تعداد زنانی که سالانه در اثر ابتلا به سرطان ریه جان می‌بازند، بیشتر از زنانی‌ست که در اثر سرطان سینه می‌میرند. حدود ٨٠‌درصد یا به‌عبارتی هشت نفر از هر ١٠زن که درگیر با این بیماری منجر به فوت می‌شوند، سیگاری هستند. این درحالی‌ست که مرگ در اثر مصرف دخانیات یکی از علل شایع مرگ‌ومیر بین زنان و مردان به‌حساب می‌آید.

عمـری که دود می‌شـود!

سلامت نیوز: تعداد زنانی که سالانه در اثر ابتلا به سرطان ریه جان می‌بازند، بیشتر از زنانی‌ست که در اثر سرطان سینه می‌میرند. حدود ٨٠‌درصد یا به‌عبارتی هشت نفر از هر ١٠زن که درگیر با این بیماری منجر به فوت می‌شوند، سیگاری هستند. این درحالی‌ست که مرگ در اثر مصرف دخانیات یکی از علل شایع مرگ‌ومیر بین زنان و مردان به‌حساب می‌آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه،براساس آمار منتشره در سایت آماری و تحلیلی cdc به ازای هر شخصی که بر اثر استعمال دخانیات از دنیا می‌رود، ٣٠ نفر هم با بیماری‌های جدی مرتبط با کشیدن سیگار وجود دارند که آماری تکان‌دهنده است. سیگار کشیدن، به‌عنوان یک عادت ناسالم در سبک زندگی افراد، به معضلی در حد و اندازه‌های چهارگوشه‌ی جهان بدل شده است.

متاسفانه این عادت ناپسند طرفداران بسیاری دارد که به کسب‌وکار فعالان این حوزه رونق بسیاری هم بخشیده است و اتفاقا قریب به اتفاق مصرف‌کنندگان سیگار، به نتایج وخیم و آسیب‌رسان این پدیده واقف هستند. در حال حاضر، دخانیات جامعه‌ی ایرانی را هم به شکل بسیار بدی درگیر کرده است و یکی از قاچاق‌های پرسود در کشورمان مربوط به واردات این ساخته‌ی مرگبار دست بشر است. رواج این عادت که در جهان و متعاقب آن در ایران، براساس یک قانون نانوشته یک عادت رفتاری مردانه شمرده می‌شد، در میان خانم‌ها هم باب شده که خطرات بسیاری را برای سلامتی آنها ایجاد کرده است.

در کمتر از یک دهه‌ی اخیر، شیوع استفاده از قلیان میان خانم‌ها به‌ویژه نسل جوان باعث شده است تا به شکل اعجاب‌آوری زمینه‌ی سبک زندگی ناسالمی همراه با بیماری‌های تنفسی مختلف برای عده‌ی قابل توجهی ایجاد شود و این زنگ خطر را برای سال‌های بعد و افزایش بیماران مربوط به این حوزه به صدا درآورد. براساس آمار جهانی، «تنباکو» سالانه باعث مرگ حدود شش‌میلیون نفر می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که براساس رشد و رواج مصرف، تنباکو قاتل خاموش بیش از هشت‌میلیون نفر سالانه تا سال ٢٠٣٠ خواهد بود.

worldatlas در گزارشی به معرفی کشورهایی با بیشترین میزان استفاده از سیگار پرداخته است که در صدر آنها کره شمالی قرار دارد. تقریبا ٥٨,٦درصد جمعیت بزرگسال این کشور سیگاری هستند و قانون ملی را در مورد ممنوعیت سیگار کشیدن در مجامع عمومی نادیده می‌گیرند. سیگار کشیدن، امری عادی در فضاهای عمومی مانند سینماها، پارک‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و حتی وسایل نقلیه‌ی عمومی‌ست. محدوده‌ی سنی سیگاری‌ها در این کشور را افراد ١٥سال به بالا تشکیل می‌دهند و برنامه‌های مختلف دولت برای بهبود این وضعیت به هیچ نتیجه‌ی مثبتی نرسیده است. یونان، نائورو، روسیه و اوکراین در مقام‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

خوشبختانه ایران در میان ١٠ کشور اول این بررسی نیست، اما نمی‌توان منکر این حقیقت شد که رواج دخانیات به شکل سیگار یا قلیان بسیار فراتر از میزانی‌ست که بتوان تصور کرد. همچنین سن استفاده از این عادت بد در سال‌های اخیر کاهش یافته است که خود خبری دردناک از وضعیت سلامتی عمومی‌ کشور است.

در سال ٢٠١١ گزارشی در مورد میزان جمعیت زنان سیگاری کشور با تیتر « زنان سیگاری ایران دوبرابر شده‌اند» منتشر شد که نشان می‌داد رویکرد سبک زندگی ما به سمت‌وسوی عادات ناپسند روندی منفی را در پیش گرفته‌ است. در این گزارش آمده بود: «در حال حاضر، حدود ۱۵‌درصد جمعیت کشور ما سیگاری هستند که از این میزان، ۱/۲۷‌درصد مردان کشور و حدود ۵/۴‌درصد از زنان کشور سیگاری هستند.

جالب اینکه این ۵/۴‌درصد سه‌سال پیش دودرصد بود. ضمن اینکه بسیاری از آقایان سیگاری متاهل بوده و درنتیجه همسران آنها جزو سیگاری‌های دست دوم تلقی می‌شوند. بنابراین متاسفانه ما شاهد افزایش شیوع استعمال دخانیات در بین خانم‌ها بوده‌ایم. البته همین میزان، نسبت به کشورهای دیگر، به‌دلیل مسائل فرهنگی در حد وضعیت خوبی قرار دارد، اما به هر حال این افزایش شیوع استعمال دخانیات در کشور نگران‌کننده است. در گذشته ما خانمی را نمی‌دیدیم که در اتومبیل یا اماکن عمومی سیگار بکشد، اما امروزه متاسفانه شاهد این مسئله هستیم».

ناگفته پیداست که این میزان در چند سال اخیر رشد داشته است و باید زمینه‌های مناسبی را برای فرهنگ‌سازی عمومی در مقابله با این ضدفرهنگ انجام داد. مرگ زودرس ناشی از سیگار کشیدن چیزی حدود ١٠سال است که با توجه به متوسط عمر ایرانی‌ها که در دهه‌های اخیر کاهش یافته است، هشداری کاملا جدی برای یک بحران قریب‌الوقوع در از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی و اقتصادی کشور است.  


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha