیرین توصیه می‌شود. برای استفاده از كپسول‌های حاوی روغن ماهی و ویتامین E با پزشك خود مشورت كنید.

سعی كنید از غذاهای آماده مثل ساندویچ ، پیتزا ، كنسرو آماده و غذاهای سرح شده بیش از یك بار در هفته استفاده نكنید.

به یاد داشته باشید مصرف مواد غذایی تحریك‌كننده سرطان اگر با مصرف سیگار، چاقی و اضافه وزن همراه باشد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha