تب انجام جراحی بینی در بین جوانان کشور و استان به قدری بالا رفته که حتی آنهایی که تمکن مالی ندارند با تهیه مبالغ مربوطه دست به این کار می زنند.

«خودزشت پندارها» بازار جراحان زیبایی را داغ کردند

سلامت نیوز: تب انجام جراحی بینی در بین جوانان کشور و استان به قدری بالا رفته که حتی آنهایی که تمکن مالی ندارند با تهیه مبالغ مربوطه دست به این کار می زنند.

به گزارش سلامت نیوز، خبر جنوب نوشت: سن این جراحی هم نسبت به قبل كاهش یافته و به ویژه دختران از سنین دبیرستان از فكر جراحی بینی خود كه به نظرشان بزرگ و نامتناسب است خواب و خوراك ندارند. این وضعیت به نحوی است كه حتی افراد با اخذ وام، بینی خود را عمل می كنند و به نظر میرسد جراحی بینی برای برخی از نان شب هم واجب تر شده است!


عضو انجمن جراحان پلاستیك فارس در خصوص جراحی بینی و روند آن در فارس می گوید: درخواست برای جراحی بینی یك مساله پیچیده است اما ۳۰ درصد افرادی كه در استان برای جراحی بینی مراجعه می كنند نیازمند عمل جراحی نیستند و تفننی و كاملاً سلیقهای اقدام به این كار می كنند.
دكتر بهزاد خلعتبری می افزاید: اگرچه آمار بسیار دقیقی از وضعیت جراحی بینی نداریم اما افزایش آن در اكثر كشورها قابل مشاهده است.
این جراح پلاستیك یادآور میشود: طبق آمار موجود ۱۵ درصد جراحی های بینی كه در فارس انجام می شود به بار دوم می انجامد و جراح بینی در این خصوص حتماً باید بیمار را آگاه كرده و در جریان قرار دهد.


دكتر خلعتبری عنوان می كند: با وجود اهمیت موضوع اما در واقع درصد بسیار اندكی از متقاضیان جراحی بینی حاضر به دریافت مشاوره قبل از عمل می شوند.
وی می گوید: طبق بررسیها حتی ۵ درصد هم قبل از جراحی بینی حاضر به دریافت مشاوره روانی نیستند و وقتی به آنها در این خصوص اصرار میكنی، می گویند ما مشكلی نداریم و اگر شما مسئولیت جراحی را برعهده نمی گیرید به جراح دیگری مراجعه كنیم.
دكتر خلعتبری می افزاید: البته در مواردی نیز افراد از سوی روانشناسان برای جراحی بینی به منظور بهبود روحیه به ما ارجاع داده می شوند و برخی نیز پس از جراحی بینی به رضایت مطلوبی می رسند.


وی می گوید: فضای مجازی و ارتباطات بین نسلی وسیعی كه وجود دارد همچنین تبلیغات شركتهای سازنده تجهیزات پزشكی در بالارفتن تقاضا برای انجام عمل بینی و سایر جراحی های زیبایی تاثیرگذار بوده به طوری كه این حیطه در دنیا به بازار بزرگی تبدیل شده است.
دكتر خلعتبری می افزاید: در حال حاضر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مختلف پزشكی بیش از مورد نیاز است و اشباع در برخی رشته ها باعث شده كه تعداد زیادی از دانش آموختگان به سمت جراحی زیبایی بروند.


این جراح پلاستیك یادآور می شود: با توجه به وضعیت بازار كار جراحی زیبایی و این مساله كه حوزه مربوطه چندان تابع نرخگذاری نیست سرریز تمامی رشته ها وارد حیطه جراحی زیبایی می شود به طوری كه طبق اعلام یكی از انجمنهای مربوطه در كشور بیش از ۱۵ هزار پزشك عمومی وارد حوزه زیبایی مانند تزریق ژل و بوتاكس شده اند. اگرچه آنها پس از گذراندن دورههای آموزشی وارد مقوله یادشده می شوند اما به دلیل كثرت تعداد، وضعیت موجود چندان قابل كنترل نیست.
دكتر خلعتبری می گوید: تعداد بسیاری از جراحان عمومی نیز در حال واردشدن به این حیطه هستند و این وضعیت غیرقابل انكار است، اما انجام جراحی های زیبایی بسیار در ایران باعث افزایش مهارت و تجربه در زمینه اعمال زیبایی نیز شده است.


وی می افزاید: در هر صورت بیمار قبل از دریافت خدمات جراحی زیبایی باید از پزشكان در مورد تجربیات آنها تحقیق كند و پس از دریافت اطلاعات، تصمیم گیری نماید. پزشكان هم وظیفه دارند بیمار را با عوارضی از جمله احتمال نیاز به عمل دوم بینی و كاهش ظرفیتهای تنفسی آشنا كند.
وی احتمال ایجاد قوز، افتادگی مجدد نوك بینی و عدم تقارن سوراخهای بینی را از جمله عوارض احتمالی جراحی بینی عنوان كرد.
روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز نیز در این خصوص می گوید: این یك پدیده انسانی است و به همین دلیل تك علتی نیست و باید به آن نگاه چندوجهی كرد.


دكتر مسعود حسین چاری میافزاید: دلایل فردی، خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی در درخواست جراحی بینی تاثیر دارد.
وی با اشاره به بالارفتن سن نوجوانی در كشور، عنوان می كند: سن نوجوانی در كشور به ۲۲ تا ۲۳ سالگی افزایش یافته و در این سنین، افراد خودشان را همرنگ با همسالان می كنند و یكی از دلایل شیوع جراحی بینی نیز تمایل به همرنگی با همسالان و درپی آن كسب پذیرش از سوی آنان است.
دكتر حسینچاری می گوید: تغییر نظام ارزشی نیز در این خصوص تاثیرگذار بوده است كه این مساله باعث می شود افراد پذیرش خود در نزد دیگران را براساس عوامل بیرونی تنظیم كنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه شیراز می افزاید: بخشی دیگر از دلایل افزایش تقاضای جراحی بینی، وضعیت اعتماد به نفس است و افراد برای كسب اعتماد به نفس بیشتر به ظاهر خود توجه می كنند تا مهارتها و توانمندی هایشان و گویی انجام عمل بینی نوعی اطمینان و افزایش توان ایفای نقش در موقعیت های اجتماعی را به آنها می دهد.


این روانشناس می گوید: یكی دیگر از دلایل افزایش جراحی بینی به اختلالات روانشناختی برمیگردد به طوری كه برخی نسبت به بدن خود احساس رضایت ندارند و به دنبال تغییر آن هستند كه از این اختلال به عنوان «بدشكل انگاری» بدن یاد می كنند. دكتر حسینچاری یادآور می شود: درخصوص بالارفتن آمار جراحی های بینی در كشور باید به عنصر فرهنگی نیز توجه كرد به طوری كه در زنان و دختران به دلیل مسایل فرهنگی، راه های كمتری برای ارائه زیبایی های خود در چارچوب هنجار های فرهنگی دارند و از این طریق سعی بر جلب توجه بیشتری میكنند؛ امری كه برای سایر فرهنگ ها به دلیل نوع پوشش همراه با انتخاب های بیشتری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha