فرزند آوری و فاصله فرزندآوری را پاسخگو نیستیم بلکه سلامت فقط به ما مربوط است، ما سیاست‌گذار جمعیت نیستیم.

فرزندآوری خانواده‌ها به وزارت‌بهداشت مربوط نیست

سلامت نیوز:فرزند آوری و فاصله فرزندآوری را پاسخگو نیستیم بلکه سلامت فقط به ما مربوط است، ما سیاست‌گذار جمعیت نیستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری پیرامون موضوع جمیعت گفت: در مورد چالش جمعیت مسئله فقط افزایش جمعیت نیست بلکه ترکیب جمعیت هم مهم است چون جمعیت اکنون از نظر سنی دوره‌ای را تجربه می‌کند که به سمت پیری می‌رود.

وی ادامه داد: اگر اختلاف نظری وجود دارد برای وقوع آن است و این بحث پیچیده‌ای است چون به خانوارها مربوط می‌شود و از طرفی خانوار استاندارد هم نداریم و در روستا و شهر است.

وی افزود: در دهه 60 مشکل بهداشت زنان، نوزادان و مدارس را داشتیم اما اکنون برای اشتغال آنها بحث می‌کنیم و با بیماری میانسالی آنها مواجه می‌شویم بنابراین نگرانی ما برای سال‌های آینده است.

حریرچی گفت: آنچه مهم است ترکیب سنی جمعیت است که بتوانند تولید کشور را مدیریت کنند. ما باید در این رابطه هوشمندانه عمل کنیم چرا که مهاجرت پذیری براساس تحصیلکرده هم ناچیز است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: ما سیاست‌گذار جمعیت نیستیم، ما وظایف بهداشتی داریم، شاید در دهه 60 فکر شد وزارت بهداشت در افزایش جمعیت موثر بوده و بعد از آن باعث کاهش جمعیت شد در حالیکه مهمترین عامل، افزایش سطح سواد و اشتغال زنان بودند. وزارت بهداشت حتی وسایل پیشگیری از بارداری را برای عده‌ای فراهم کرد اما به طور کلی کاهش مرگ زنان باردار، نوزاد و مادران بیشترین فعالیت ما بوده است.

حریرچی گفت: پس موفقیت و شکست‌های یکی دو دهه به طور کامل به ما مربوط نیست، سلامت به ما مربوط است اما فرزندآوری خانواده‌ها میزان طلاق و تأخیر سن ازدواج را ما پاسخگو نیستیم.

در ادامه نشست در پاسخ به سوال جلسات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی گفت: قبلاً این شورا بدون حضور رئیس جمهور برگزار می‌شد اما در دولت جدید اینگونه نیست، آخرین جلسه اسفندماه تشکیل شده اما قرار نیست که ماهانه باشد.

حریرچی درمورد تعرفه‌ها نیز گفت: طبق قانون برنامه پنجم قرار است هر سال قبل از شروع سال و تصویب بودجه تعرفه‌ها تعیین شوند ، این قانون حدود 10 سال است وجود دارد اما متاسفانه در هیچ سالی شاهد آن نبودیم.

حریرچی گفت: به دلیل محدودیت ذاتی در سیستم بودجه نویسی، تأمین منابع و وابستگی به بودجه نفت، همه ساله تأخیر داشته‌ایم البته این به معنی آن نیست که بیمه‌ها پوشش ندهند بلکه حمایت آنها از 95.1.1 است، ما از تأخیر ایجاد شده ناراحت هستیم و امیدواریم در چند روز آینده تعیین شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در مورد عدم پوشش خدمات سرپایی در طرح تحول سلامت گفت: خدمات بستری در بخش خصوصی و دولتی ریالی افزایش نیافته اما در خدمات سرپایی شاهد برخی تخلفات هستیم البته گسترده نیست اما وجود دارد و از جامعه پزشکی می‌خواهیم که صبر کنند هرچند می‌دانیم که مشکلاتی دارند.

حریرچی گفت: هزینه ویزیت زندگی مردم را تغییر نمی‌دهد اما چون تعداد دفعات آن زیاد است و میانگین در سال هر فرد ایرانی 10.2 بار مراجعه می‌کند در نتیجه هزینه این خدمات بالا می‌رود.

وی افزود: از طرفی شاهد بیماری‌های پیشرفته پر هزینه هستیم بنابراین قبول داریم که خدمات سرپایی به مردم فشار می‌آورد و برنامه‌ای که داریم مطابق استطاعت مردم و تعرفه مناسب خدمات سرپایی پوشش داده شود، ایجاد کلینیک‌های ویژه هم برای همین است.

وی گفت: البته عدمتاً می‌خواهیم از بخش خصوصی خرید کنیم اما با تعرفه‌ای که با وضعیت مردم همخوانی داشته باشد، ما هنوز به خدمات سرپایی به دلایلی وارد نشده‌ایم.

وی از مجلس دهم خواست در زمینه نقش تولیت وزارت بهداشت، پایداری منابع، تأمین آن و افزایش نقش بیمه‌ها در اجرای سیاست‌های کلی سلامت از وزارت بهداشت حمایت کند.

وی در مورد پرداختی در دانشگاه‌ها گفت: در اسفندماه بیش از 90 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی تأخیر 3 ماهه در پرداخت حقوق پرسنل خود را جبران کردند اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم، با این وجود 2.4 از متوسط پرداخت بیمه‌ها جلوتر هستیم، در برخی دانشگاه‌ها با فشارهای سیاسی، محلی و منطقه‌ای بیمارستان‌هایی ایجاد شده که با اشغال تخت کمتر از 50 درصد کار می‌کنند که این توجیه اقتصادی ندارد در نتیجه تفاوت پرداختی وجود دارد.

وی در مورد ویروس زیکا نیز گفت: این مسئله مهم بهداشتی است، پیگیری‌های لازم را با وزارت ورزش و جوانان انجام داده‌ایم، برای سفر به برزیل هیچ محدودیتی وجود ندارد البته به غیر از زنان باردار در آنجا آموزش‌های لازم داده می‌شود، ناقل این ویروس در کشور ما وجود ندارد.

وی در پایان گفت: بهتر است به موضوعات مهمی در کشور بپردازیم که اهمیت بیشتری دارند، روزانه 50 هزار نفر قبل از 70 سالگی به دلیل بیماری‌های غیر واگیر می‌میرند و ما به اینگونه مسائل باید بیشتر بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha