کمبود بیش از حد ویتامین ب 12 چه آسیبی به بدن شما می رساند؟ بیماری 62 ساله را در نظر بگیرید و آنهم با تجربه بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن در دست ها، سختی در راه رفتن، درد شدید مفاصل و شروع تدریجی تنگی نفس. به گزارش بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به دانشگاه هاروارد، علت، کمبود ویتامین ب 12 در خون این بیمار بوده است.

آیا شما هم در معرض خطر کمبود ویتامین ب12 هستید؟

سلامت نیوز:کمبود بیش از حد ویتامین ب 12 چه آسیبی به بدن شما می رساند؟ بیماری 62 ساله را در نظر بگیرید و آنهم با تجربه بی حسی، احساس سوزن سوزن شدن در دست ها، سختی در راه رفتن، درد شدید مفاصل و شروع تدریجی تنگی نفس. به گزارش بیمارستان عمومی ماساچوست وابسته به دانشگاه هاروارد، علت، کمبود ویتامین ب 12 در خون این بیمار بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت ،علائم کمبود ویتامین ب 12 می تواند از این بدتر هم باشد و به افسردگی عمیق، پارانویا و توهم، از دست دادن حافظه، بی اختیاری، از دست دادن طعم و مزه و بو و ... بینجامد.

بدن انسان برای ساخت سلول های قرمز خون، اعصاب، دی ان آ و دیگر کارکردهای بدن نیاز به ویتامین ب 12 دارد. میزان نیاز روزانه به این ویتامین در بزرگسالان 2.4 میکروگرم است. مانند بسیاری از ویتامین ها، بدن قادر به ساخت ویتامین ب 12 نیست و باید از راه مکمل ها و غذا تامین شود.

بسیاری از افراد، میزان کافی ویتامین ب 12 را برای رفع نیازهای سلامتی خود به دست نمی آورند و این در حالی است که کمبود این ویتامین نسبتا شایع و قدیمی است. تخمین زده می شود که 3.2 درصد بزرگسالان بالای 50 سال در ایالات متحده به طور جدی در معرض خطر فقر این ویتامین باشند و 20 درصد آنها نیز در شرایط مرزی این کمبود به سر ببرند.

آیا شما در معرض خطر هستید؟

علل بسیاری برای کمبود ویتامین ب 12 وجود دارد. یک رژیم غذایی گیاهی و انجام جراحی کاهش وزن شایع ترین علت ها هستند. گیاهان فاقد این ویتامین هستند و شما می توانید به خوردن غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، مرغ، محصولات لبنی، و دیگر مواد غذایی بر پایه حیوانی این ویتامین را تامین کنید. گیاه خواران اغلب نیاز به دریافت مکمل ویتامین ب 12 را دارند. کسانی که جراحی های کاهش وزن نیز انجام داده اند باید این مکمل ها را دریافت کنند.

شرایطی که با جذب ویتامین ب 12 تداخل ایجاد می کنند، از قبیل بیماری سلیاک یا بیماری کرون هستند. در کسانی که از داروهای سوزش سر دل استفاده می کنند، فقر ویتامین ب 12 شایع است چون اسید برای جذب این ویتامین ضروری به نظر می رسد. این شرایط به احتمال زیاد در افراد مسن رخ می دهد چون با افزایش سن مقدار تولید اسید معده تقلیل می یابد.

شناخت کمبود ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب 12 می تواند به کندی ایجاد شود و باعث ظهور تدریجی علائم گردد. برخی از علائم نیز به سرعت آشکار می شود. در مجموع برخی از نشانه های فقر این ویتامین با شرایط دیگر پزشکی حتی ممکن است اشتباه گرفته شود. علائم عبارتند از:

احساسات عجیب و غریب، بی حسی، سوزن سوزن شدن دست و پاها

اشکال در راه رفتن و مشکلات تعادل

کم خونی

تورم، زبان ملتهب

پوست زرد

مشکل در تفکر و استدلال یا از دست دادن حافظه

پارانویا یا توهم

ضعف

خستگی

یک پزشک با تجربه قادر به تشخیص کمبود ویتامین ب 12 از طریق شرح حال و معاینه فیزیکی است اما در برخی موارد انجام آزمایش خون نیز ضروری است. تشخیص زودهنگام فقر این ویتامین در درمان آن مهم است چون اگر فقر ویتامین ب 12 درمان نشود، منجر به مشکلات عصبی شدید و بیماری های خونی می گردد.

از پزشک تان در مورد بررسی سطح ویتامین ب 12 در خون تان سوال بپرسید اگر:

بالای 50 سال سن دارید

داروهای مهار کننده پمپ پروتون مانند نکسیوم یا پریواسید و یا مسدود کنندهH2مانند پپسید یا زانتک دریافت می کنید

متفورمین مصرف می کنید

گیاه خوار هستید

یک عمل جراحی کاهش وزن داشته اید و یا مبتلا به سلیاک یا کرون هستید

کمبود ویتامین ب 12 از دو راه قابل جبران است. کمبودهای خفیف از راه استفاده از مولتی ویتامین اصلاح می شود. اگر شما گیاه خوار هستید، این مهم است که روزانه نان، غلات، حبوبات غنی شده با ویتامین ب 12 را دریافت کنید و یا یک مکمل روزانه مصرف کنید. یک مولتی ویتامین استاندارد حاوی 6 میکروگرم ویتامین ب 12 است.

اگر شما بیش از 50 سال سن دارید، پزشکان توصیه می کنند که باید ویتامین ب 12 اضافه دریافت کنید یعنی مواد غذایی حاوی این ویتامین بعلاوه مکمل.
منبع: www.health.harvard.edu


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha