نایب رئیس انجمن ام اس از راه‌اندازی آزمایشی کلینیک‌های جامع ام اس در پنج استان کشور خبر داد.

70000مبتلا به ام‌اس در کشور/ایران، رتبه اول ابتلا به این بیماری در خاورمیانه

سلامت نیوز:نایب رئیس انجمن ام اس از راه‌اندازی آزمایشی کلینیک‌های جامع ام اس در پنج استان کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، محمدعلی صحرائیان در نشست خبری کنگره سالیانه ام اس در خصوص آخرین وضعیت راه‌اندازی کلینیک‌های جامع ام اس اظهار کرد: قرار است در سال 95 این مراکز توسعه پیدا کنند. با پیگیری وزیر بهداشت و معاون اجتماعی وزارت بهداشت، کلینیک‌های جامع ام اس به صورت آزمایشی در پنج استان راه اندازی می شود. سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران مسئول پیگیری آن شدند .

صحرائیان هدف از راه‌اندازی این کلینیک‌ها را دسترسی سریع،‌ آسان و مطمئن به تیم درمانی برای بیماران عنوان کرد و گفت: عدم دسترسی سریع بیماران ام اس به تیم درمان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران مبتلا به ام اس است. درکشورهای دیگر کلینیک متخصص و حتی پرستار نیز به بیمار معرفی می‌شود و در برخی مواقع ارتباط بسیار موثری وجود دارد، اما در ایران این شرایط وجود ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه،‌ با تاکید براینکه کاهش استرس به اندازه دارو می‌تواند بیماری را کنترل کند، تصریح کرد: شایع‌ترین سن ابتلا به ام اس 20 تا 40 سالگی است. این بیماری در کودکان کمتر دیده می‌شود و 80 درصد موارد شروع بیماری نیز بین سنین 18 تا 50 سالگی است. در گروه سنی زیر 18 سال شیوع بسیار کم است، ولی درعین حال نسبت به گذشته افزایش یافته است. این موضوع به معنی شیوع بیماری به اندازه سنین بزرگسال نیست و جای نگرانی ندارد.

صحرائیان علائم ام اس کودکان را مشابه بزرگسالان عنوان کرد و گفت: اگر کودکی دچار دوبینی،‌ تاری دید،‌ ضعف حرکتی و عدم تعادل شد باید حتما به متخصص مراجعه کرد.

نائب رئیس انجمن ام اس ایران درمان و مدیریت این بیماری را چند وجهی خواند و افزود: ما در کنار عوارض ام اس نیاز به تخصص‌های مختلفی از جمله روانپزشکی و توان‌بخشی جنسی،‌ عاطفی و ذهنی داریم.

وی درمان حمله،‌ سیر بیماری و همچنین درمان‌های علامتی را به عنوان مراحل مختلف درمان ام اس برشمرد و گفت: گاهی برخی از پزشکان مانند متخصصان طب سنتی، همیوپاتی،‌ طب سوزنی و .... که در طب کلاسیک فعال نیستند، این علائم را درمان و تصور می‌کنند که بیمار بهبود یافته است. این اشتباه به دفعات در جامعه اتفاق می‌افتد. ما نباید درمان برخی علایم بیماری را به عنوان درمان اصلی تلقی کنیم.

ایران، رتبه اول ابتلا به ام اس در خاورمیانه

صحرائیان آخرین آمار ابتلا به ام اس در کشور را حدود 70هزار نفر اعلام کرد و گفت: در استان تهران و در سال 2008، رقم ابتلا به بیماری 50 نفر در هر 100هزار نفر بود. در سال 2011 این آمار به 73 مورد، در سال 2014 به 101 مورد و در سال 2015 به 115 نفر در هر 100هزار نفر رسید.

وی ادامه داد: شیوع این بیماری در کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش یافته است و ایران نیز در این میان رتبه اول را دارد. همچنین گزارشاتی مبنی بر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای خاورمیانه مانند عراق و کویت منتشر شده است.

نائب رئیس انجمن ام اس ایران در خصوص تاثیر ژن در ابتلا به ام اس گفت: ما این بیماری را ژنتیکی نمی‌دانیم؛ چراکه ژن در بروز همه بیماری‌ها نقش دارد. قرار گرفتن محیط مساعد و عوامل ژنتیکی درکنار یکدیگر، زمینه را برای ابتلا به این بیماری ایجاد می‌کند.

وی در ادامه به بیماران ام.اس توصیه کرد: بهتر است این بیماران از مصرف غذاهای پرچرب خودداری کنند و مواد غذایی ارگانیک مانند سبزیجات به رژیم غذایی خود بیافزایند، ولی این موضوع به معنی حذف غذاهای چرب نیست.

در ادامه این نشست، دکتر وزیری، مدیر عامل انجمن ام اس، حضور نماینده انجمن در کمیسیون‌های مربوطه برای دفاع از منافع آنان را به عنوان یکی از درخواست‌های انجمن ام اس عنوان کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha