دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳

دو قاتل در پرونده‌های جداگانه جنایت، با بخشش‌های خانواده‌های اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافتند. یکی از این پرونده‌ها مربوط به مردی است که ١٦‌سال پیش در یک درگیری دست به قتل هم‌خانه‌اش زد و حالا توانست با بخشش اولیای دم از اعدام رهایی یابد. در پرونده دیگر نیز مرد جوان پس از درگیری با برادر شیشه‌ای خود او را کشت و از پدرش رضایت گرفت.

بخشش قاتل پس از گذشت 16 سال

سلامت نیوز:در یکی از این پرونده‌ها، عامل جنایت پس از گذشت ١٦‌سال توانست رضایت خانواده اولیای دم را جلب کند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند دو قاتل در پرونده‌های جداگانه جنایت، با بخشش‌های خانواده‌های اولیای دم از مجازات اعدام رهایی یافتند. یکی از این پرونده‌ها مربوط به مردی است که ١٦‌سال پیش در یک درگیری دست به قتل هم‌خانه‌اش زد و حالا توانست با بخشش اولیای دم از اعدام رهایی یابد. در پرونده دیگر نیز مرد جوان پس از درگیری با برادر شیشه‌ای خود او را کشت و از پدرش رضایت گرفت.


نخستین پرونده به روز چهارم اردیبهشت‌ماه ‌سال ٧٩ برمی‌گردد. روزی که بوی تعفن از یکی از واحد‌های خانه‌ای قدیمی در منطقه فلاح خبر از جنایت داد. وقتی همسایه‌ها متوجه این بوی تعفن شدند، بلافاصله با پلیس تماس گرفتند. دقایقی بعد ماموران کلانتری ١٦١ ابوذر راهی محل شدند و تحقیقات خود را دراین‌باره آغاز کردند. با حضور ماموران، همسایه درتحقیقات گفتند:   «مدتی است که خبری از ساکنان یکی از واحد‌ها نیست. آنها ٤ مرد بودند که به صورت مجردی زندگی می‌کردند ولی گاهی اوقات هم برای دیدار خانواده‌هایشان به شهرستان می‌رفتند. برای همین ما تصور می‌کردیم این‌بار هم آنها به شهرستان رفته باشند، ولی کم‌کم بوی تعفن از خانه‌شان به مشام رسید تا جایی ‌که کل آپارتمان را در برگرفت. برای همین به موضوع مشکوک شدیم.»


بنابراین به دستور قاضی جنایی قفل در خانه شكسته شد و درنهایت ماموران با جسد مردی حدودا ٣٠ساله كه درست وسط سالن افتاده بود و رویش پتو کشیده شده بود، روبه‌رو شدند. جسد به دلیل تعفن زیاد قابل شناسایی نبود و پزشكی قانونی نیز اعلام کرد که حدود ٢٠روز از مرگش می‌گذرد. معاینات نخست نشان می‌داد كه این مرد به احتمال زیاد بر اثر خفگی جان باخته است. بنابراین تحقیقات در این رابطه آغاز شد. در ادامه ماموران دریافتند که موتورسیکلتی ٢٠روزی در حیاط خانه پارک است و هیچ صاحبی ندارد. برای همین كارآگاهان به بررسی شماره پلاك موتور پرداختند. صاحب موتور که ساكن زاهدان بود، به پلیس آگاهی احضار شد و گفت كه موتورش را به صورت امانت دراختیار برادرش قرار داده و دیگر از او خبری ندارد. به این ترتیب هویت قربانی فاش شد و ماموران دریافتند جسد متعلق به برادر این مرد است. او مردی ٢٩ساله اهل زاهدان بود كه مدتی قبل برای كار به تهران آمده بود و به همراه ٣ هم‌خانه دیگرش در آن‌جا زندگی می‌كرد. پلیس در این رابطه چند مظنون را بازداشت کرد تا این‌که در ادامه مشخص شد یكی از هم‌خانه‌های مقتول دست به جنایت‌زده و فراری شده است. بنابراین عامل اصلی جنایت بازداشت شد. در ادامه مشخص شد که این مرد ٤٠ساله سابقه‌دار است و ‌سال ٧٣ به جرم شركت در یك درگیری مرگبار به زندان رفته است. او پس از گذشت ٥‌سال آزاد شده است. متهم پس از بازجویی در شعبه ١٦٠٨ دادگاه جنایی تهران با اعتراف به جرم خود به ماموران گفت: «با مقتول دوست بودم و اعتماد زیادی به وی داشتم. برای همین چند روز پیش از جنایت به او ١٠میلیون تومان پول دادم تا برایم فرش و موكت بخرد تا آنها را به افغانستان ببرم و بفروشم. من این پول را به او دادم ولی او دیگر پولم را پس نداد و هیچ فرشی برایم نخرید. ٢ماه گذشت و او پولم را پس نداد. ازسویی به خاطر معامله موادمخدر هم با هم اختلاف داشتیم. برای همین روز حادثه با او در خانه درگیر شدم. در ادامه وقتی حسابی عصبانی شده بودم، با دستمالی او راخفه كردم و متواری شدم.»
با اعترافات متهم، وی در دادگاه محاکمه و به قصاص محکوم شد. در ادامه شعبه دوم دیوانعالی کشور، این حکم را تأیید کردند و پرونده برای برای اجرا به شعبه اجرای احكام فرستاده شد و متهم در یك قدمی مجازات بود تا این‌که پس از گذشت ١٦‌سال از جنایت اولیای دم در آستانه نیمه‌شعبان اعلام کردند که از قصاص قاتل گذشت می‌کنند. بنابراین با بخشش اولیای دم، متهم به قتل به زودی از زندان آزاد خواهد شد.


بخشش قاتل برادر شیشه‌ای
دومین پرونده نیز مربوط به مرد میانسالی است که ‌سال گذشته برادر شیشه‌ای خود را به قتل رساند. این مرد که توانست رضایت پدرش را جلب کند، در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران از خود دفاع کرد و به ‌زودی از زندان آزاد خواهد شد. ماجرای این پرونده نیز به اول آذرماه ‌سال ٩٤ برمی‌گردد. آن روز مرد ٤٥ساله برادر ٣٧ساله‌اش را در خانه پدری خود در خیابان ١٧ شهریور به قتل رساند. او دستگیر شد و در بازجویی‌ها اعلام کرد که به ‌خاطر اعتیاد برادرش به شیشه او را کشته است. برای همین پرونده برای رسیدگی به شعبه چهارم دادگاه کیفری استان تهران فرستاده شد. این مرد صبح روز شنبه محاکمه شد و به قضات گفت: «برادرم از سن ١٧سالگی اعتیاد داشت و همیشه خانواده‌مان را آزار می‌داد. او شیشه می‌کشید و مدام توهم داشت. رفتارهای عجیبی از خودش نشان می‌داد و اذیتمان می‌کرد تا این‌که دوسال مادرم قبل به خاطر همین رفتارهای برادرم جان خود را از دست داد. روز حادثه به خانه پدرم رفته بودم که دیدم برادرم با خواهرم درگیر شده و او را کتک می‌زند. سعی کردم او را آرام کنم اما به سمت من حمله کرد. او قوری آب جوش را به سرم ریخت و کتکم زد. درگیری ما بالا گرفت تا جایی که هردویمان از پله‌ها به پایین پرت شدیم. بعد از پرت‌شدن دستم را روی گلوی برادرم گذاشتم و او را کشتم.»
 در این جلسه پدر مقتول اعلام گذشت کرد و گفت که پسرش را می‌بخشد. بنابراین هیأت قضائی وارد شور شد و با توجه به رضایت اولیای دم متهم را به یک‌سال زندان با احتساب روزهای بازداشت محکوم کرد. به این ترتیب متهم به‌ زودی از زندان آزاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha