بر اساس یك گزارش، بررسی پروتئین‌های مختلف ادرار به پزشكان كمك می‌كند تا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو قبل از آن كه به نفروپاتی دیابتی دچار شوند، بروز این بیماری را در آینده در آنان تشخیص دهند.

با انجام آزمایش ادرار بیماری كلیه ناشی از دیابت را تشخیص دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اینترنتی رویترز، دكتر "راوی تادهانی" از بیمارستان ماساچوست و دانشكده پزشكی هاروارد در بوستون گفت كه وی و همكارانش یك سری پروتئین پیدا كرده‌اند كه تقریبا ‪ ۱۰‬سال قبل از بروز بیماری كلیه ناشی از دیابت در ادرار این بیماران یافت می‌شود. وجود این پروتئین‌ها در ادرار می‌تواند افرادی را كه بیماری كلیه ناشی از دیابت مبتلا می‌شوند نشان دهند.

نفروپاتی دیابتی یا بیماری كلیه ناشی از بیماری قند، شایع‌ترین علت نارسایی كلیه در آمریكا و جهان است.

نفروپاتی دیابتی یكی از عوارض جدی دیابت است كه بر اثر آن كلیه‌ها به مرور زمان توانایی خود را برای فعالیت از دست می‌دهند.

تادهانی و همكارانش وضعیت پروتئین‌های ادراری را در میان ‪ ۶۲‬سرخپوست قبیله "پیما‪ "Pima‬مبتلا به دیابت نوع دو را با فعالیت عادی كلیه مقایسه كردند و آنها را به مدت ده سال برای تشخیص ابتلای احتمالی به نفروپاتی دیابتی پیگیری كردند.

نویسندگان در این مطالعه یك "علامت" پروتئینی كشف كردند كه تا حد زیادی آغاز بیماری كلیه ناشی از دیابت را پیش‌گویی می‌كند.

تادهانی گفت، درحالیكه پی بردن به قدرت واقعی این نشانگرها و آزمایش توانایی آنها هنوز مستلزم مطالعات قابل توجهی است اما این آزمایشها روزی پزشكان را قادر خواهند ساخت كه بتوانند قبل از ابتلای بیماران به نفروپاتی دیابتی تشخیص دهند كه آیا یك بیمار دیابتی به نارسایی كلیه مبتلا خواهد شد یا خیر.

این مطالعه در شماره مارس ‪ ۲۰۰۷‬نشریه "مراقبت از بیماران دیابتی" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha