کنترل و پیشگیری از شیوع «تب برفکی» در استان‌ها

سلامت نیوز:.تب برفکی که «طاعون صنعت دامداری» عنوان می‌شود، تا پیش از نوروز سال 95 تعداد زیادی از دام‌های کشورمان را درگیر کرد و حالا خبرها حاکی از آن است که این بیماری امسال به اوج خود رسیده و تعداد بیشتری از دام‌ها را تلف کرده است. بر اساس آخرین آمار تلفات دام بر اثر ابتلا به تب برفکی در کشور که از سوی «مهدی خلج» رئیس سازمان دامپزشکی اعلام شده، ۱۳ هزار رأس گوسفند و بز و حدود یک هزار و 800 رأس گاو در سال ۹۴ و همچنین دست‌کم ۱۵ هزار رأس دام سبک و هزار و 400 رأس دام سنگین امسال تلف شده‌اند. یعنی به عبارتی ۳۱ هزار و ۲۰۰ رأس از سال 94 تاکنون تلف شده‌اند.
چه باید کرد
دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، واکسیناسیون بموقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات کل دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند. واکسیناسیون در بهترین شرایط 70 تا 80 درصد ایمنی در بدن دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی ایجاد می‌کند که دامداران باید برای ایمنی کامل دام و گله در برابر این بیماری به ضد عفونی، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه توجه ویژه داشته باشند. رعایت نکردن این مهم توسط دامداران، افزایش سرعت انتشار بیماری و خسارت‌های سنگین در بین دام‌های سنگین و سبک بخصوص بره و بزغاله‌ها را به همراه دارد. برای کنترل و جلوگیری از انتشار این بیماری و کاهش تلفات و خسارت‌ها در بین جمعیت دامی باید از هرگونه جابه‌جایی، نقل و انتقال دام، خرید و فروش و حضور در میادین دام بشدت پرهیز شود.
آخرین وضعیت تب برفکی در اهر
«سید محمد عابدی» فرماندار اهر در آذربایجان شرقی در خصوص وضعیت تب برفکی در این منطقه، گفت: هم‌اکنون وضعیت این بیماری در این شهرستان به صورت عادی بوده و چند روز است که این بیماری تحت کنترل در آمده است. عابدی با اشاره به آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در اهر، افزود: از 207 روستای این شهرستان، احشام 170 روستا واکسینه شده‌اند. وی با بیان اینکه 300 هزار دوز واکسن در اهر استفاده شده، تصریح کرد: قسمتی از واکسن‌ها از کشور ترکیه وارد شده و قسمتی نیز در کشور خودمان و در شهر مهاباد به تولید رسیده است. گفتنی است، بیماری تب برفکی از اوایل امسال در اهر و برخی دیگر از شهرستان‌های آذربایجان شرقی تلفات گسترده‌ای داشته و طبق اعلام اداره کل دامپزشکی این استان تاکنون یک هزار و 300 رأس دام بر اثر این بیماری تلف شده‌اند.
تلف شدن 4 هزار رأس دام استان اردبیل
در همین حال، «عادل محمدی» مدیر عامل صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: شیوع تب برفکی در استان موجب وارد شدن خسارت زیادی به بخش دامداری شده وتاکنون برای بیش از 4 هزار رأس دام تلف شده گواهی بیمه صادر شده است.
ممنوعیت حمل دام زنده در زنجان
همچنین «منصور صمصامی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان نیز با اشاره به اینکه طرح واکسیناسیون علیه بیماری دامی تب برفکی در استان شروع شده، افزود: با اجرای این طرح، حمل هرگونه دام سبک و سنگین ممنوع است، مگر دام‌هایی که برای کشتار به کشتارگاه‌ حمل می‌شوند. وی با یادآوری این نکته که عملیات واکسیناسیون در بین دام‌های سبک و سنگین دامداری‌ها و گاوداری‌های صنعتی و سنتی این استان با همکاری 24 اکیپ انجام می‌شود، گفت: 13 اکیپ دولتی، جمعیت دامی گوسفند و بز استان را علیه این بیماری به صورت رایگان واکسینه خواهند کرد.
 11 اکیپ خصوصی نیز دام‌های سنگین استان زنجان را به صورت واکسن بهادار علیه این بیماری واکسینه می‌کنند.
صمصامی تأکید کرد: پیش‌بینی می‌شود 49 هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله) و 380 هزار دام سبک (گوسفند و بز) در استان زنجان به مدت 40 روز کاری علیه بیماری تب برفکی واکسینه شوند.
توقف روند صعودی شیوع بیماری تب برفکی در همدان
از طرفی، «محمود رضا رسولی» مدیر کل دامپزشکی استان همدان هم با بیان اینکه بیماری تب برفکی در استان تحت کنترل است، گفت: روند صعودی این بیماری در استان متوقف شده و تاکنون ۴۰۰ هزار مورد واکسیناسیون علیه این بیماری انجام و بیش از ۹۰ هزار رأس دام سنگین و ۳۱۰ هزار دام سبک نیز علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌اند.
اقدام‌های بموقع
«محسن شانقی» مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی هم با اشاره به اینکه اقدام‌های بموقع کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان و همکاری برخی از دامداران موجب شده تا تلفات این بیماری به کمترین میزان ممکن کاهش یابد، بیان کرد: از دی ماه سال گذشته تاکنون 660 هزار دام سبک و 80 هزار دام سنگین در کانون‌های بیماری تب برفکی و شعاع 3 کیلومتری آنها توسط بخش دولتی و خصوصی واکسینه شده‌اند. شانقی افزود: واکسیناسیون دام‌ها و ضد عفونی بموقع کانون‌ها و روستاهای بحرانی موجب شده تا این بیماری به میزان زیادی کنترل و پیش‌بینی می‌شود بزودی در بین دام‌های منطقه کنترل شود.
وی یادآور شد: قرنطینه و تعطیلی میدان دام «خمین» به مدت سه هفته با هماهنگی استانداری و فرمانداری، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دامداران، دهداران و بخش داران، اطلاع‌رسانی توسط رسانه‌ها و صدا و سیما، توزیع 200 بنر و 5هزار دست نوشته آموزشی در بین دامداران و روستاهای در معرض این بیماری از دیگر اقدام‌های این اداره کل برای کنترل بیماری تب برفکی بوده است.
کنترل تب برفکی در کرمانشاه
«نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه نیز از کنترل تب برفکی در استان خبر داد و در مورد آخرین وضعیت تب برفکی، اظهار داشت: با شناسایی 103 کانون بیماری تب برفکی، این بیماری در استان تحت کنترل است. در مرحله شیوع سویه جدید ویروس بیماری تب برفکی واکسیناسیون علیه آن از اواسط زمستان سال گذشته آغاز شد که بیش از 2 میلیون نوبت سر دام سبک و100 هزار رأس دام سنگین با همکاری بخش خصوصی و دولتی به شکل کاملاً رایگان مایه کوبی شده است.  مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی 103 کانون از بیماری تب برفکی در استان خبر داد و افزود: اقدام‌های لازم کنترلی و پیشگیری در کانون‌های بیماری توسط اکیپ‌های مراقبت و پایش اداره کل دامپزشکی استان صورت گرفته است. پرور با اشاره به تعهدات مالی ایجاد شده در راستای مقابله و کنترل بیماری تب برفکی تأکید کرد: با توجه به قول مساعدت مسئولان استان مبنی بر حمایت از دامپزشکی امیدواریم این مهم هر چه سریع‌تر محقق شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم از بیماری تب برفکی مراتب را با سامانه تلفنی 1512 به نزدیکترین شبکه دامپزشکی در میان بگذارند.

منبع:روزنامه ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha