پژوهشگران ایتالیایی با آزمایش بر روی شش فضانوردی که در برنامه شبیه سازی سفر به مریخ شرکت کرده اند دریافتند که با اندازه گیری کیفیت خواب می توان سطح نفوذپذیری بدن نسبت به استرس را اندازه گیری کرد.

دانشمندان موسسه فیزیولوژی بالینی شورای ملی تحقیقات ایتالیا با بررسی بر روی این فضانوردان اظهار داشتند: "ما کشف کردیم که ارتباط کاملا غیرمنتظره ای میان کیفیت خواب و سطح استرس وجود دارد به طوریکه می توان با اندازه گیری خواب برپایه شاخصهای الکتروآنسوفالوگرافی سطوح استرس هر فرد را تعیین کرد."

اینکه استرس کیفیت و کمیت خواب را تغییر می دهد از مدتها قبل اثبات شده بود، اما تاکنون مشخص نبود که استرس بر روی "نوسان آهسته خواب" (SSO) نیز اثر می گذارد. SSO موج اصلی خواب با امواج آهسته است.

این محققان نشان دادند که SSO یک هدف خاص برای هورمون استرس (کورتیزول) است.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "ما با کمک یک آلگوریتم جدید SSO را اندازه گیری کردیم و نشان دادیم که سطح بسیار بالای کورتیزول می تواند تاحد چشمگیری خصوصیات SSO و عملکرد هموستازی آن را تغییر دهد."

براساس گزارش لاستمپا، نتایج این تحقیقات می تواند سناریوی جدیدی درباره پتانسیل اندازه گیری مستعد بودن افراد نسبت به پذیرش استرس ارائه دهد این اندازه گیری می تواند میزان نفوذپذیری هر فرد را به طور مجزا نسبت به استرس در یک دوره مشخص و موقت تعیین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha