بالاخره كش‌و‌قوس‌های فراوان برای حضور واكسن آنفلوانزای خوكی در ایران به جایی رسید.

 به گفته محمود سروش، مدیر برنامه آنفلوانزا و مراقبت بهداشت مرزی وزارت بهداشت محموله واكسن آنفلوانزای خوكی برای آزمایش‌های مختلف خبر داده است. او می‌گوید: «واكسن آنفلوانزای H1N1 به میزان حداقلی كه برای آزمایش و بررسی آن لازم است، وارد كشور شده و در این مرحله این واكسن باید از طریق آزمایشگاه كنترل كیفی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت بررسی و از نظر ایمنی و عوارض كنترل شود و پس از تایید نهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حدود دو میلیون دوز واكسن آنفلوانزا از یك شركت معتبر فرانسوی خریداری شده اما قبل از استفاده از آن باید حتما كنترل شود، پس از آن بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت برای افرادی كه در معرض خطر جدی‌تری هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

پیش از این خبرهایی درباره حساسیت‌های واكسن در برخی كشورها مثل چین، سوئد و كانادا منتشر شده بود. سروش به تهران امروز می‌گوید به همین دلیل وزارت بهداشت واكسن را از یك شركت فرانسوی خریداری كرده‌اند: «می‌گویند واكسن خوبی است. البته تا آزمایش‌های معاونت غذا و دارو انجام نشود، نمی‌توان به چیزی مطمئن بود.»

به گفته او، كمتر از یك هفته دیگر اولین واكسن‌ها تزریق می‌شوند اما به كدام گروه؟ وزارت بهداشت پیش از این اعلام كرده بود كه دو میلیون واكسن را برای یك میلیون نفر از جمعیت در معرض خطر استفاده می‌كند؛ زنان باردار، كادر درمانی و آزمایشگاهی، برخی گروه‌های بیماران خاص و... اما از وزارت بهداشت خبر می‌رسد كه اولین گروهی كه واكسن را استفاده می‌كنند، كادر درمانی هستند و بعد به گروه‌های دیگر می‌رسد اما پیش از این خبر رسیده بود زنان باردار امید به واكسن عام نداشته باشند چون برخی مواد نگه‌دارنده در آن برای آنها مضر است.

سروش می‌گوید واكسن اولیه برای زنان باردار ایرانی استفاده نمی‌شود: «پیشنهاد شده است كه واكسن مخصوصی را برای زنان باردار وارد كنیم. واكسنی كه بدون مواد نگه‌دارنده است. شركت طرف قرارداد ما واكسن بدون نگه‌دارنده را تولید كند، ما هم وارد می‌كنیم.»

دیروز گفته شد كه مذاكراتی برای واردات دو میلیون دوز واكسن دیگر به ایران هم انجام شده است. به نظر می‌رسد این تصمیم به دنبال عدم موفقیت در تولید واكسن آنفلوانزا در ایران گرفته شده باشد. چه اینكه مدیرعامل موسسه رازی اعلام كرد تا دو سال دیگر امكان تولید واكسن آنفلوانزا در ایران وجود ندارد.

همچنین روابط عمومی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از عدم افزایش موارد مرگ‌و‌میر آنفلوانزای خوكی در ایران خبر داد. این درحالی بود كه حسن امامی رضوی، معاون سلامت وزیر بهداشت دو، سه روز پیش در ارومیه گفته بود 147 نفر در ایران بر اثر آنفلوانزای خوكی جان سپرده‌اند. عددی كه امامی رضوی گفت، هفت نفر بیشتر از آخرین آمار بود.

 اما اكنون عباس زارع‌نژاد، مدیركل روابط عمومی وزارت بهداشت در این‌باره گفته است: «به دنبال آموزش‌های مناسب ارائه شده از زمان پاندمی بیماری آنفلوانزای نوع A موج دوم این بیماری با حداقل موارد ابتلا و مرگ‌و‌میر كنترل شد. طی دو هفته گذشته موارد جدید مرگ‌و‌میر ناشی از آنفلوانزای نوع A در كشور گزارش نشده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha