معاون بهداشت وزیر بهداشت، در آستانه هفته بدون دخانیات، از مضرات مصرف سیگار و به ویژه قلیان می‌گوید.او معتقد است که خطرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.بنابراین، قلیان را هم به خانه‌های خود راه ندهید.

قلیان را جایگزین سیگار نكنید

سلامت نیوز: معاون بهداشت وزیر بهداشت، در آستانه هفته بدون دخانیات، از مضرات مصرف سیگار و به ویژه قلیان می‌گوید.او معتقد است که خطرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است.بنابراین، قلیان را هم به خانه‌های خود راه ندهید.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر علی اكبر سیاری به همشهری آنلاین گفت: مصرف دخانیات، مهمترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است .تنباكو و توتون حاوی بیش از 4 هزار ماد ه شیمیایی است كه بیش از 40 نوع از آن‌ها مواد محرك یا سمی و سرطان زا هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، افزود:سیگاری‌های بزرگسال، به طور متوسط بیش از 13 سال از زندگی خود را بدلیل مصرف سیگار از دست می‌دهند و تقریبا 50 درصد سیگاری‌ها از بیماری‌های مرتبط با تنباكو می‌میرند.

    اثرات نیكوتین بر بدن

سیاری گفت: جزء اعتیاد آورسیگار، نیكوتین است كه با اثر بر دستگاه اعصاب مركزی سبب اعتیاد می‌شود. نیكوتین سیگار و تنباكو، به سرعت جذب جریان خون می‌شود و ظرف 30 ثانیه به مغز می‌رسد و روی سلول‌های عصبی آن اثر می‌گذارد.

معاون وزیر بهداشت، میانگین سن شروع سیگار در كشور در مردان را 19 سال و در زنان را 21 سال ذكر كرد و اظهار داشت: میانگین تعداد سیگار مصرفی در كل كشور در روز بین 14-13 عدد و میانگین گروه سنی هم بین 65- 15 سال است.

به گفته سیاری، مصرف دخانیات، سبب افزایش خطر بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی- عروقی، سكته مغزی،پوكی‌استخوان، دیابت، ناراحتی و عفونت‌های تنفسی، اختلالات عروقی و زخم‌های معده می‌شود.ا

حتمال ناتوانی جنسی مردان سیگاری، حدود دو برابر بیش از مردان غیر سیگاری است.در زنان، كشیدن سیگار، می‌تواند منجر به نازایی و ایجاد مشكلاتی در حین حاملگی شود.زنانی كه سیگار می‌كشند بیشتر دچار نازایی، حاملگی خارج رحمی، سقط خود به خودی و زایمان جنین مرده می‌شوند.

معاون وزیر بهداشت خاطر نشان كرد: دخانیات، خطر انواع سرطان‌ها از سر تا پا را زیاد می‌كند كه سرطان‌های سر و گردن، سرطان‌های ادراری مانند مثانه و كلیه،  و سرطان خون از جمله این سرطان‌ها است.

    سیگار را ترك كنید ولی قلیان را جایگزین آن نكنید

سیاری گفت: قلیان را براحتی به خانه‌های خود راه ندهید. خطرات قلیان به مراتب بیشتر از سیگار است. توتون قلیان، بسیار نامرغوب است و مواد مصنوعی افزودنی به آن گازهای سمی زیادی تولید می‌كند.

به گفته معاون وزیر بهداشت، قلیان 400 ماده سمی و سرطان زا دارد. تنباكوهای میوه ای علاوه بر این 400 نوع سم ، مواد مضرتری دارند كه از پوست میوه تخمیر شده با مواد افزودنی تهیه می‌شوند و می‌توانند باعث آلرژی، آسم و حساسیت شوند.

سیاری تاكید كرد: نیكوتین كه ماده اعتیاد آور تنباكو است، باعث می‌شود فردی كه قلیان می‌كشد برای تامین نیاز خود در طول زمان قلیان بیشتری بكشد.

به گفته او، افراد هنگام كشیدن قلیان، پك‌های عمیق‌تری می‌كشند و همچنین مدت زمان زیادتری را صرف می‌كنند در نتیجه، یك قلیان ده‌ها برابر یك سیگار، دود و گاز وارد ریه می كند.

سیاری افزود: هروعده قلیان معادل 100-50 نخ سیگار است.افرادی كه سیگار می‌كشند بیشتر از سیگاری‌ها، مستعد اعتیاد به مواد مخدر و حشیش می‌شوند.

 به گفته معاون وزیر بهداشت، انتقال عفونت‌هایی از قبیل سل، ویروس تبخال، میكرب هلیكوباكترپیلوزی( عامل زخم معده) هپاتیت و ویروس‌های عامل عفونت‌های تنفسی و سرماخوردگی و بیماری‌های روده ای تنها بخشی از بیماری‌هایی است كه همگی از طریق مصرف قلیان مشترك انتقال می‌یابد.

كشیدن قلیان می‌تواند سبب افسردگی، رنگ پریدگی، سردرد، سرگیجه، اختلالات گوارشی، بروز ناراحتی‌های قلبی و عروقی شود و احتمال ابتلا به سرطان را هم افزایش دهد. اگزمای دست، مشكلات دندانی و تحلیل استخوانی فك و صورت از دیگر عوارض مصرف قلیان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha