سلامت نیوز:صدای ضجه مادرو چند زن دیگر لحظه‌ای قطع نمی‌شود. اینجا حال و هوایش با تمام بخش‌های دیگر بهشت زهرا تفاوت دارد. سنگ قبرهای كوچك با عكس‌هایی از كودكان و نوجوانانی كه تن لطیف و پاك‌شان، خیلی زودتر از موعد، هم‌آغوش خاك شده است. دور سنگ قبری با گل‌های صورتی تزیین شده و بالای تعدادی از قبرهای دیگر، بنرهایی رنگارنگ از تصاویر بچه‌های خردسالی دیده می‌شود كه حالا میهمان خاكند. اینجا قطعه فرشتگان بهشت زهراست. قطعه‌ای كه اكثرمتوفیان آنها كودكانی هستند كه براثر حادثه و تصادفی رخ در نقاب خاك كشیده‌اند.

امروز- چهارشنبه – قرار است این قطعه میزبان كودك دیگری از كودكان پایتخت باشد. بدن نحیف فاطمه پنج ساله كه سه شنبه شب، جسد بی‌جانش در پارك رضویه منطقه ١٥ پیدا شده است، روی دست‌ها به گودال كوچكی كه قرار است ارامگاه ابدی‌اش شود نزدیك و نزدیك‌تر می‌شود. هیچ چیز سخت از آن نیست كه مادری، شاهد دست به دست شدن جنازه كودك خردسالش باشد. كودكی كه تا دیروز شیرین زبانی می‌كرد و صدایش نمی‌گذاشت لحظه‌ای فضای خانه آرام باشد. در مراسم تدفین، تعدادی از مدیران شهرداری منطقه هم حضور دارند. گفته می‌شود فاطمه به دلیل اهمال شهرداری، رخ در نقاب خاك كشیده است. این خبر كه دیروزاز سوی ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر، مطرح شده بود در مدت كمی به یكی از پربازدید‌كننده‌ترین خبرهای آن روز بدل شد.

ابوالفضل قناعتی  با انتقاد شدید از عملكرد شهرداری برای تامین امنیت شهروندان در پارك‌ها و اماكن عمومی گفت: متاسفانه روز گذشته به دلیل بی‌تدبیری‌های شهرداران مناطق بار دیگر شاهد وقوع حادثه‌ای تلخ در بوستان شهدای گمنام منطقه ١٥ بودیم كه متاسفانه منجر به فوت دختر‌بچه‌ای پنج‌ساله شد.

وی در توضیح این حادثه گفت: سه‌شنبه عصر حدود ساعت ٢٠ – ١٩ شب، پس از اینكه زنی ساكن محله رضویه اعلام می‌كند كه كودك خردسالش گم شده است، پلیس و آتش نشانی به جست‌وجوی كودك در پارك شهدای گمنام این محله می‌پردازند كه در نهایت جسد تكه‌تكه شده وی را در داخل و بیرون لوله پمپ مكش آب آبشار این پارك پیدا می‌كنند. گویا این كودك ساعت پنج برای بازی به پارك رفته بوده است. وی با ذكر اینكه این لوله آب را از حوضچه پارك به بالای تپه‌ای كه آبشاری بالای آن قرار دارد با فشار قوی پمپاژ می‌كند، گفت: طبق استانداردهای ایمنی گلوگاه این لوله‌ها باید توری یا حفاظی داشته باشد اما این لوله فاقد چنین حفاظی بوده است و چه بسا اگر چنین حفاظی وجود داشت، اصلا چنین حادثه دلخراشی رخ نمی‌داد.

قناعتی با تاكید مجدد براینكه این حادثه نمونه بارزی از اهمال و بی‌توجهی شهرداری است، گفت: شهرداری منطقه مدعی است كه چند روز قبل متوجه شده كه حفاظ لوله پمپ مكش آب دزدیده شده و طی نامه‌ای از پیمانكار خواسته تا سریعا دریچه جدیدی را روی لوله نصب كند.

ولی سوال این است كه چرا شهرداری به سادگی از كنار مساله‌ای چنین با اهمیت گذر كرده است؟ و اینكه اصولا چرا در جایی كه محل بازی بچه‌ها و تردد مردم است و هر لحظه امكان سقوط بچه یا حتی بزرگسالان به داخل حوضچه وجود دارد، نباید دور این حوضچه حفاظی زده شود‌؟


وی ضمن تسلیت به خانواده این كودك، با تاكید بر پیگیری این حادثه گفت: اگر به خاطر داشته باشید چند سال قبل هم تعدادی دانش‌آموز در استخر پارك شهر غرق شدند كه اتفاقا آنها هم از بچه‌های همین محله رضویه بوده‌اند. به همین دلیل معتقدم كه این حوادث ناشی از بی‌تدبیری شهرداری است و درست به همین دلیل، به عنوان نماینده مردم شهر تهران، تا حصول نتیجه این پرونده را از طریق مراجع قانونی، پیگیری می‌كنم و درصورتی كه قصور شهرداری اثبات شود، مدیران شهرداری باید پاسخگوی این اهمال غیر قابل جبران خود باشند.

محمد حقانی، دیگرعضو شورای شهر نیز ضمن تسلیت به خانواده فاطمه می‌گوید: این مساله باید از طریق مراجع ذیصلاح پیگیری شود تا پس از بررسی‌های كارشناسی مشخص شود كه آیا شهرداری در این حادثه مقصر بوده یا خیر ؟ به هر حال كودكی فوت كرده و باید مقصرین احتمالی آن معرفی شوند. وی ادامه می‌دهد: بوستان‌ها و اماكن عمومی و تفریحی باید برای شهروندان و كودكان شهرمان ایمن باشند نه اینكه خانواده‌ها از اینكه به بوستان‌ها و مراكز تفریحی بروند، احساس ترس داشته باشند.

اما واقعیت این است كه متاسفانه بوستان‌های ما آنچنان كه باید و شاید «ایمن» نیستند و هر از چند گاهی شاهد چنین حوادثی هستیم. این عضو شورای شهرهم وعده می‌كند كه حتما خودش و تمام اعضای شورای شهر، این مساله را با جدیت پیگیری می‌كنند تا با مقصرین آن برخوردی قاطع صورت گیرد.


روایت اورژانس تهران هم چیزی مشابه سایر روایت‌هاست. به گفته حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران، گویا این كودك ساعت ١٧ سه‌شنبه برای بازی به پارك می‌رود ولی دیگر به خانه باز نمی‌گردد. از سویی ساعت ١٧:٢٠ با اورژانس تهران تماس گرفته و اطلاع داده شده كه دختربچه‌ای داخل آبنما سقوط كرده است.


وی در مورد وضعیت جسد هنگام رسیدن نیروهای اورژانس تهران گفت: از آنجایی كه آبنما روشن بوده، پیكر دختربچه به داخل آبنما كشیده شده و متاسفانه فوت كرده بود به‌طوری‌كه دست و پای كودك قطع شده بود. مدیران شهرداری حاضر به گفت‌وگو با رسانه‌ها نیستند و روزه سكوت گرفته‌اند. تنها واكنش شهرداری، اطلاعیه‌ای است كه از سوی شهرداری منطقه ١٥ صادر شده است و در آن ضمن تشریح حادثه آورده است: با توجه به اطلاعات ارایه شده توسط مادر كودك ماموران كلانتری ١٦٩مشیریه با كمك مدیران شهری و عوامل آتش‌نشانی به جست‌وجوی كودك مفقود شده به بوستان یاد شده مراجعه می‌كنند كه در نهایت كودك را كه در حوضچه بوستان غرق شده پیدا كرده و تحویل مراجع قضایی می‌دهند.  با توجه به اینكه تاكنون علت دقیق فوت كودك مشخص نشده است مراجع انتظامی و قضایی در حال پیگیری موضوع هستند و پس از مشخص شدن علت حادثه، اطلاعات مربوطه متعاقبا اعلام می‌شود. همچنین، شهرداری تهران از طریق نهادهای نظارتی خود در حال پیگیری حادثه مذكور است.

امشب، یعنی شب جمعه، سومین شبی است كه دیگر فاطمه همبازی سه برادرش نیست؛ سه برادری كه گفته می‌شود دو تن از آنها معلول هستند و خانواده‌ای كه از لحاظ اقتصادی در وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. اما بیایید در این شب جمعه برای روح بی‌گناه این دختربچه فاتحه‌ای بخوانیم و آرزو كنیم كه فاطمه آخرین قربانی حوادث شهری شهرمان باشد؛ حوادثی كه پرونده‌های مشابه آن ثابت كرده تاكنون هیچ كدام به نتیجه مشخصی نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha