یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 18369

رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از انواع سهمیه‌بندی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی پزشكی و كاهش پذیرش آزاد در این دوره‌ها گفت: وضعیت بسیار آشفته‌ای در تربیت نیروی انسانی پزشك وجود دارد كه می‌تواند موجب ریزش پزشك در آینده شود.

علی عباسپور تهرانی‌فرد اعلام كرد: وضعیت پذیرش دانشجو در دوره‌های تخصصی دستیاری پزشكی این هفته با حضور وزیر بهداشت در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی می‌شود. در این دوره‌ها 20درصد از سهمیه به رزمندگان و بر اساس تصمیم وزارتخانه 25 تا 50 درصد از سهمیه نیز به خانم‌ها اختصاص دارد. این در حالی است كه اختصاص این سهمیه به خانم‌ها در رشته‌هایی كه نیاز مبرم برای حضور خانم‌ها در آنها دیده نمی‌شود و مردان نیز می‌توانند در آن رشته‌ها شركت كنند، نادرست است.

 از سوی دیگر 25 درصد از سهمیه نیز كه به مناطق محروم اختصاص دارد به كارمندان وزارت بهداشت اختصاص می‌یابد. از این رو عملا برای رقابت آزاد در این دوره‌ها جایی باقی نمی‌ماند در حالی كه تعداد داوطلبان برای ورود به این دوره‌ها زیاد است. رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین گفت: با این روش انحصارگرایانه بی‌مورد و غیرمنطقی وزارت بهداشت بسیاری از داوطلبان از ورود به دوره‌های تخصصی محروم مانده‌اند و وزارت بهداشت این رشته‌ها را تحت سلطه خود درآورده است و این در حالی است كه بسیاری از بیمارستان‌های ما فاقد پزشك متخصص هستند و بیماران با مشكل مواجهند.

 او با انتقاد از اینكه تامین نیروی انسانی پزشك و برنامه‌ریزی برای آن تنها در كشور ما توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود گفت: وضعیت بسیار آشفته‌ای در تربیت نیروی انسانی پزشكی وجود دارد. دانشگاه‌های علوم پزشكی از سال 74 تاكنون بیش از سه برابر رشد كرده‌اند اما پذیرش دانشجوی پزشكی عمومی متاسفانه كاهش داشته و انحصارگری نامطلوبی در رشته‌های پزشكی عمومی به وجود آمده است.

 عباسپور گفته این در حالی است كه نیاز به پزشك عمومی به‌ویژه در مناطق محروم و روستاها به‌شدت احساس می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع كه پزشك پس از گذراندن هفت سال تحصیل می‌تواند در جامعه مشغول فعالیت شود، ما در آینده با وضعیت بحرانی در زمینه پزشك روبه‌رو خواهیم بود. رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داده وزارت بهداشت ترتیبی اتخاذ كرده كه در سال‌های گذشته زنان را بیشتر از مردان در دوره‌های پزشكی عمومی پذیرفته است. این افزایش ظرفیت پذیرش برای خانم‌ها مشكلاتی را به وجود آورده است. زنان پزشك به دلیل رسیدن به سن ازدواج و داشتن فرزند نسبت به مردان وقت كمتری را صرف طبابت می‌كنند و از انعطاف‌پذیری كمتری نسبت به مردان برخوردارند. از این رو بحث افزایش ظرفیت در دوره‌های پزشكی برای جبران این مشكلات در دستور كار كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دارد تا از ریزش پزشك در آینده جلوگیری شود. این در حالی است كه سال گذشته مدیركل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشكی پذیرش جنسیتی در برخی رشته‌های دانشگاه‌های علوم پزشكی در كنكور سراسری را تایید كرد.

سیدامیر محسن ضیایی با تایید پذیرش جنسیتی در بعضی رشته‌های علوم پزشكی گفت: با اینكه تساوی را در پذیرش دانشجویان پسر و دختر در نظر نگرفته‌اند اما عدالت را رعایت كرده‌اند. البته بحث تعیین راهكار برای ماجرای پذیرش‌های جنسیتی در دانشگاه‌ها سال گذشته و با انتشار گزارش مركز پژوهش‌های مجلس و با آنچه مشكلات ناشی از حضور بیشتر زنان در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی خوانده می‌شد حالت رسمی به خود گرفت.پیش از آن، این سهمیه‌بندی بارها توسط مسئولان انكار می‌شد تا اینكه با انتشار این گزارش رئیس سازمان سنجش هم در یك كنفرانس مطبوعاتی به وجود سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها اشاره و آن را تایید كرد.

به گفته مدیركل دفتر گسترش و ارزیابی آموزش پزشكی اعمال سهمیه‌های جنسیتی برای تامین حداقلی نیازهای كشور است و با توجه به افزایش ظرفیت پذیرش‌ها و تشكیل رشته‌های جدید امكان رقابت موثر و جدی برای رشته‌های مورد علاقه همه داوطلبان ورود به دانشگاه‌های علوم پزشكی را میسر می‌سازد. البته نباید فراموش كرد كه با توجه به اصل سوم قانون اساسی ایران بند 9، اصل 21 بند یك و اصل 28 سهمیه‌بندی جنسیتی در دانشگاه‌ها قانونی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha