چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 18358

کسانی که در معرض احتمالی بروز بیماریهای ژنتیک قرار دارند مانند ازدواج فامیلی یا ارثی بودن بیماری در خانواده ، باید مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند.

رییس انجمن نوروژنتیک ایران با اشاره به تحقیقات گذشته که نشان داده است بارداری مادر در سن 35 سالگی به بعد امکان بروز بیماری ژنتیکی را در کودک افزایش می دهد، گفت: امروزه سن هشدار بارداری به 32 سالگی کاهش یافته است.

پروفسور محمد حسن کریمی نژاد رئیس انجمن نوروژنتیک ایران ورئیس سومین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک ایران افزود: بالا بودن سن مادردر کنار ازدواج فامیلی و زمینه ژنتیکی از دلایل بروز نقایص ژنتیکی در کودکان است. وی با اشاره به اینکه علم ژنتیک در دنیا علم جوانی است اظهار داشت: ‌این علم در قرن بیستم متولد شد ولی این دانش در ایران دانش قدیمی است و از دوران کهن وجود داشته، اما آنچنان دارای ریشه علمی نبوده است.

وی گفت: با تاسیس دانشگاه تهران ،‌بخش ژنتیک راه اندازی شد و در سال 1345 نیز انجمن ژنتیک ایران در چهار گروه انسانی، کشاورزی، دامپروری و آبزیان راه اندازی شد که با تشکیل انجمن ژنتیک اروپایی همزمان بود. علم ژنتیک در سال های اخیر پیشرفت بسیار چشمگیری داشته به گونه ای که تمام اصول زندگی را تغییر داده است ، در واقع هیچ رشته ای نیست که علم ژنتیک در‌آن تاثیر نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه علم ژنتیک از دنیا عقب بود گفت: اما خوشبختانه طی چند سال اخیر کشور در این زمینه پیشرفت بسیار خوبی داشته به گونه ای که تمام عقب ماندگی ها جبران شده است.

رییس انجمن نوروژنتیک ایران با بیان اینکه ایران در خصوص سلول های بنیادی و همتاسازی پیشرفت های چشمگیری داشته است افزود: ساخت پوست جدید و روش هایی برای درمان بیماری کبد ، ایران را در صف مقدم علم ژنتیک قرار داده است.

وی با تاکید بر ضرورت مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج گفت: کسانی که در معرض احتمالی بروز بیمارهای ژنتیک قرار دارند مانند ازدواج فامیلی یا ارثی بودن بیماری در خانواده ، باید مورد مشاوره ژنتیک قرار گیرند.

کریمی نژاد با بیان اینکه بیماری های متابولیکی در بدو تولد عوارضی ندارند، اظهار داشت: امروزه به محض تولد نوزاد ، خون کودک را مورد آزمایشات ژنتیکی قرار می دهند و با توجه به توانایی آن کشور از دو تا 16 فاکتور در خون کودک بررسی می شود.

سومین همایش سالانه انجمن نوروژنتیک 19 آذرماه در سازمان نظام پزشکی کشور آغاز می شود و تا 20 آذرماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha