جانشین پلیس پیشگیری ناجا گفت: كاهش جرم تنها محدود و منحصر به اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست.

كاهش جرم منحصر به اقدامات راهبردهای پلیسی و قضائی نیست

سلامت نیوز: جانشین پلیس پیشگیری ناجا گفت: كاهش جرم تنها محدود و منحصر به اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،سردار مهدی معصوم بیگی در خصوص جرایم خرد اظهار کرد: این گروه از جرایم از آن جهت اهمیت پیدا می كنند كه دارای كثرت و فراوانی است و احساس ناامنی را افزایش می دهد و مقدمه ای برای وقوع جرایم مهم است، لذا غفلت از مقابله با جرایم خرد نبایستی وجود داشته باشد.

جانشین پلیس پیشگیری ناجا افزود: جرایم خرد جرایمی هستند كه خسارت ناشی از آنها زیاد نیست و رسیدگی به آنها پیچیدگی قضائی و حقوقی ندارد و معمولا دارای مجازات حبس كوتاه مدت و یا جزای نقدی اندك هستند و ارزش مال مسروقه كم و خیلی قابل توجه نیست.

وی افزود: اگر چه تنش یك جرم خرد محدود است، اما به لحاظ فراوانی كه دارند و اینكه خیلی از افراد جامعه در معرض بزه دیدگی این نوع جرایم هستند بویژه در كلان شهرها و شهرهای بزرگ، عدم كنترل آنها باعث پایین آمدن احساس امنیت و نظم عمومی می شود، لذا پیشگیری و كنترل جرایم خرد به حفظ نظم عمومی كمك شایان می كند.

كاهش جرم تنها وابسته به اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست

این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان كرد: كاهش جرم به ویژه جرایم خرد تنها وابسته به كنترل نظم و اعمال راهبردهای پلیسی و قضائی نیست بلكه عواملی نظیر كاهش بیكاری، افزایش رفاه اجتماعی، ارتقاء كیفیت زندگی و رشد اقتصادی بر كنترل و كاهش جرایم تاثیر گذار است.
وی با تاكید بر اینكه همه دستگاه ها و نهادها باید مسئولانه در پیشگیری از جرم وارد شوند و به نیروی انتظامی و قوه قضائیه كمك كنند گفت: تلاش شده است در كمیته امنیتی و انتظامی این هم گرایی و همسویی ایجاد و هم افزایی بین دستگاه ها بدست آید و از بستر و زمینه هایی كه در دیگر دستگاه ها وجود دارد، استفاده و ظرفیت دیگر سازمان ها در پیشگیری از جرم فعال شود. 


استفاده از ظرفیت های مردمی و مسئول سازی دو راهبرد محوری پیشگیری از جرم

سردار معصوم بیگی عنوان کرد: ظرفیت های مردمی و دیگر دستگاهها باید برای پیشگیری از جرم به كمك نیروی انتظامی و قوه قضائیه بیایند و نیروی انتظامی راهبردها و برنامه های خوبی از جمله ایجاد و تقویت موسسات خدمات حفاظتی و مراقبتی، آموزش همگانی، توسعه واحدهای مشاوره و مددكاری در كلانتری ها، تعامل با دستگاه های ذیربط، ایجاد یگان های حفاظت در دستگاه ها، به كارگیری پلیس افتخاری را برای عملیاتی كردن دو راهبرد مزبور در دست اجرا ،‌تقویت و ایجاد دارد.

جانشین پلیس پیشگری ناجا، در پایان گفت: عمده جرایم خرد توسط معتادان انجام می شود كه باید فكر عاجلی برای آنها كرد و نیروی انتظامی هر زمانی، امكانات برای نگهداری آنها فراهم شد، طرح جمع آوری معتادان را اجرا و  شاهد كاهش قابل توجه جرایم خرد بودیم.

 


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha