قطع زودرس شیر مادر در شیرخوارانی كه عادت به پستانك دارند، به طور قابل توجه بیشتر از شیرخوارانی است كه این عادت را ندارند.

در این پژوهش كه با هدف تعیین تأثیر پستانك بر روی نحوه تغذیه شیرخواران در شش ماه اول زندگی توسط دکتر فریده شیوا بخش داخلی اطفال، گروه اطفال، بیمارستان آیت ا... طالقانی، دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی بر450 شیرخوار انجام شد، آمده است: ‌سازمان جهانی بهداشت استفاده از پستانك توسط شیرخواران را یكی از عوامل مخدوش‌كننده شیردهی موفق برشمرده است؛ اما چندین مطالعه اخیر این اصل را زیر سؤال برده‌اند.

این تحقیق به روش هم‌گروهی تاریخی در 2 گروه كودكانی كه در زمان شیرخوارگی به طور مداوم از پستانك استفاده كرده بودند (گروه مورد) و كودكانی كه هیچگاه به آنها پستانك داده نشده بود (گروه شاهد) انجام شد و نتایج نشان داد: تنها شیر استفاده‌شده برای تغذیه 239 شیرخوار تا 3 ماهگی و 218 نفر حداقل تا 6 ماهگی شیر مادر بود. در سن 3 ماهگی تفاوت فاحش در قطع شیر مادر بین شیرخوارانی كه عادت به پستانك داشتند و آنهایی كه هیچ وقت از پستانك استفاده نكرده بودند وجود داشت. این تفاوت در سن 6 ماهگی نیز وجود داشت.

گفتنی است، خلاصه این تحقیق در مجله پژوهش در پزشکی به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha