دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:‌ دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است و طبق بررسی‌ انجام‌شده در سال‌های ۸۲ و ۸۶ میزان گرایش دختران ۱۳ تا ۱۵ سال به مصرف قلیان از ۹ درصد به ۱۹.۵ درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲ برابری مصرف قلیان در دختران/ وجود ۷۲۰۰ ماده سرطان‌زا در قلیان

سلامت نیوز:دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:‌ دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است و طبق بررسی‌ انجام‌شده در سال‌های ۸۲ و ۸۶ میزان گرایش دختران ۱۳ تا ۱۵ سال به مصرف قلیان از ۹ درصد به ۱۹.۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس،‌ محمدرضا مسجدی در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات گفت:‌ دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است و سازنده دخانیات همیشه از ترفندهایی استفاده می‌کند تا جوانان به استعمال آن گرایش داشته باشند.

وی ادامه داد: در دود سیگار 4 هزار ماده سرطان‌زا و در دود قلیان 7200 ماده سرطان‌زا وجود دارد و یک وعده قلیان برابر با مصرف 2 تا 3 پاکت سیگار است.

وی افزود:‌دود قلیان علاوه بر مصرف‌کنندگان برای اطرافیان نیز بسیار مضر است به ویژه برای زنان باردار به طوریکه برای جنین خطراتی ایجاد می‌کند و در برخی موارد اختلال در رشد و مرگ جنین ثمره آن است.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت:‌ امسال در زمینه کنترل مصرف مواد دخانی حرکت‌های جدی خواهیم داشت با وزارت علوم و وزارت بهداشت برنامه‌هایی را در دانشگاه‌ها اجرا می‌کنیم تا دانشگاه‌هایی بدون دخانیات داشته باشیم. طرح پاد در مدارس را نیز امیدواریم آغاز کنیم.

مسجدی ادامه داد: امیدواریم وزارت ارشاد نیز در فرهنگ‌سازی لازم و در نمایش فیلم و در سینما به ما کمک کند تا مصرف دخانیات کمتر دیده شود. صدا و سیما باید با صحنه‌هایی که دخانیات در آن نشان داده می‌شود برخورد کند.

وی گفت:‌ بیماری‌های قلبی عروقی،‌ سرطان‌،ت نفسی و ریوی و دیابت 4 بیماری مهم در کشور هستند که 4 عامل خطر آن دخانیات، رژیم غذایی نامناسب، ورزش ناکافی و مصرف الکل است. بنابر این 15 درصد مردم که دخانیات مصرف می‌کنند مقابله با این عامل می‌تواند راهکاری برای کاهش بیماری‌های دیگر باشد.

همچنین در این نشست حسن آذری‌پور عضو انجمن زندگی بدون دخانیات گفت: مطالعه‌ای در کشور انجام شد در سال 82 و نشان داده شد که دو طبقه زنان و جوانان بیشترین مصرف‌کننده مواد دخانی هستند. در این تحقیق سن شروع مصرف 13 تا 15 سال بوده و از 12 به 17.5 درصد افزایش مصرف دخانیات را نشان داده است.

وی ادامه داد:‌ در این تحقیق مشخص شد که فقط 2 درصد این گروه سنی سیگار می‌کشند در سایر موارد مواد دخانی دیگر مصرف می‌شود. در سال 86، تحقیق دیگری انجام شد که نشان داد 3 درصد به افراد سیگاری در گروه سنی 13 تا 15 سال اضافه شده و 24 درصد از سایر مواد دخانی استفاده می‌کرده‌اند.

آذری‌پور گفت:‌ درسال 82، حدود 9 درصد دختران 13 تا 15 سال قلیان استعمال می‌کرده‌اند و در سال 86،‌این رقم به 19.5 درصد رسیده است.

عضو انجمن زندگی بدون دخانیات گفت:‌ اعتیاد به نیکوتین باعث مصرف سیگار پس از استعمال قلیان می‌شود بنابر این به زودی شاهد اعتیاد به سیگار در گروه نوجوانان و زنان خواهیم بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha