حمایت ازقربانیان حوادث کار بدون توجه به سابقه بیمه

سلامت نیوز: بر اساس اعلام سازمان تامین اجتماعی،حمایت ها و تعهدات این سازمان از قربانیان حوادث کار مشروط به سابقه بیمه نیست.

به گزارش مهر، در حوادث ناشی از کار، تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی (شامل درمان، غرامت دستمزد و برقراری مستمری‌های بازماندگان، ازکارافتادگی کلی و جزئی، غرامت مقطوع نقص عضو وغیره) مشروط به داشتن سابقه پرداخت حق‌بیمه نیست و بدون توجه به سوابق بیمه‌ای بیمه‌شده، مزایای قانونی ارائه می‌شود.

به استناد ماده 60 قانون تأمین‌اجتماعی، حوادث ناشی از کار، حوادثی است که هنگام انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه‌شده اتفاق می‌افتد.مقصود از هنگام انجام وظیفه، تمامی اوقاتی است که بیمه‌شده در کارگاه یا مؤسسات وابسته یا ساختمان‌ها و محوطه آن مشغول کار باشد یا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه عهده‌دار انجام مأموریتی باشد .

اوقات مراجعه به درمانگاه یا بیمارستان یا برای معالجات درمانی و توانبخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه‌شده از منزل به کارگاه جزو اوقات انجام وظیفه محسوب می‌شود، مشروط بر این که حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد .

بر این اساس،حادثه‌ای که برای بیمه‌شده هنگام اقدام برای نجات سایر بیمه‌شدگان و مساعدت به آنان اتفاق می‌افتد، حادثه ناشی از کار محسوب می‌شود.

درضمن کارفرما موظف است با اقدام برای جلوگیری از تشدید اثرات حادثه، گزارش حادثه را هم حداکثر در مدت 3 روز اداری به اطلاع شعبه تأمین‌اجتماعی محل برساند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha