سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 18348

حدود یک دهه است که دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خواب روی حافظه و قدرت یادگیری تاثیری مثبت دارد.

یادتان نیست دسته کلیدتان را کجا گذاشته‌اید؟ صدای "جرنگ جرنگ" آن را ضبط کنید و وقتی خواب هستید از کسی بخواهید آن را برایتان پخش کند این کار به شما کمک خواهد کرد که گمشده خود را پیدا کنید.

این مطالعه توسط متخصصان اعصاب دانشگاه نورت وسترن انجام شد تا مشخص شود آیا صداها می‌توانند در یادآوری بهتر به افراد کمک کنند یا نه.

برای اجرای این آزمایش متخصصان از شرکت کنندگان خواستند محل قرارگیری 50 تصویر را که هر کدام با صدای مخصوص خودش روی صفحه کامپیوتر به آنها نمایش داده می‌شد را به خاطر بسپارند؛ برای مثال تصویر گربه با صدای "میو" همراه بود و کلید با صدای جرنگ جرنگ. بعد از این مرحله شرکت‌کننده‌ها کلاه‌های مخصوص برای اندازه‌گیری فعالیت مغز پوشیدند و از آنها خواسته شد که بخوابند.

محققان امواج مغز افراد را کنترل می‌کردند هنگامی که آنها به خواب عمیق فرو رفتند، 25 مورد از صداهای مربوط به تصاویر را با صدایی بسیار آرام برای آنها پخش کردند.

وقتی که شرکت‌کننده‌ها از خواب بیدار شدند گفتند که هیچ صدایی را نشنیده‌اند ولی بررسی‌ها نشان داد که این افراد محل 25 تصویری که صدای مربوط به آن را در خواب شنیده بودند سریعتر به خاطر می‌آوردند.

از دو قرن گذشته توجه دانشمندان به خواب و تاثیر آن روی حافظه، قدرت یادآوری و یادگیری جلب شده است و یک دهه است که آنها به این نتیجه رسیده‌اند حافظه و خواب با هم ارتباط دارند و استدلالی که برای آن می‌آورند این است که مغز هنگام خواب عمیق، تجربیات روزانه را مرور می‌کند و این کار باعث تقویت حافظه و قدرت یادآوری می‌شود.

گرچه هنوز راه طولانی ای برای درک کامل تاثیر خواب روی حافظه پیش روست اما دانشمندان روی این نکته تاکید می‌کنند که خواب کم زیان آور است و خواب عمیق در آمادگی ذهن و حافظه برای یادگیری روز بعد بسیار مهم است. یعنی کسانی که از خواب خود می‌زنند آمادگی کمتری برای یادگیری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha