سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 18344

معاون سلامت وزارت بهداشت گفت: هزینه در زمینه اقدامات پیشگیرانه باعث كاهش هزینه‌ها در حوزه سلامت می‌شود.

 دكتر امامی رضوی در آیین افتتاح بیمارستان سیدالشهدا ارومیه، افزود: هزینه اقدامات پیشگیرانه در دولت نهم قابل ملاحظه است و در این زمینه اقدامات خوبی جهت جلوگیری از ابتلای افراد به برخی از نارسایی‌های جسمی در آینده شده است.

وی ادامه داد: طی 4 سال اخیر كاشت حلزون گوش كودكان در كشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته است؛ به طوری كه در سالهای 85 و 86، 600 مورد، در سال 87، 480 مورد و در سال جاری نیز تاكنون 400 مورد بوده است كه این امر باعث اصلاح شنوایی این كودكان در آینده خواهد شد. این در حالی است كه كاشت حلزون گوش برای هر فرد 30 میلیون تومان است.

معاون سلامت وزیر بهداشت همچنین یكی از اقدامات پیشگیرانه مناسب دولت را پیشگیری از غده تیروئید در كودكان اعلام كرد و افزود: تاكنون سه هزار مورد از این نوع پیشگیری در كشور صورت گرفته است كه این امر باعث جلوگیری از عقب ماندگی ذهنی این افراد در بزرگسالی خواهد شد.

امامی رضوی با اشاره به افزایش خدمات فوق تخصصی در كشور یادآور شد: تا چند سال پیش در حوزه درمانی قلب تنها چند مركز در تهران فعالیت می‌كردند اما امروز فعالیت این حوزه به سایر استانها گسترش یافته است؛ به طوری كه هم اكنون 16 بیمارستان در استانهای مختلف كشور به بیماران قلبی ارائه خدمات می‌كنند.

وی با اشاره به اینكه حوزه سلامت در كشور نیازمند همكاری تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بهداشت مردم است، عنوان كرد: افزایش سطح سواد مردم، تامین آب آشامیدنی سالم، دسترسی سهل و آسان مردم به مراكز خدمات درمانی مناسب، بهبود وضعیت راه‌ها و جاده‌های كشور، تخصیص اعتبارات مناسب برای حوزه سلامت از جمله مشكلاتی هستند كه در صورت رفع آنها میزان امید به زندگی در افراد جامعه بالا خواهد رفت.

امامی رضوی با اعلام این كه امروز امید به زندگی در كشور برای بانوان 73 سال و مردان 71 سال است، افزود: این میزان امید ناشی از اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی كشور در سالیان گذشته است كه ثمره آن را امروز شاهد هستیم.

معاون سلامت وزارت بهداشت با بیان اینكه میزان اعتبارات تخصیص یافته به حوزه سلامت در كشور كم است،‌اظهار كرد: در دولت نهم میزان اعتبارات تخصیص یافته به این بخش از 6 درصد به 7 درصد رسید اما این در حالی است كه معتقد به افزایش این رقم به 5/8 درصد هستیم و این امر لزوم توجه بیشتر نمایندگان به آن را می‌طلبد.

امامی رضوی با بیان اینكه زمستان پیش رو فصلی سخت برای وزارت بهداشت و درمان خواهد بود، افزود: عدم پرداخت طلب بیمارستان‌ها از سومی بیمه‌ها باعث بوجود آمدن مشكلات فراوان مالی و كمبود اعتبارات برای بیمارستان‌ها شده است كه لازم و ضروری است در این زمینه هرچه سریعتر چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینكه رسیدگی به وضعیت بیمه‌ها برعهده وزارت بهداشت نیست، عنوان كرد: این امر مربوط به وزارتخانه دیگری است اما می‌توان با ایجاد همكاری و هماهنگی ما بین دستگاه‌های اجرایی مشكلات مطروحه در این امور را تا حدودی رفع كرد.

معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان با بیان اینكه اصلاح مدیریت‌ها و ایجاد هماهنگی مابین دستگاه‌های اجرایی ضروری‌تر از افزایش اعتبارات است، تصریح كرد: در قانون بودجه سال جاری برای مكفی بودن اعتبارات حوزه سلامت مصوب شده بود 7 درصد از حقوق افراد لشگری و كشوری كسر و به بیمه‌ها تعلق یابد اما چنین اقدامی تاكنون صورت نگرفته است كه بازهم با عدم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مرتبط است.

امامی رضوی در خاتمه با اشاره به اینكه با وجود مشكلات فراوان در فراروی وزارت بهداشت و درمان اما اقدامات خوبی صورت گرفته است، افزود: با همكاری خیرین، وزارت بهداشت و درمان تلاش شده تا با احداث بیمارستان‌های جدید، كمبود در این زمینه را تا حدودی رفع نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha