دانشمندان استرالیایی ادعا كرده‌اند كه استفاده مكرر از دهان شویه خطر ابتلا به سرطانهای دهان را تا 9 برابر افزایش می‌دهد.

محلولهای دهان شویه اغلب برای درمان عفونتها و التهاب‌های دهان و دندان توصیه می‌شوند اما در یك پژوهش جدید محققان استرالیایی اعلام كرده‌اند كه استفاده زیاد و دائمی از این محلولها كه بر اساس الكل تهیه می‌شوند، خطر ابتلا به سرطانهای دهانی را تشدید می‌كند.

محققان دهان و دندان دانشگاه كوئینزلند و دانشگاه ملبورن در استرالیا خاطرنشان كردند: هرچند بسیاری از دهان شویه‌ها در كنترل پلاك‌ها و عفونتهای دندانی مفید هستند اما باید فقط برای مدت كوتاهی استفاده شوند.

این كارشناسان هشدار دادند: در بین افرادی كه از این محلولها استفاده می‌كنند خطر ابتلا به سرطانهای دهان و دندان در افراد سیگاری 9 برابر و در افرادی كه الكل مصرف می‌كنند تا 5 برابر افزایش می‌یابد.

همچنین كارشناسان هشدار دادند: در افراد غیرالكلی و غیرسیگاری هم استفاده مكرر از دهان شویه احتمال بروز این سرطان را تا 5 برابر تشدید می‌كند.

محققان تاكید كردند: انواعی از دهان شویه‌ها كه حاوی بیش از 20 درصد الكل هستند می‌توانند عوارض مضر و نامطلوب دیگری نیز داشته باشند مثلا ممكن است باعث بروز التهاب لثه‌ها یا لكه‌های قرمز رنگ و تخریب سلولها در بافت پوششی دهان شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد كه بسیاری از دهان شویه‌های موجود در بازار حاوی 26 درصد الكل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha