کمتر از ۳۵ درصد خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود

سلامت نیوز:سال ۹۳ محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس گفت: در ایران در زنان بین ۱۵ تا ۴۴ سال میزان مرگ ناشی از خشونت با میزان مرگ ناشی از سرطان برابر است. در دنیا هر ۱۱ ثانیه یک زن مورد آزار قرار می گیرد: این در حالی است که در ایران طبق آمارها کمتر از نیمی از خشونت ها گزارش می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان جدیدترین آمارهای مربوط به انواع خشونت های خانگی یعنی کودک آزاری و همسرآزاری در ایران به سال ۹۳ بر می گردد و این آمار چندان قدیمی نیست. با این وجود نه این آمار و نه هیچ یک از آمارهای دیگری که از میزان خشونت در خانواده ها اعلام می شود نمی تواند مشخص کند خشونت ها در ایران نسبت به سال های قبل افزایش یافته یا کاهش داشته است زیرا در ایران کمتر از ۳۵ درصد از خشونت‌های خانگی به پلیس گزارش می‌شود و گاهی اصلا این تصور وجود دارد که باید خشونت را تحمل کرد.

در تحقیقی که سال ۹۳ در کشور انجام شده بود مشخص شد که از ۱۸۰ موردی که زنان علیه خشونت‌های خانگی شکایت کرده بودند، ۱۲۸ مورد آنها حاضر نشدند پیگرد قانونی صورت گیرد. اسفنانی در مورد جزئیات این تحقیق گفت: ۹ درصد زنان تهرانی از همسرآزاری رنج می‌برند. با افزایش سن زوجین نیز میزان همسرآزاری افزایش می‌یابد. میزان همسرآزاری در مردانی که تحصیلاتشان بالاتر از لیسانس است کمتر می‌شود و در مردانی که کمتر از دیپلم هستند به میزان معناداری خشونت بیشتر است. زنان شاغل کمتر از زنان غیرشاغل خشونت را تجربه می‌کنند. در کشور ما بیشترین خشونت در مناطق روستایی دیده می‌شود، اما زنان برای حفظ خانواده، ترس از رسوایی یا آشنا نبودن با حقوق خود این شرایط را تحمل می‌کنند.

اسفنانی گفت: در این تحقیق مشخص شد که پنج درصد زنان وجود قهر و آشتی و خشونت را عادی تلقی کرده و قصد جدایی نداشتند. ۵۲ درصد زنان در زندگی خود دچار خشونت روانی و کلامی شدند، ۳۷ درصد در معرض خشونت فیزیکی قرار گرفتند، ۲۷ درصد در معرض خشونت‌های ممانعت از رشد فکری و اجتماعی بودند و ۱۰ درصد نیز دچار خشونت جنسی شدند.

از سوی دیگر اورژانس اجتماعی هم به عنوان یک نهاد مداخله گر اجتماعی از ابتدای تاسیس یعنی سال ۹۲ آمارهای مهمی در زمینه خشونت‌های خانگی اعلام کرد. در آخرین این آمارها که به همان سال ۹۲ بر می گردد میزان خشونت در میان خانواده‌های کردی به ۸۸ درصد می رسید که همه این خشونت‌ها علیه زنان بود. در نوع خشونت شهر اهواز در مصداق های خشونت علیه زنان به عنوان خشن‌ترین شهر شناخته شده است.

خشونت‌هایی که گاه منجر به قتل و یا نقص عضو می شود. همچنین در تحقیق و طرح ملی که در سال ۸۳ در میان ۱۲ هزار و ۶۰۰ زن در ۲۸ مرکز استان انجام شد مشخص شد که ۳/۶۶ درصد از زنان از ابتدای زندگی درگیر خشونت هستند که از این میان ۵/۱۰ درصد خشونت های آنها بسیار شدید بوده است. در این تحقیقات ۵۳ درصد از زنان خشونت را در یک سال ابتدائی ازدواج تجربه کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha