‌مدیركل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان این كه از ابتدای طرح موضوع دستگاه‌های خودپرداز سرنگ و كاندوم، وزارت بهداشت دغدغه‌های خود را درباره عواقب این دستگاه‌ها بیان كرده بود، گفت: با وجود اقدامات مناسب‌تر و كارشناسی شده‌تر برای كاهش آسیب در حوزه مواد مخدر، ضرورتی برای ایجاد این دستگاه‌ها به شكل موجود احساس نمی‌شد و بر این اساس وزارت بهداشت مسوولیت نصب این دستگاه‌ها را نپذیرفت.

دكتر محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دغدغه‌های وزارت بهداشت در مورد دستگاه‌های خودپرداز سرنگ و كاندوم گفت: در این زمینه از ابتدای امر و طرح موضوع توسط اداره كل درمان دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت دغدغه‌هایی را داشت و در جلسات مربوطه این مسایل را بیان كرد.

وی خاطرنشان كرد: از آنجا كه این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها برطرف نشد و احتمال عوارض جدی به ویژه هزینه‌های فرهنگی برای این طرح تصور می‌شد و با وجود برنامه‌ها و اقدامات مناسب‌تر و كارشناسی شده‌تر برای كاهش آسیب، ضرورتی برای ایجاد این دستگاه‌ها به شكل موجود احساس نمی‌شد، وزارت بهداشت مسئولیت نصب این دستگاه‌ها را نپذیرفت و سازمان بهزیستی اجرای آن را برعهده گرفت.

دكتر صابری زفرقندی ادامه داد: در مجموع پس از گذشت یك سال و اندی از این طرح، یكی از مسئولان سازمان بهزیستی استان تهران ضمن انتقاد از انجام این طرح، بر ناكارآمدی آن، خرابی دستگاه‌ها و خطر دسترسی كودكان و افراد عادی به آن و همچنین احتمال استفاده نابه‌جا از آن تاكید كرد كه در رسانه‌های جمعی نیز منعكس شد. البته پیش از آن، از طرف شورای اجتماعی كشور نیز با بررسی به عمل آمده ایراداتی به این طرح وارد شده بود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با برخی اخبار مبنی بر كاهش و یا جمع‌آوری دستگاه‌های خودپرداز سرنگ و كاندوم، ادامه داد: هر چند پیش از شروع طرح كارشناسان وزارت بهداشت در رابطه با موارد مذكور هشدار داده و تذكرات لازم در مورد عواقب آن را یادآور شده بودند با این حال از چرایی و چگونگی كاهش احتمالی این دستگاه‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست و مسوولیت اجرای آن با سازمان بهزیستی و حمایت كننده اصلی آن یعنی اداره كل درمان دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

دكتر صابری زفرقندی افزود: البته آنچه كه اخیرا در خبرها منعكس شده دلالت بر اراده برخی از مسئولان ستاد مبنی بر توسعه دستگاه‌ها است و نه كاهش آن و خبرهای منتشر شده به نقل از برخی از مسوولین امر در ستاد و بهزیستی نشان می‌دهد گویا با تعویض شركت تولید كننده، درصدد حل مشكلات مربوطه هستند.

‌مدیركل سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ابراز امیدواری كرد كه تصمیمات حوزه مواد مخدر كشور به مرحله‌ای از رشد و شكوفایی برسد كه مشكلات نیازمندان به بهترین وجه ممكن برطرف شده و زمینه‌ای فراهم آید تا هر دستگاه و مسوولی در برابر تصمیم‌هایی كه می‌گیرد پاسخگو باشد.

وی گفت: حوزه مواد مخدر به دلیل ارتباط نزدیك آن به باور عمومی و فرهنگ جامعه، اعتقادات مردم و امور اقتصادی و امنیتی محل آزمون و خطا نیست و باید دقت كرد كه با برخی تصمیمات خلق الساعه و بعضاً مبتنی بر احساسات، اصل مبارزه همه جانبه و توسعه خدمات درمانی آسیب نبیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha