عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، گفت: تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات به کمیسیون بهداشت ارایه نشده است.

تعلیق ده ساله قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات

سلامت نیوز:عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از اجرایی نشدن قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، گفت: تاکنون هیچ گزارشی از عملکرد ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات به کمیسیون بهداشت ارایه نشده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت،نعمت الله منوچهری  با تایید اظهارات رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه بیش از 80 درصد تنباکوها حاوی مواد شیمیایی سرطان زا مانند بنزن و حلال های آروماتیک بوده که اخیرا مواد روانگردان نیز به آن افزوده شده است، تصریح کرد: ارائه این آمار نشان از تحقیقات انجام شده از سوی مسئولان وزارت بهداشت دارد که دستگاه‌های ناظر باید به صورت جدی به آن ورود کرده و از ورود و عرضه مواد دخانی قاچاق در کشور جلوگیری کنند.

نماینده مردم پاوه، ثلاث باباجانی و جوانمرد در مجلس شورای اسلامی،  نظارت را حلقه مفقوده در عملکرد دستگاه‌های نظارتی کشور دانست و ادامه داد: متاسفانه ضعف نظارت دستگاه های مسئول باعث شده شاهد واردات حجم بالایی از تنباکوهای قاچاق به کشور باشیم در حالی که اگر در مرزها و مبادی ورودی کشور نظارت ها تشدید شود به هیچ وجه شاهد چنین تخلفاتی نخواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه با تشدید نظارت ها می توان از ورود مواد روانگردان به کشور جلوگیری کرد، یادآور شد: نظارت موثرترین راهکار در راستای جلوگیری از ورود تنباکوهای وارداتی قاچاق و مواد روانگردان به کشور است.

منوچهری بر لزوم اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات تاکید کرد و افزود: متاسفانه این قانون همانند دیگر قوانین هرگز رنگ اجرایی به خود ندیده به طوریکه اگرچه طبق قانون قرار بود گزارش عملکرد ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات هر 6 ماه به کمیسیون بهداشت و درمان ارایه شود اما تاکنون و از زمان تصویب این قانون چنین گزارشی ارایه نشده است؛ البته ممکن است اجرایی نشدن قوانین در این زمینه ناشی از موضوعاتی از این قبیل باشد که قوانین از ضمانت اجرایی لازم برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: با توجه به حجم قاچاق، به نظر می‌رسد یا برخورد و توان نظارت از عهده دستگاه های مربوطه خارج است یا شبکه ها و مافیا به اندازه ای گسترده هستند که دستگاه های نظارتی را یارای مقابله با آنها نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تعاون و همکاری مسئولانه دولت و مجلس را در راستای جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق از جمله تنباکوی قاچاق و مواد روانگردان به کشور ضروری خواند و تصریح کرد: همانطور که دولت و مجلس تلاش موثری برای اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت داشتند بهتر است این تلاش موثر را نیز در راستای مقابله با قاچاق مواد دخانی و مخدر به کشور به کار ببرند.

وی با یادآوری هفته مبارزه با دخانیات گفت: مسئولان باید  در هفته مبارزه با دخانیات تمهیدات ویژه ای را برای کاهش مصرف مواد دخانی در کشور اتخاذ نمایند و با برنامه ریزی منسجم و ارائه راهکاری موثر و عملی مصرف مواد دخانی را که در طی سال های اخیر رشد فزاینده ای میان جوانان داشته به حداقل برسانند.

نماینده مردم پاوه، ثلاث باباجانی و جوانمرد در مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به شیوع مصرف قلیان درکشور با بیان اینکه هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است، بر ضرورت افزایش اطلاع رسانی در این زمینه تاکید کرد و افزود: برخی افراد از مضرات و تبعات ناشی از مصرف قلیان آگاهی کافی ندارند تا جایی که افراد زیادی در کشور گرایش زیادی نسبت به مصرف این ماده دخانی، سمی و البته بسیار خطرناک دارند در حالی که هر وعده قلیان برابر با مصرف یک پاکت سیگار است؛ باید مضرات استفاده از مواد دخانی از سوی رسانه های گروهی در کشور اطلاع رسانی شود تا با افزایش آگاهی خانواده ها میزان مصرف مواد دخانی در کشور کاهش یابد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی، مقابله با ورود مواد دخانی قاچاق را به کشور مستلزم اصلاح سیستم واردات و صادرات کشور خواند وگفت: با اصلاح سیستم واردات و صادرات می توان از ورود تریلی و کامیون هایی که توسط افراد خاص و سودجو ده ها تن مواد دخانی را به کشور وارد می کنند و با جان میلیون ها انسان بازی می کنند جلوگیری کرد و به نوعی با این اقدام فعالیت رانت خواران از سوددهی می افتد.
 خسرو صادق نیت، رئیس مرکز سلامت محیط وکار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیطی روزهای اخیر با بیان اینکه نگرانی وزارت بهداشت از تنباکوهای معطر جدی است، گفت:  بیش از 80 درصد این تنباکوها حاوی مواد شیمیایی سرطان زا مانند بنزن و حلال های آروماتیک هستند که اخیرا مواد روانگردان هم به آن اضافه می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha