سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 18340

بارها در تبلیغات دیده‌ایم كه دستگاه و قرص حشره‌كش بالای سر كودك قرار داده می‌شود اما این روش بسیار خطرناك تلقی شده تا حدی كه بسیاری از متخصصان این راه را یكی از خطرناك‌ترین راه‌های مبارزه با حشرات نام می‌برند.

یك متخصص در این مورد می‌گوید: استفاده از این قرص‌ها تنها زمانی مجاز است كه در و پنجره باز و كسی در اتاق حضور نداشته باشد.

دكتر مهرداد حلوایی استفاده از حشره‌كش‎ها را هنگام شب و موقع خواب توسط بسیاری از افراد بسیار خطرناك نام می‌برد و می‌گوید: در زمان استفاده از حشره‌كش‌ها باید حداقل به مدت 10 تا 20 دقیقه كسی در اتاق حضور نداشته باشد چرا كه این حشره‌كش‌ها اثرات سوئی بر سلامت انسان‌ها دارند. این شیوه استفاده یكی از عواملی است كه موجب مرگ خاموش و مسمومیت‌های منجر به شوك‌های حساسیتی می‌شود و علاوه بر این حشره‌كش‌ها روی سیستم دستگاه تنفسی انسان تاثیر مخرب دارند.

همچنین استفاده از حشره‌كش‌ها می‌تواند برای خانم‌های باردار، نوزادان، مصدومان شیمیایی، مبتلایان به آسم، سالمندان و بیمارانی كه در سیستم تنفسی مشكل دارند، خطرناك باشد. حلوایی با بیان اینكه استفاده از سموم در ایران بسیار متداول شده است، ادامه می‌دهد: در حال حاضر سموم به راحتی حتی از طریق داروخانه‌ها و عطاری‎ها در اختیار مردم قرار می‌گیرند در حالی كه در بسیاری از كشورها سم‌ تنها توسط شركت‎های خاص دارای مجوز بهداشتی ارائه می‌شود.

در عین سهولت دسترسی، هیچ گونه اطلاعاتی از شرایط استفاده و خطرات ناشی از سموم به خریداران ارائه نمی‌شود. حشره‌كش‌های عادی حاوی یك درصد سم و 99 درصد گازهایی است كه این سم را در هوا معلق نگه می‌دارد. او با اشاره به نابودی لایه ازن به عنوان یكی از آثار مخرب استفاده از حشره‌كش‌ها می‌گوید: گازهای موجود در افشانه‌ها و حشره‌كش‌‎ها بالا می‌روند و در هر لایه بر اثر تابش نور خورشید فعل و انفعالات خاصی دارند كه تخریب لایه ازن را به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha