کارشناسان می‌گویند: هفت نوع عمل جراحی اورژانسی در آمریکا 80 درصد مجموع هزینه‌ها، مرگ و میرها و مشکلات ناشی از جراحی‌ها را شامل می‌شود.

پرهزینه‌ترین و سنگین‌ترین جراحی‌های اورژانس در آمریکا

سلامت نیوز:کارشناسان می‌گویند: هفت نوع عمل جراحی اورژانسی در آمریکا 80 درصد مجموع هزینه‌ها، مرگ و میرها و مشکلات ناشی از جراحی‌ها را شامل می‌شود.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در یک مطالعه جدید آمده‌ است این هفت عمل جراحی اورژانسی روی بیمارانی انجام می‌شود که وضعیت سلامتی‌شان با تهدید بالا روبروست و به همین دلیل احتمال بروز مشکلات جدی در آنان بیشتر است. محققان آمریکایی در بررسی روی انواع جراحی‌های اورژانسی در این کشور که بیشترین هزینه و بالاترین آمار مرگ و میر را دارند و همچنین در نوع خود طاقت‌فرسا‌ترین هستند بر انواعی تمرکز کرده که با عنوان "جراحی عمومی" شناخته شده هستند.

دکتر "استفن کوهن" از محققان این مطالعه در نیویورک گفت: در حالی که جراحی‌های عمومی در تمام نقاط بدن انجام می‌شوند اما جراحی فتق، کیسه صفرا، روده و پستان در گروه رایج‌ترین انواع جراحی‌ عمومی قرار می‌گیرند.

به گفته کارشناسان آمریکایی، حدود نیمی از تمامی بیمارانی که تحت عمل‌ جراحی اورژانسی قرار می‌گیرند با مشکلات دیگری روبه‌رو می‌شوند. علاوه بر این بیش از 15 درصد بیماران پس از انجام این گونه جراحی‌ها مجدده پس از گذشت 30 روز در بیمارستان بستری می‌شوند. سایت لایوساینس در مطلبی درباره این جراحی‌های سنگین و پرمخاطره توضیحات مختصری ارائه کرده‌ است:

- لاپاراتومی (جراحی اکتشاف شکمی): عمل جراحی اکتشاف شکمی در گروه سنگین‌ترین عمل‌های جراحی قرار دارد. در فاصله سال‌های 2008 تا 2011 میلادی، 9418 مورد عمل جراحی به منظور بررسی داخل شکم انجام گرفته است. میزان مرگ و میر ناشی از این نوع عمل جراحی 23.8 درصد و میانگین هزینه آن 21 هزار و 963 دلار اعلام شده است.

این عمل جراحی که "لاپاراتومی" نیز نامیده می‌شود از آنچه در این مطالعه آمده است رایج‌تر است زیرا جراحان اغلب برای یافتن علت مشکل بیمار، داخل شکم او را بررسی کرده و پس از شناسایی دلیل مشکل، اقدامات لازم برای برطرف کردن آن انجام می‌شود. بنابراین، این قبیل جراحی‌ها معمولا به عنوان جراحی لاپاراتومی در نظر گرفته نمی‌شود. به طور مثال جراح طی عمل جراحی متوجه وجود مشکل در روده بزرگ بیمار ‌شده و سپس اقدامات دیگر جهت درمان بیماری انجام می‌شود. بنابراین تعداد این نوع عمل جراحی و میزان مرگ و میر ناشی از آن عموما به مواردی اطلاق می‌شود که جراح، قادر به تشخیص مشکل بیمار نیست.

- جراحی آپاندیس: در رتبه ششم سنگین‌ترین جراحی‌های عمومی در آمریکا جراحی آپاندیس است. در فاصله سال‌های 2008 تا 2011، 684 هزار و 43 مورد جراحی آپاندیس در آمریکا انجام گرفته که در میان جراحی‌های دیگر بیشترین تعداد را شامل می شود. همچنین نرخ مرگ و میر ناشی از آن 0.08 درصد و متوسط هزینه آن 9664 دلار اعلام شده است. عمل جراحی خارج کردن آپاندیس رایج‌ترین نوع جراحی‌های اورژانسی به حساب می‌آید. این جراحی زمانی انجام می‌شود که آپاندیس ملتهب ‌شود، در صورتی که آپاندیس در این شرایط دچار پارگی شود جان بیمار به خطر می‌افتد.

- خارج کردن بافت زخم از شکم: این عمل در رتبه پنجم جراحی‌های اورژانسی در آمریکا قرار می‌گیرد که به منظور خارج کردن بافت زخم از شکم انجام می‌شود. در سال‌های 2008 تا 2011، 102 هزار و 856 عمل جراحی برای خارج کردن بافت زخم از شکم انجام شده است. نرخ مرگ و میر ناشی از این عمل 1.6 درصد و هزینه میانگین آن 17 هزار و 387 دلار اعلام شده است. به طور معمول افرادی تحت این عمل جراحی قرارمی‌گیرند که روده کوچک آنان مسدود شده باشد. اصلی‌ترین دلیل این انسداد از عمل‌های جراحی پیشین نشات می‌گیرد که بافت زخم نامیده می‌شود. علائم انسداد روده کوچک به سرعت ظاهر می‌شود و شکم فرد متورم شده و دچار استفراغ می‌شود.

- جراحی زخم معده: این جراحی در رتبه چهارم سنگین‌ترین جراحی‌های اورژانسی عمومی در آمریکا قرار دارد. در فاصله سال‌های 2008 تا 2011، 31 هزار و 572 مورد از این جراحی انجام گرفته، نرخ مرگ و میر ناشی از این جراحی 6.8 درصد و میانگین هزینه آن 27 هزار و 96 دلار است. جراحی زخم‌ معده و همچنین زخم‌هایی که در بخش بالایی روده کوچک ظاهر می‌شوند، کمتر رایج است. در صورتی که زخم خونریزی کند یا سوراخ شود این عمل جراحی ضروری می‌شود. خونریزی زخم‌ها با استفاده از آندوسکوپی درمان می‌شود اگرچه در برخی موارد عمل جراحی مورد نیاز است.

- جراحی کیسه صفرا: جراحی کیسه صفرا در رتبه سوم در این جدول قرار دارد. در طول سال‌های 2008 تا 2011، 619 هزار و 197 مورد جراحی کیسه صفرا انجام گرفته است. میزان مرگ و میر ناشی از این جراحی 0.2 درصد است و میانگین هزینه آن 10 هزار و 579 دلار است. همچنین این جراحی در جدول شایع‌ترین جراحی‌های اورژانسیِ آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. در صورتی که سنگ صفرا مجرای صفرا را مسدود کند، این عمل جراحی انجام می‌شود. در این شرایط کیسه صفرا عفونی شده و جراحی تنها شیوه درمانی آن به حساب می‌آید.

- خارج کردن بخشی از روده کوچک: دومین عمل جراحی سنگین در آمریکا جراحی و خارج کردن بخشی از روده کوچک است. در سال‌های 2008 تا 2011، 78 هزار و 478 از این عمل جراحی انجام گرفته و نرخ مرگ و میر ناشی از آن 6.5 درصد اعلام شده است. این جراحی با هزینه‌ی 28 هزار و 450 دلاری گران‌ترین جراحی در این لیست عنوان گرفته است. دلیل انجام این جراحی نیز همچون جراحی زخم معده، مسدود شدن روده کوچک است.

- خارج کردن بخشی از روده بزرگ: و بالاخره سنگین‌ترین جراحی اورژانسی در آمریکا، عمل خارج کردن بخشی از روده بزرگ است. تعداد جراحی‌های انجام گرفته در سال‌های 2008 تا 2011، 138 هزار و 992 مورد بوده است. همچنین احتمال مرگ و میر ناشی از این جراحی 5.3 درصد است و هزینه آن به طور میانگین 27 هزار و 559 دلار اعلام شده است. به گفته پزشکان دلایل زیادی موجب ضروری شدن این نوع از عمل جراحی می‌شود که اصلی‌ترین دلیل آن عفونت در کیسه‌های کوچک روده است که در بیشتر موارد با مصرف آنتی بیوتیک‌ها برطرف می‌شود هرچند در برخی موارد، کیسه آلوده فاسد می‌شود و خارج کردن آن از بدن ضرورت پیدا می‌کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha