رییس سازمان غذا و داروگفت:قراراست تا پایان دولت یازدهم 75 درصد بازار دارویی ایران از تولید داخل باشد

افزایش 75 درصدی سهم بازاردارویی تولید داخل

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و داروگفت:قراراست تا پایان دولت یازدهم 75 درصد بازار دارویی ایران از تولید داخل باشد


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، دکتر رسول دیناروند امروز چهارشنبه در هفتمین همایش داروسازی بالینی ایران که در سالن همایش رازی برگزار می شود، افزود: در سال گذشته 70 درصد سهم بازار دارویی از نظر ارزش ریالی تولیدات داخلی بوده و قرار است این میزان تا پایان سال 95 و برنامه ششم توسعه به 75 درصد رسانده شود.


وی خاطرنشان کرد:درسال 94 سهم تولید داخل دارویی کشور 97.5 درصد و فقط واردات دارویی کشور 2.5 درصد بوده است.
وی با اشاره به اینکه ارزش ریالی دارویی بسیار مهم است، گفت: هم اکنون دو هزار و 500 میلیارد تومان سهم بازار دارویی تولید داخل در کشور بوده است و برای اولین بار در دو سال اخیر سیر نزولی سهم تولید داخل در سال 91 به 57 و در سال 94 به 70 درصد رسیده است و این نشاندهنده افزایش سهم بازار دارویی تولید داخل بوده است.


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به جایگاه نظام دارویی در نظام سلامت کشورافزود: یکی ازموثرترین حوزه در نظام سلامت داروسازی بالینی است و هرچه بیشتر توسعه پیدا کند به نفع کشوراست.
وی اشاره به این موضوع که تعداد متخصصان داروسازی بالینی در کشور کم است، ادامه داد: در مورد تعداد بیمارستان هایی که باید داروساز بالینی در آنجا برای ارائه خدمات به بیماران مستقر شود ضعیف عمل کرده ایم وهر چه در حوزه داروسازی بالینی سرمایه گذاری صورت گیرد قطعا به نفع کشور، بیماران و پزشکان خواهد بود.


دیناروند درباره جایگاه نظام دارویی در حوزه سلامت ادامه داد:درحال حاضر هزینه های سلامت درکشور از 100 هزار میلیارد تومان عبور کرده است؛ به عبارتی درسال گذشته هزینه های سلامت 110 هزار میلیارد تومان بوده که 12 هزار و 500 میلیارد تومان سهم هزینه دارویی بوده است.


دیناروند با بیان اینکه هزینه های دارو از هزینه های سلامت عبور نکرده است بلکه در حال حاضر کاهش پیدا کرده است، افزود:اینکه گفته می شود ایران بیشترین مصرف کننده دارو و یا دومین کشور پس از چین است به هیچ وجه با واقعیت سازگار نیست و با هیچ آماری نیز درست در نمی آید. هزینه های دارویی 12 درصد است وهیچ گاه در حوزه دارو اعداد و ارقام ذکر شده درست نیست.آمار دارو و ملزومات طبی و پزشکی نیز از 21 درصد به 14 درصد رسیده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha