هنوز مدتی از دستور مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های ابلاغی محیط زیست و تاكید بر رعایت الزامات محیط‌زیستی در تمام طرح‌ها و پروژه‌ها نگذشته بود كه برخی مسوولان در پی اجرای طرح‌های بی‌ارزیابی و حتی بدون مصوبه در قلب جنگل‌های هیركانی كشور هستند. ساخت جاده نكا- دامغان در دل «پارك ملی پابند» یكی از این طرح‌هاست كه طی دو روز گذشته بدون مصوبه و تایید از وزارت راه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی كشور و تنها با حمایت فرماندار و استاندار مازندران كلید خورده و با مخالفت و ایستادگی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران در ورودی پارك ملی گلستان فعلا متوقف شده است. خبرها حاكی است كه این مسوولان همراه با ماشین آلات سنگین و سبك راهسازی از جمله لودر و بولدوزر به منطقه آمده تا عملیات را آغاز كنند.

جاده بدون مجوز در قلب پارك ملی پابند

سلامت نیوز: هنوز مدتی از دستور مقام معظم رهبری درباره سیاست‌های ابلاغی محیط زیست و تاكید بر رعایت الزامات محیط‌زیستی در تمام طرح‌ها و پروژه‌ها نگذشته بود كه برخی مسوولان در پی اجرای طرح‌های بی‌ارزیابی و حتی بدون مصوبه در قلب جنگل‌های هیركانی كشور هستند. ساخت جاده نكا- دامغان در دل «پارك ملی پابند» یكی از این طرح‌هاست كه طی دو روز گذشته بدون مصوبه و تایید از وزارت راه، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی كشور و تنها با حمایت فرماندار و استاندار مازندران كلید خورده و با مخالفت و ایستادگی نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران در ورودی پارك ملی گلستان فعلا متوقف شده است. خبرها حاكی است كه این مسوولان همراه با ماشین آلات سنگین و سبك راهسازی از جمله لودر و بولدوزر به منطقه آمده تا عملیات را آغاز كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، این طرح كه مصداق صریح تخریب جنگل، فرسایش خاك، تخریب زیستگاه و تصرف منابع طبیعی است در حالی كلید خورده كه چندی پیش رییس قوه قضایی با ابلاغ‌نامه‌ای خطاب به دادستان‌ها دستور برخورد جدی با هر گونه تخلف در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست را صادر كرده است. با این همه فرماندار شهرستان نكا با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیركل حفاظت محیط زیست مازندران از او خواسته تا با درخواست او برای زیرسازی و تعریض محور ارتباطی قدیمی از ابتدای روستای بندبن به دامغان موافقت كند. این در حالی است كه فعالان محیط زیست مازندران می‌گویند كه منطقه مورد نظر بسیار صعب‌العبور و دارای شیب ١٨٠٠ تا ٢ هزار است و در منطقه انبوه جنگلی واقع شده كه در صورت اجرا می‌تواند باعث نابودی ذخیره‌گاه‌های ارس و بلوط شمال شود.


محیط زیست: با هر تعرض مقابله می‌كنیم
ناصر مهردادی، مدیركل حفاظت محیط زیست مازندران به «اعتماد» گفت: «این جاده مربوط به سال‌ها پیش است كه در بخشی از پارك ملی پابند واقع شده؛ قبل از اینكه آنجا به عنوان پارك ملی ثبت شود وجود داشته است. حالا هم فرماندار و بقیه مسوولان می‌خواهند بازسازی شود. » او با تاكید بر اینكه محكم و استوار در برابر تخلف‌ها و تعرض‌ها خواهد ایستاد، گفت: « قرار شده طی ٤٨ ساعت جلسه‌ای تشكیل و موضوع بررسی شود و در نهایت موضع مان را در قبال این عملیات اعلام می‌كنیم.»


 بودجه مربوط به پروژه‌ای دیگر است
یدالله اسدی، نایب‌رییس شورای روستای پابند به «اعتماد» می‌گوید: «بودجه تامین شده برای راهسازی مسیر نكا- دامغان اساسا متعلق به طرحی نیمه كاره است كه نمی‌دانم بر اساس چه قانون و منطقی به ساخت یك راه جدید مطالعه نشده و بدون ارزیابی اختصاص داده شده است.»او توضیح می‌دهد: «چند سال پیش جاده‌ای در مسیر نكا به دامغان ساخته شد كه سه كیلومتر از آن به دلیل تمام شدن بودجه، باقی ماند. حالا ٤٠٠ میلیون تومان بودجه برای اتمام همان جاده تامین شده اما برخی مسوولان شهر نكا می‌خواهند آن بودجه را برای ساخت یك جاده دیگر استفاده كنند. جاده‌ای كه نه مصوبه دارد؛ نه اداره راه آن را تایید كرده و نه ادارات كل محیط زیست و منابع طبیعی آن را مطالعه و ارزیابی كرده‌اند. اصلا همه مانده‌ایم كه این پروژه یكباره از كجا سر برآورده است.»او در ادامه تاكید می‌كند: «بودجه‌ای كه فرستاده شده بر اساس صورتجلسه وزارت راه كه تمام مسوولان استان مازندران و شهر نكا در آن حضور داشته‌اند مربوط به همان طرح نیمه تمام است كه روستای حدفاصل روستای تجرخیل به پابند بهشهر بوده كه نیاز مردم است. اما این جاده‌ای كه بعضی مسوولان آن را مطرح كرده‌اند و می‌خواهند بودجه این طرح را برای آن خرج كنند هم از داخل پارك ملی پابند می‌گذرد و هم ذخیره گاه اُرس‌های ٨٠٠ – ٧٠٠ ساله ما در آنجا قرار گرفته كه گونه‌ای حمایت شده و بسیار كمیاب است. مردم با این راه دوم اصلا موافق نیستند؛ چرا كه باعث نابودی جنگل‌های مان می‌شود و روستاهای پایین دست بیش از گذشته در خطر سیل قرار می‌گیرند. » اسدی اشاره می‌كند كه در ملاقاتی كه روز گذشته با اداره راه نكا داشته است كارشناسان این اداره گفته‌اند كه نه نقشه‌ای برای این راه طراحی شده و نه مطالعه‌ای صورت گرفته و بنابراین احداث آن كاملا غیرقانونی است.


نابودی ذخیره‌گاه‌های اُرس و بلوط
حسین كبیری، فعال محیط زیست شهرستان نكا كه در روز گذشته از منطقه مورد نظر بازدید میدانی كرده است گفت: «من هنوز در شگفتم كه چگونه چنین مسیری را برای جاده‌سازی انتخاب كرده‌اند. من كه می‌خواستم از آنجا عبور كنم در چند نقطه نزدیك بود به پرتگاه سقوط كنم. منطقه‌ای بسیار پرشیب و جنگلی انبوه، دارای اُرس‌های ٨٠٠ ساله و بلوط‌های كهنسال و كاملا سرپاست. حالا چگونه می‌خواهند در آن نقطه جاده بسازند؟» او در ادامه گفت كه بخش‌هایی از جاده دچار آبگرفتگی شده و جاده را برده است و اگر درختان بالادست قطع شوند، نكا كه سال‌هاست در معرض سیل قرار دارد، بیشتر تهدید می‌شود. مسعود مولانا، رییس شبكه سمن‌های محیط‌زیست مازندران نیز در‌این‌باره گفت: «علاوه بر پارك ملی كه بالاترین درجه حفاظتی را دارد، آسیب به جنگل‌های هیركانی و باز شدن راه‌های ارتباطی متعدد به این مناطق بكر، هم منظر طبیعی منطقه را برهم‌می‌زند و هم باعث از دست رفتن هزاران‌ اصله درخت، میلیون‌ها تن خاك حاصلخیز و آسیب به جویبارهایی می‌شود كه آب نكارود را تامین می‌كنند. علاوه بر اینها زیستگاه حیات وحش از‌جمله پلنگ، خرس قهوه‌ای، مرال و شوكا در آن منطقه دچار آسیب جدی می‌شود و افزایش تردد حیات آنها را به خطر می‌اندازد. ما مخالف این جاده هستیم و این را به مسوولان محیط زیست و منابع طبیعی استان نیز اعلام كرده‌ایم.» حجت‌الاسلام طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در پاسخ به این سوال «اعتماد» كه چرا برای برخورد با متخلفان حوزه محیط زیست كه در اصل فرمان صریح رهبری را زیر پا می‌گذارند، تمهیداتی در نظر گرفته نمی‌شود به «اعتماد» گفت: «باید بر اساس نیازهای مردم تصمیم بگیریم و این تصمیم‌ها را به گونه‌ای مدیریت كنیم كه خلاف قوانین و فرموده‌های رهبری نباشد و به محیط زیست و منابع طبیعی نیز آسیب نرسد.» او در پایان قول رسیدگی به موضوع ساخت جاده در قلب پارك ملی پابند را داد.


همچنین حمید گشتاسب میگونی، مدیركل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به اینكه این موضوع مربوط به ٥/٤ كیلومتر بهسازی و مرمت جاده داخل پارك ملی پابند است، به ایسنا گفت: بعد از شنیدن این خبر با معاون محیط زیست طبیعی استان مازندران تماس گرفته و تاكید كرده‌ایم كه به هیچ‌وجه با ساخت جاده در پارك ملی موافقت نكنند. باید ابتدا مراتب لازم به دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان محیط زیست گزارش شود تا مورد بررسی قرار گیرد، سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون پارك‌های ملی، مخالف این موضوع است.


او همچنین در مورد نامه فرماندار نكا به مدیركل حفاظت محیط زیست استان مازندارن مبنی بر فرصت ٤٨ ساعته برای موافقت با ساخت جاده در پارك ملی پابند، گفت: اینها مكاتبات درون استانی است كه معمولا رد و بدل می‌شود ولی موضع‌گیری ما بعد از دریافت گزارش و اطلاع‌رسانی از سوی اداره كل استان مازندران خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha