دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی با بیان این‌که کنترل نکردن عارضه پرفشاری خون و دیابت از مهم‌ترین علل نارسایی کلیه در کشور است، گفت: نارسایی مزمن کلیوی دسته‌ای از بیماری‌های کلیوی هستند که با تظاهرات کاهش عملکرد کلیوی خود را نشان می دهند.

پرفشاری‌خون و دیابت از مهم‌ترین علل نارسایی کلیه در کشور

سلامت نیوز:دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی با بیان این‌که کنترل نکردن عارضه پرفشاری خون و دیابت از مهم‌ترین علل نارسایی کلیه در کشور است، گفت: نارسایی مزمن کلیوی دسته‌ای از بیماری‌های کلیوی هستند که با تظاهرات کاهش عملکرد کلیوی خود را نشان می دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر آیدین لطفی‌آذر از علل مهم به وجود آورنده این بیماری را دیابت، پر فشاری خون، عفونت های کلیوی، دانست و گفت: از دیگر علل مهم نارسایی کلیه می‌توان به سنگ‌های کلیوی، علل ارثی و بیماری‌های مادرزادی کلیه مثل بیماری پلی‌کیستیک کلیه اشاره کرد.

وی افزود: طبق آمارهای به‌دست آمده حدود 10 درصد جمعیت کشور با درجات مختلفی از نارسایی کلیوی در طول عمر خود روبرو می‌شوند و در نهایت حدود یک درصد بیمارانی که از بیماری کلیوی رنج می برند کاندید دیالیز یا پیوند کلیه خواهند شد.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی ادامه داد: از راه‌های پیشگیری از این بیماری کنترل منظم فشار خون و قند خون، رعایت بهداشت فردی و درمان به موقع عفونت‌های ادراری، نوشیدن کافی آب و مایعات خصوصاً در فصول گرم سال و غربالگری به‌موقع در افرادی با سابقه خانوادگی بیماری کلیوی است که می‌توانند از عوارض و هزینه‌های سنگین این بیماری برای بیماران و نظام بهداشت و درمان کشور جلوگیری کنند.

لطفی‌آذر گفت: پیوند کلیه بهترین درمان برای بیمارانی است که از مراحل انتهایی نارسایی مزمن کلیوی رنج می‌برند.

وی افزود: خوشبختانه این عمل برای نخستین بار در منطقه در سال 1347 در کشور ایران انجام شد و هم‌اکنون، سالانه بیش از 2500 پیوند کلیه در سراسر کشور انجام می‌شود و بیش از 35 مرکز پیوند کلیه در کشور در حال فعالیت هستند.

دبیر اجرایی دومین کنگره بین المللی نفرولوژی و اورولوژی خاطرنشان کرد: هم‌چنین ایران به‌عنوان پیشگام این علم نوین در منطقه آسیای غربی و شمال آفریقا این افتخار را دارد که بیش از 440 هزار پیوند کلیه را در کارنامه خود ثبت کرده است.

براساس این گزارش، دومین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و ارولوژی از تاریخ 11 تا 14 مردادماه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران با شعار «تهران پایتخت پیوند کلیه منطقه» با محوریت پیوند کلیه ، دیالیز و سرطان پروستات برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha