سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو می تواند منجر به ایجاد و گسترش بیماری های لثه شود. به طورخاص به نظر می رسد سیگار با عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه تداخل دارد.

سیگار چه تاثیری بر سلامت دهان و دندان ها دارد؟

سلامت نیوز:سیگار و سایر محصولات توتون و تنباکو می تواند منجر به ایجاد و گسترش بیماری های لثه شود. به طورخاص به نظر می رسد سیگار با عملکرد طبیعی سلول های بافت لثه تداخل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،این تداخل باعث می شود افراد سیگاری بیشتر در معرض عفونت، بیماری های لثه، و همچنین اختلال در جریان خون به لثه شوند که همین روند باعث تاخیر در روند بهبودی زخم ها می گردد.

به گزارش webmd،بنا به نتایج مطالعات انجمن دندان پزشکی آمریکا، سیگاری ها بیشتر از دست دادن دندان ها و استخوان آلوئول (بخشی از فک که اطراف ریشه های دندان ها را می پوشاند) را تجربه می کنند. فراتر از این خطرات، سیگاری ها بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان و حلق هستند. حتی اگر آنها دود را استنشاق کنند، عواقب دیگری مانند بوی بد دهان، دندان های زرد و ابتلا به بیماری های پریودنتال را تجربه خواهند کرد.

هنگامی که دود سیگار با فشار به بیرون رانده می شود ذرات میکروسکوپی مواد خارجی، درون غشای ظریف دهان و لثه نفوذ می کند و در آنجا جمع می شود. این تجمع سبب تورم و التهاب لثه و دیر یا زود به حفره استخوانی جایگاه قرارگیری دندان ها آسیب می رساند و به تدریج لثه تحلیل می رود و دندان ها لق و حساس می شوند. اگر زخم بافت لثه و تخریب آنها رخ دهد بیمار ناچار به کشیدن دندان می شود. دندان های افراد سیگاری معمولا ترک های بسیاری دارند که به خاطر دمای بالای سیگار و بعد استفاده از مایعات خنک است که اختلاف این دو دما باعث ایجاد ترک بر دندان می شود و در این ترک ها تجمعات میکروب و رنگدانه بیشتر صورت می گیرد و راهی برای ورود میکروب به داخل دندان و ناراحتی های بعدی می شود.

تصور غلط بر این است که استفاده از محصولات بدون دود دخانیات مانند جویدن توتون و تنباکو خطرناک نیست در حالی که این محصولات حاوی 28 نوع ماده شیمیایی است و نشان داده شده که خطر ابتلا به سرطان دهان، حنجره و مری را افزایش می دهند. در واقع جویدن تنباکو، سطوح بالاتری از نیکوتین نسبت به سیگار را وارد بدن می کند و باعث می شود شما سخت تر سیگار را ترک کنید.

علاوه بر این توتون بدون دود می تواند بافت لثه را تحریک کند و خطر تحلیل لثه ها و از دست دادن ریشه دندان را افزایش دهد. همین روند پوسیدگی دندان ها را به همراه دارد. بعلاوه، افزایش عطر و طعم به تنباکوهای بدون دود خطر پوسیدگی دندان را بالا می برد. یک مطالعه که در مجله انجمن دندان پزشکی آمریکا منتشر شده، نشان می دهد جویدن این محصولات چهار برابر بیشتر از عدم استفاده آنها، خطر پوسیدگی دندان را بیشتر می کند.

كشیدن پیپ علاوه بر همه اینها عامل موثری برای ایجاد سرطان لب است. تحقیقات نشان داده است 90 درصد افرادی كه به گونه ‌ای از سرطان دهان و حلق مبتلا شده‌ اند، در گذشته نوعی از تنباكو را مصرف می‌كرده ‌اند.

اما صرف نظر از این که محصولات توتون و تنباکو را چه مدت استفاده کرده اید، ترک سیگار تا حد زیادی می تواند خطرات جدی استعمال سیگار مرتبط با دهان و دندان را کاهش دهد به طوری که 11 سال بعد از ترک سیگار، احتمال ابتلای فرد سیگاری به بیماری های لثه تقریبا با احتمال ایتلای افراد غیر سیگاری برابر می شود.

حتی به نظر می رسد که کاهش میزان مصرف سیگار نیز بتواند در سلامت دهان و دندان و همچنین سلامت عمومی شما کمک کند. خطر ابتلا به بیماری های لثه در افرادی که روزانه نیم پاکت سیگار می کشند نسبت به افراد غیر سیگاری تقریبا 3 برابر است در حالی که این میزان برای افرادی که هر روز 1.5 پاکت سیگار می کشند تا 6 برابر افزایش پیدا می کند.

برخی از آمار های انجمن سرطان آمریکا دلایل دیگری را نیز برای ترک سیگار عنوان می کند:

حدود 90 درصد افرادی که به سرطان دهان، لبها، گلو و زبان مبتلا هستند سیگار می کشند و یا توتون و تنباکو می جوند. میزان خطر ابتلا به این سرطان ها به میزان مصرف افراد و همچنین مدت زمان مصرف بستگی دارد. افراد سیگاری تا 6 برابر بیشتر در معرض ابتلا به این گونه سرطان ها هستند.

حدود 37 درصد از افراد سیگاری مبتلا به سرطان که بعد از بهبود سرطان هنوز هم به عادت استعمال دخانیات خود ادامه می دهند دوباره به سرطان دچار می شوند. این در حالی است که این میزان برای افرادی که بعد از سرطان اول سیگار را ترک کرده اند تنها 6 درصد است.

www.webmd.com


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha