عاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به آغاز مسابقات المپیک در برزیل طی ماه‌های آینده اشاره کرد و با توجه به شیوع ویروس زیکا در این کشور، گفت: ورزشکاران ما طی یک الی دو ماه آینده عازم مسابقات المپیک هستند و بر همین اساس تمهیداتی را برای آنها با همکاری وزارت ورزش اندیشیده‌ایم و آموزش‌هایی را به آنها در زمینه پیشگیری از ابتلا به زیکا می‌دهیم.

تمهیدات وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلای ورزشکاران به "زیکا" در المپیک

سلامت نیوز:معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به آغاز مسابقات المپیک در برزیل طی ماه‌های آینده اشاره کرد و با توجه به شیوع ویروس زیکا در این کشور، گفت: ورزشکاران ما طی یک الی دو ماه آینده عازم مسابقات المپیک هستند و بر همین اساس تمهیداتی را برای آنها با همکاری وزارت ورزش اندیشیده‌ایم و آموزش‌هایی را به آنها در زمینه پیشگیری از ابتلا به زیکا می‌دهیم.


به گزارش ایسنا دکتر محمود نبوی در دومین سمپوزیوم بیماری‌های نوپدید و بازپدید و با محوریت زیکا، واقعیت‌های علمی و چالش‌ها، با بیان اینکه ویروس زیکا در کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا شیوع یافته‌ است، گفت: این ویروس به دلیل ایجاد عوارضی مانند تولد نوزادان میکروسفالی، اهمیت پیدا کرده است. به طوریکه سازمان بهداشت جهانی آن را بعد از ابولا یک اپیدمی با عوارض جهانی اعلام کرده است.


وی افزود: واقعیت این است که خطر بیماری زیکا در مناطقی است که ناقلین تب دنگ وجود دارد. زنگ هشدار تب دنگ برای ما از پنج سال قبل که بیماری تب دنگ در کراچی پاکستان شیوع پیدا کرده بود، به صدا درآمد و جهت پیشگیری از آن اقداماتی را انجام دادیم. در حال حاضر تب دنگ در کشورهایی مانند یمن، بحرین، جده و ... شیوع دارد. ما در این زمینه در سه سال گذشته کلاس‌هایی را درباره این بیماری برای پزشکان در جنوب کشور برگزار کردیم.


نبوی با بیان اینکه مرزهای شرقی ما در زمینه تب دنگ نا‌ایمن است، ادامه داد: حشره ناقل تب دنگ بسیار مقاوم بوده و تخم آن می‌تواند با لاستیک‌های فرسوده به کشور وارد شود. همچنین هر روزه هزار لنج از امارات و پاکستان به کشور ما می آیند که ممکن است حشره روی طناب‌های آنها قرار گیرد.


وی همچنین اظهار کرد: در دو سال گذشته به دلیل ایجاد اپیدمی مرس و کوشش برای پیشگیری از ورود آن به کشور، باعث شد که نتوانیم روی تب دنگ تمرکز کنیم؛ البته امسال با توجه به قطع سفر به عربستان و کاهش خطر مرس بیشتر روی این موضوع کار خواهیم کرد. البته امکان انتقال تب دنگ در کشور وجود دارد، اما می‌توان آن را محدود کرد. در غیر این صورت به دنبال تب دنگ، ویروس زیکا می‌آید.


نبوی با اشاره به آغاز مسابقات المپیک طی ماه‌های آینده، گفت: البته سفر به کشور برزیل و آفریقای جنوبی کم است؛ چرا که هزینه سفر به این کشور بالا است؛ البته ورزشکاران ما طی یک الی دو ماه آینده عازم مسابقات المپیک هستند و بر همین اساس تمهیداتی را برای آنها با همکاری وزارت ورزش اندیشیده‌ایم و آموزش‌هایی را به آنها در زمینه پیشگیری از ابتلا به زیکا می‌دهیم. در عین حال سازمان جهانی بهداشت محدودیتی را برای سفر به برزیل اعلام نکرده و اکنون بحث ما بیشتر بر پیشگیری متمرکز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha