رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه برای ویروس زیکا واکسن و تشخیص صحیحی وجود ندارد، از عملکرد ایران برای وضع مالیات بر سیگار به عنوان اقدامی مناسب یاد کرد و گفت: استرالیا نیز برای نخستین‌بار سیگار بدون هیچ آرمی عرضه می‌کند.

مشکلات و بحران های کنونی سلامت جامعه جهانی

سلامت نیوز:   رئیس سازمان بهداشت جهانی با اشاره به اینکه برای ویروس زیکا واکسن و تشخیص صحیحی وجود ندارد، از عملکرد ایران برای وضع مالیات بر سیگار به عنوان اقدامی مناسب یاد کرد و گفت: استرالیا نیز برای نخستین‌بار سیگار بدون هیچ آرمی عرضه می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، مارگارت چان در روز نخست مجمع جهانی بهداشت که در ژنو برگزار شد، تولید محصولات سلامت محور را بسیار دشوار دانست و دلیل آن را دشوار بودن نگه داشتن فرآیند و زنجیره تولید در سطح مرزها عنوان کرد.

چان اظهار داشت: داشتن زنجیره غذایی سالم، امری دشوار است به عنوان نمونه وقتی یک ساندویچ را خریداری می‌کنید، مواد آن ممکن است از سراسر دنیا تامین شده باشد.

وی گفت: اپیدمی ابولا، جهان را به نوعی فلج کرد و با گرفتاری روبرو ساخت و مشکلات مسافرتی زیادی را نیز به وجود آورد و از سوی دیگر یک فرد مبتلا به ویروس مرس شد و پس از سفر به کره جنوبی، مشکلات زیادی را برای آنها به وجود آورد.

رییس سازمان بهداشت جهانی با بیان اینکه برخی از بیماریهایی که چندین دهه در آفریقا و آسیا خاموش بودند به یکباره باعث مرگ چندین نفر می‌شوند، افزود: برخی از این ویروس‌ها با سرعت بسیار زیادی موجب مرگ مردم می‌شوند و در حال حاضر نوعی عفونت در جمهوری کنگو پیدا شده که ممکن است به کل دنیا سرایت کند و برای مبارزه با بیماری‌های عفونی نمی‌توان تنها به گذشته خود مفتخر بود بلکه باید همیشه در حالت آماده باش بود.

لزوم تغییر سبک زندگی مردم برای جلوگیری از انتشار بیماری های عفونی

چان ضمن تاکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم دنیا برای جلوگیری از انتشار بیماری‌های عفونی، عنوان کرد: یک گزش ساده حشره ممکن است تا چندین نسل از یک فرد را تحت تاثیر خود قرار دهد و ایجاد مشکلات مغزی در نوزادان بر اثر ویروس زیکا، معضلات زیادی را برای سلامت عمومی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولیت ما همکاری با یکدیگر در جهت ارتقای سلامت و کاهش بیماری‌ها در سطح جهان است، افزود: دلیل انتشار ابولا در آفریقا، عدم وجود واکسن و زیرساخت‌های مورد نیاز حوزه سلامت بود و برای ویروس زیکا واکسن و تشخیص صحیحی وجود ندارد و به منظور جلوگیری از تولد فرزندان ناقص، تنها می توانیم به افراد توصیه های لازم را داشته باشیم و به آنها اعلام کنیم که در مکان‌هایی که پشه وجود دارد، حضور نداشته باشند.

رییس سازمان بهداشت جهانی در ادامه عنوان کرد: ویروس زیکا کشورهای آمریکای جنوبی و حوزه کاراییب را که به خدمات تنظیم خانواده دسترسی عادلانه ای ندارند را تحت فشار قرار می دهد و برای مبارزه با بیماری های عفونی نمی توان به گذشته تکیه کرد و لازم است که نوآوری داشته باشیم و توزیع و تعداد پشه های ناقل این ویروس نه تنها موضوع گذشته نیست بلکه مشکل بزرگ کنونی است.

هیچ گاه نتوانسته ایم ابزاری که ما را در مقابل بیماری های عفونی بیمه کند را پیدا کنیم

چان اظهار داشت: هیچ گاه نتوانستیم ابزاری که ما را در مقابل بیماری‌های عفونی بیمه کند را پیدا کنیم که این خود مشکل بزرگی است.

وی با بیان اینکه به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم در آفریقا، شاهد بروز و شیوع مجدد تب زرد هستیم، گفت: برخی از بیماری‌های نوپدید یا بیماری‌هایی که در گذشته بودند می‌توانند باعث ایجاد بحران در دنیا شوند و یکی از مشکلات دیگر ما مهاجرت مردم از مناطق روستایی به شهری و انتقال ویروس بیماری‌های عفونی است و مردم شهر را به راحتی مبتلا می‌کنند و این بیماری شیوع پیدا می‌کند.

کنترل بیماری های عفونی مانند گزش پشه و گزندگان دشوار است

چان کنترل بیماری‌های عفونی مانند گزش پشه و گزندگان را دشوار دانست و اظهار داشت: مهاجرت از روستاها به شهرها و یا از شهرها به شهرها کنترل اینگونه بیماری‌های عفونی را بسیار دشوار می‌کند. به عنوان نمونه از سال 1937 برای کنترل تب زرد واکسنی تولید شده بود اما هنوز موفق به ریشه کن کردن آن نشده ایم و لازم است تا در کشورهایی که این بیماری وجود دارد، از واکسن تب زرد بیشتر استفاده شود.

در عصری زندگی می‌کنیم که بیماری‌های عفونی نوپدید یا بازپدید در حال شیوع هستند

وی به حاضرین هشدار داد که در عصری زندگی می‌کنیم که بیماری‌های عفونی نوپدید یا بازپدید در حال شیوع هستند و درمانی نیز برای آنها وجود ندارد و این یک مساله و مشکل بسیار جدی است که گروه هفت نیز هفته آینده در ژاپن برای این موضوع تشکیل می شود.

چان به احتمال تحت الشعاع قرار گرفتن دنیا از بیماری‌های عفونی نوپدید و بازپدید اشاره کرد و گفت: سازمان بهداشت جهانی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا در کشورهایی که با بحران بیماری‌های عفونی روبرو هستند، اقدامات ضروری انجام شود زیرا این سازمان، می‌تواند به این مشکل و تبدیل نشدن آن به یک تراژدی کمک کند.

لزوم عمل به مقررات بین المللی سلامت

رئیس سازمان بهداشت جهانی بر لزوم عمل به مقررات بین المللی سلامت (IHR) تاکید کرد و گفت: اجرای این قانون تنها به حرف نیست بلکه باید در عمل آن را اجرا کرد و باید همیشه برای بحران‌های حوزه سلامت در حالت آماده باش بود زیرا ممکن است یک ویروس کوچک، کل دنیا را تحت تاثیر قرار دهد و سازمان بهداشت جهانی در این زمینه می‌تواند کمک‌های محدودی کند و ضروری است تا تمام کشورها برای عمل به مقررات بین المللی سلامت آماده باشند.

وی تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی راهنمایی های لازم در خصوص تامین منابع مالی، نیروی انسانی و حکومت ها را به کشورهای مختلف انجام می‌دهد و در حال تدوین یک چارچوب استاندارد هستیم و در طول دو ماه گذشته، کمیته ای را تشکیل دادیم تا رصد و گزارش اجرای مقررات بین المللی سلامت را ارائه دهند و از تمام کشورها تقاضا دارم تا خود را برای اجرای این مقررات و مقابله با انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی آماده نگه دارید.

مشکلات و بحرانهای کنونی سلامت

چان اظهار داشت: همانگونه که جامعه جهانی به سمت اهداف توسعه پایدار پیش می‌رود اما در حوزه سلامت، 3 مشکل و بحران وجود دارد که ما را تخت تاثیر قرار می‌دهد که شامل مقاومت میکروبی، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های غیرواگیر (بیشترین عامل مرگ مردم) است و بلایایی مانند تروریسم که باعث مرگ انسان به دست انسان می‌شود را نیز می‌توان به این بحرانها اضافه کرد که بر رفاه مردم اثر منفی دارد و توسعه پایدار را از بین می‌برد.

وی گفت: برای بیماری‌های مزمن داروهایی تولید شده اما به‌جای سرمایه گذاری بر روی آنتی بیوتیک‌ها، منابع مالی بیشتر به سمت ساخت غذاهای فرآوری شده سوق یافته که باعث شده ما آنتی بیوتیک لازم برای این بیماری ها را در اختیار نداشته باشیم و مشکلات ما افزونتر می‌شود.

رییس سازمان بهداشت جهانی در ادامه افزود: به دلیل در اختیار نداشتن آنتی بیوتیک‌ها، بیماری‌هایی که در گذشته ریشه کن شدند دوباره می‌توانند باعث مرگ مردم شوند.

هشدار برای اضافه وزن بر اثر غذاهای ناسالم و نوشابه های گازدار

چان همچنین در خصوص اضافه وزن بر اثر غذاهای ناسالم و نوشابه های گازدار هشدار داد و گفت: باید اطمینان داشته باشیم که در چشم انداز اهداف توسعه پایدار در سال 2030 این مشکلات کاهش می‌یابند و زندگی مردم بهبود می یابد بنابراین باید جهان و نحوه حاکمیت بر آن را تغییر دهیم زیرا برخی از افراد، اهداف توسعه پایدار را دست نیافتنی و خیالی می‌دانند و معتقدند که هیچ گاه نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم که من موافق آن نیستم.

به گزارش وزارت بهداشت، وی با بیان اینکه اهداف توسعه پایدار بسیار واقع گرایانه است، اظهار داشت: هدف برنامه توسعه پایدار این است که مبانی ریشه ای توسعه مانند تروریسم و خشونت را هدف قرار دهد و یک همکاری جهانی برای مبارزه با آن شکل گیرد و در توسعه پایدار 2030، مردم، محور هستند بگونه ای که وقتی از مردم می خواهیم که فرانشیز پرداخت کنند، این پرداخت آنها را فقیر می کند و وارد یک سیکل معیوب می‌شوند.

چان برنامه توسعه پایدار سلامت را بسیار مفصل ارزیابی کرد و افزود: در این برنامه ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی سلامت، مورد توجه قرار گرفته و نتیجه آن، درگیر شدن زنان، جوانان و افراد کهنسال با سلامتی خودشان است.

هدف تمام برنامه های توسعه پایدار، بهبود زندگی و رفاه مردم است

وی گفت: هدف تمام برنامه‌های توسعه پایدار در حوزه های مختلف از جمله محیط زیست، انرژی و سلامت، بهبود زندگی و رفاه بیشتر مردم است بنابراین با داشتن برنامه توسعه پایدار می‌توان به سرمایه‌گذاری پایدار بیشتری در حوزه سلامت امیدوار بود بنابراین باید تحقیق و توسعه را گسترش دهیم تا به این اهداف بلند پروازانه برسیم.

چان داشتن نوآوری را برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار موثر اما ناکافی دانست و افزود: وقتی می‌توانیم به اهداف توسعه پایدار برسیم که ناکارآمدی خودمان را از بین ببریم و این اتفاق زمانی رخ می دهد که برای تمام انسانها از گهواره تا گور برنامه داشته باشیم اما باید توجه داشت که پوشش همگانی سلامت، پایه تمام اهداف توسعه پایدار در حوزه سلامت است زیرا کمک می‌کند تا هیچ فردی بر اثر هزینه‌های سلامت، فقیر نشود.

باید به رها شدن زنان از خشونت و عواقب آن کمک کنیم

وی با اشاره به برگزاری کنفرانس زنان در هفته گذشته در کپنهاگ و حضور نمایندگان سازمان بهداشت جهانی در آن، عنوان کرد: باید به رها شدن زنان از خشونت و عواقب آن کمک کنیم زیرا اصلی ترین ملاحظه توسعه پایدار است و ما در حال حاضر در دنیایی زندگی می‌کنیم که بعد اخلاقی خود را از دست داده است و به عنوان نمونه می‌بینیم که در سوریه و یمن، مردم را گرسنه نگه می‌دارند یا به آنها تجاوز جنسی می‌کنند و یا بیمارستانها را بمباران می‌کنند تا به اهداف تروریستی خودشان جامه عمل بپوشانند.

رییس سازمان بهداشت جهانی گفت: بسیاری از کشورهای دنیا مانند ایران در راستای برنامه های کنوانسیون جهانی دخانیات، بر سیگار مالیات و عوارض کرده اند که اقدام بسیار مناسبی بوده است و حتی کشوری مانند استرالیا نیز برای نخستین بار، سیگار را بدون هیچ آرمی عرضه می‌کند.

چان تصریح کرد: ما باید برای رسیدن به موفقیت‌ها و دستاوردهای اهداف توسعه هزاره به خودمان تبریک بگوییم به عنوان نمونه کشور کوبا، نخستین کشوری است که توانسته انتقال ویروس ایدز از مادر به کودک را متوقف کند و یا خوشبختانه به ریشه کن کردن فلج اطفال در بسیاری از کشورهای دنیا نزدیک شدیم.

رییس سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز نگرانی از مصرف دارو در دنیا، تاکید کرد: باید مصرف دارو در دنیا منطقی شود تا آسیب‌های ناشی از مصرف زیاد آن به مردم وارد نشود.

چان با بیان اینکه وارد مرحله حساسی از توسعه پایدار سلامت شدیم، افزود: در مجمع امسال 76 دستور وجود دارد که در تاریخ برگزاری مجمع بی‌سابقه بوده و نشان دهنده انتظارات کشورهای مختلف از سازمان بهداشت جهانی است.

مردم جهان نگران هزینه‌هایی هستند که به دلیل بیماری های غیرواگیر بر کشور آنها تحمیل می‌شود

وی در بخش پایانی یادآور شد: مردم جهان نگران هزینه‌هایی هستند که به دلیل بیماری‌های غیرواگیر بر کشور آنها تحمیل می‌شود و لازم است تا از کشورهای عضو این سازمان که برای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر برنامه‌های مدونی دارند، تشکر و تقدیر کنم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha