واکنش وزیر بهداشت به شایعه نامزدی برای ریاست‌جمهوری

سلامت نیوز:اول خبر استعفای رییس سازمان غذا و دارو مطرح شد و بعد هم خبر استعفای وزیر بهداشت را شنیدیم و انتهای خط خبر‌سازی‌ها رسید به اینكه از وزیر بهداشت درباره شایعه نامزدی وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم سوال شود تا سید حسن قاضی‌زاده هاشمی هم در جواب بگوید: «این مسائل همه حاشیه است. این روزها متاسفانه همه‌چیز در كشور حاشیه شده و آن كسانی كه در بسیاری از موارد فراموش شده‌اند، متن یعنی مردم هستند. بگذارید كارمان را برای مردم انجام دهیم. من قبلا نظرم را اعلام كردم.»
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد این شایعات كه شاید چندان بی‌دلیل هم ساخته نشده در حالی مطرح می‌شود كه وزیر بهداشت و معاونانش با موضوعاتی مثل پیدا كردن راهكار برطرف كردن كمبود ٣٠ قلم دارو، تلاش برای افزایش سهم داروی ایران در بازارهای جهانی و وفق دادن درآمد و هزینه برای دوام تاكیدات رییس‌جمهوری درباره كاهش هزینه‌های درمان از جیب مردم هستند.
با وجود آنكه فاصله اندك بین اخبار رونمایی از دستاوردهای دارویی كشور نشان از تلاش محققان برای دستیابی به فناوری تولید داروهای «های‌تك»  با هدف كاهش ارزبری كشور در زمینه واردات داروهای گرانقیمت حیاتی دارد اما وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو همچنان از خروجی صنعت داروی كشور ناراضی هستند. قاضی‌زاده هاشمی كه روز شنبه در مراسم معرفی دستاوردهای صنعت دارویی كشور با حضور معاون اول رییس‌جمهوری  و رونمایی از ٦٠ قلم داروی نوتركیب و تولید شده با فناوری پیشرفته برای بیماران ‌ام‌اس، اختلالات روان و سرطانی حاضر شده بود با انتقاد از شرایط امروز صنعت داروی كشور گفت: «بخشی از صنعت داروسازی كشور مربوط به چند دهه قبل است و اگر بخواهد در بازارهای بین‌المللی رقابت كند، حتما باید نوسازی شده و مشوق‌هایی در زمینه مالیات و صادرات ایجاد شود. با صرف هزینه حداقل ١٠٠٠ میلیارد تومان برای نوسازی صنعت دارویی كشور از سوی بانك‌ها، رقم صادرات به چند ده برابر افزایش خواهد یافت و من اطمینان می‌دهم كه شركت‌های دارویی داخلی، به سرعت و ظرف پنج تا ١٠ سال آینده، بخش عمده‌ای از بازارهای منطقه‌ای دارو را در اختیار می‌گیرند. ما در كشورهای منطقه، رقبای جدی مانند تركیه و اردن داریم كه آنها سرمایه‌گذاری‌های كلانی در صادرات دارو انجام داده‌اند. صنعتگران ما هم باید مسیرهای صادرات را آموزش ببینند. صادرات به تلاش دوطرفه صنعتگران و دولت و مجلس نیاز دارد. البته دستگاه‌های حكومتی باید از مداخله در صنعت داروسازی - در آنجا كه بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری است - پرهیز كنند. چون ورود دستگاه‌های دولتی به این حوزه به دلیل رانت‌های دولتی و حكومتی و حاكمیتی، چه در سرمایه‌گذاری و چه در قانونگذاری، مانع از رشد استعدادها خواهد شد. بنابراین بهتر است دستگاه‌های دولتی در بخش‌هایی سرمایه‌گذاری كنند كه در توان بخش خصوصی نیست.»اتخاذ تدابیر ویژه برای رفع كمبودهای دارویی، ترخیص همه داروها از گمرك بدون تشریفات، حمایت جدی از قیمت‌های دارو و كاهش ٣٥ درصدی پرداختی مردم بابت دارو و تجهیزات پزشكی در مراجعه به مراكز درمانی، از جمله اقدامات دولت یازدهم بوده كه مورد اشاره وزیر بهداشت قرار گرفت و در حالی كه قیمت‌گذاری داروی تولید ایران و اقلام وارداتی از مهم‌ترین دغدغه‌های هرساله دست‌اندركاران صنعت دارو و متولیان سلامت است و به خصوص در دولت یازدهم و درپی تاكیدات رییس‌جمهوری برای كاهش هزینه‌های درمان، می‌باید تلاش می‌شد كه سهم ١٨ درصدی دارو در سبد هزینه‌های بیماران هم كاهش یابد، هاشمی با اشاره به فعالیت شورای فناوری سلامت در دولت یازدهم افزود: «كار این شورا سیاستگذاری و حمایت از تولیدكنندگان داخلی و صادرات است و مقرراتی وضع كردیم كه در قالب اجرای این مقررات از صنعت دارو و تجهیزات پزشكی حمایت می‌شود كه یكی از مهم‌ترین مصوبات آن قیمت‌گذاری است. در طول دو سال و نیم گذشته هر دو ماه یك داروی جدید در وزارت بهداشت تولید كردیم. این به معنای اقتصاد مقاومتی، كاهش واردات، افزایش توانمندی كشور برای صادرات و كاهش وابستگی به محصولات خارجی است. »
قاضی‌زاده هاشمی امروز عازم ژنو است تا در مجمع جهانی بهداشت با محوریت اهداف توسعه پایدار و در حضور نمایندگان ١٩٢ كشور، به عنوان رییس وزرای بهداشت غیرمتعهدها، رییس اجلاس وزرای بهداشت اكو و رییس اجلاس وزرای بهداشت كشورهای همسایه موسوم به گروه پنج سخنرانی كند. در حالی كه ازجمله دیدارهای وزیر بهداشت در سفر به این اجلاس، ملاقات با وزرای بهداشت كشورهای سوییس، آلمان، فنلاند، سوئد، اتریش، هند، كره جنوبی و الجزایر و وزیر خارجه اتیوپی به عنوان نامزد ریاست سازمان جهانی بهداشت است، حضور قاضی‌زاده هاشمی در این مجمع فرصت مناسبی برای گفت‌وگو درباره تسهیل شرایط نقل و انتقالات ارزی برای ورود فناوری‌های نوین عرصه سلامت، دارو و تجهیزات پزشكی كه ایران هنوز قادر به تولید آنها نیست، ایجاد می‌كند. بنا بر آخرین اعلام اداره كل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو، در كشور ۴۰۰ تولید‌كننده در زمینه تجهیزات پزشكی فعالیت دارند كه تنها ۸۰واحد در عرصه بین‌الملل و صادرات فعال هستند و حداكثر ارزش ریالی صادرات این شركت‌ها از رقم ۳۰ میلیون دلار در سال فراتر نمی‌رود.
رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو كه با گذشت دو هفته از تصویب قانون جدید سازمان استاندارد توسط مجلس و محدود شدن اختیارات سازمان غذا و دارو، همچنان در هر فرصتی از تصویب این قانون گلایه كرده و نسبت به تبعات آتی آن و تاثیر‌گذاری سوء بر سلامت و كیفیت غذای مصرفی مردم هشدار می‌دهد، در مراسم رونمایی از ٦٠ داروی نوتركیب تولید ایران با انتقاد از روند مرسوم و فرسوده صنایع دارویی كشور گفت: «ایراد این است كه صنعت داروی ما همواره به جای صادرات به تولید فكر می‌كند و نگاه صنعت، همواره تولید داخلی، حذف واردات و جایگزینی داروهای وارداتی است. در حالی كه صادرات دارو به نفع كشور است. با صادرات دارو، منابع ملی صادر نمی‌شود بلكه محصول دانش صادر می‌شود. ما با سرمایه‌گذاری در بخش فناوری فرآورده‌های دارویی می‌توانیم محققان خود را در كشور به كار بگیریم نه اینكه این قشر برای فعالیت به خارج از كشور بروند و بزرگ‌ترین صادرات ما صادرات مغز باشد. رقم فعلی ١٥٠میلیون دلاری صادرات داروی ایران اصلا رقم خوبی نیست در حالی كه ارزش واردات دارویی كشور یك میلیارد دلار در سال است. البته صنعت داروسازی در این دولت موفق عمل كرده و علاوه بر محدود كردن واردات و كاهش وابستگی ارزی توانسته‌ایم شاهد رونق تولید دارو در داخل كشور باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha