«بیماران محترم، به دلیل نبود محلول تست در این مرکز، هیچ گونه تزریق پنی سیلین در این محل صورت نمی گیرد.» این عبارت، متن اطلاعیه‌ای است که در مقابل درب اورژانس بیمارستان ولی‌عصر زنجان به نقل از رئیس مركز عنوان شده است.

سرور طهماسبی، مسؤول فنی داروخانه بیمارستان ولی‌عصر زنجان در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در این زمینه می‌گوید: محلول اصلی برای تست پنی سیلین، ماده ای است که بنا بر اظهارات معاونت غذا و داروی کشور، هرگز این ماده وارد کشور نشده است.

سرور طهماسبی با بیان این که معاونت درمان کشور جهت جبران نبود ماده اصلی تست پنی سیلین، طی نامه ای پنی سیلین کریستال را جایگزین این ماده کرده است، اظهار می کند: پنی سیلین کریستال که توسط شرکت های داروسازی داخلی تولید می شد، هم اکنون تولید نمی شود. البته تصمیم گرفته شد كه این ماده به كشور وارد شود که به دلیل وجود مشکل در واردات، این ماده در بازار کمیاب شده است و یا میزان آن بسیار محدود است.

وی با اشاره به نبود محلول پنی سیلین کریستال در اورژانس بیمارستان ولیعصر، اظهار می کند: بخش پرستاری این بیمارستان از تزریق پنی سیلین به بیماران بدون تست با پنی سیلین کریستال امتناع می کند و خواستار دستور کتبی و مستند در این خصوص است لذا مقرر شده است طی روزهای آینده کمیته دارو و درمان در این راستا در استان تشکیل شود و موارد طی مصوبه‌ای به بخش پرستاری ابلاغ شود.

این مقام مسؤول پنی سیلین کریستال را دارویی مورد استفاده برای برخی بیماران بستری عنوان می‌كند و اضافه می کند: کمبود این دارو علاوه بر تزریق پنی سیلین در برخی بخش‌ها نیز مشکل آفرین است.

طهماسبی با بیان این که برخی از متخصصین به طور کلی پنی سیلین کریستال را ماده مناسبی برای تست نمی دانند، یادآور می شود: معاونت درمان کشور عنوان كرده است که باقیمانده این ماده پس از مصرف تا بیش از 24 ساعت قابل نگهداری نیست و باید دور ریخته شود.

وی ضمن اشاره به کمبود پنی سیلین کریستال در سطح کشور، خاطرنشان می کند: این امر صرفاً به بیمارستان ولی‌عصر مربوط نمی‌شود و با بررسی می‌توان پی برد که هم اكنون در مطب‌ها و مراکز تزریقاتی خارج از بیمارستان نیز این ماده برای تست قبل از تزریق پنی سیلین به کار نمی‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha